Vladimír Urbánek
(Kurzy.cz)
Makroekonomika  |  04.09.2006 11:23:26

MF - stát po 8 měsících hospodaří se schodkem 6,44 mld.Kč

Podle údajů na účtech vedených v ČNB dosáhly ke konci srpna 2006 celkové příjmy státního rozpočtu výše 597,52 mld. , výdaje byly čerpány v objemu 603,96 mld. a saldo dosáhlo hodnoty –6,44 mld. , což je proti stejnému období minulého roku horší výsledek o 16,45 mld. .

Předstih plnění příjmů před čerpáním výdajů o 4,5 procentního bodu je ve srovnání s rokem 2005 o 3,1 procentního bodu pomalejší. Meziroční dynamika příjmů 107,1 % je proti rozpočtované (102,6 % měřeno ke skutečnosti r. 2005) vyšší o 4,5 procentního bodu. Meziroční index čerpání výdajů 110,2 % je v porovnání s rozpočtovanou dynamikou (104,4 %) vyšší o 5,8 procentního bodu. Rozpočtovaná dynamika počítá s rychlejším tempem výdajů před nárůstem příjmů o 1,8 procentního bodu, zatímco dosažená skutečnost za leden až srpen činí 3,1 procentního bodu. 

 


Příjmy státního rozpočtu

Vykázané příjmy státního rozpočtu ve výši 597,5 mld.  byly plněny na 67,2 %, z toho daňové příjmy představují 300,4 mld. Kč (63,5 % rozpočtu), příjmy z pojistného na sociální zabezpečení 216,6 mld. (64,4 %) a ostatní příjmy 80,5 mld.  (100,9 %).

V porovnání se stejným obdobím minulého roku je plnění i meziroční dynamika celkových příjmů nižší o 2,1 procentního bodu, resp. o 10,3 procentního bodu.

Plnění příjmů z daní a poplatků je proti loňskému roku nižší o 3,4 procentního bodu (63,5 % v letošním roce proti loňským 66,9 %), při současně nižší meziroční dynamice - o 16,6 procentního bodu (101,8 % proti 118,4 %).

Plnění daňových příjmů ovlivnilo především inkaso spotřebních daní, které dosáhlo 79,0 mld. , t.j. 66,5 % rozpočtu při meziročním růstu o 2,3 mld. , t.j. o 2,9 % (v lednu až srpnu roku 2005 činilo plnění 80,9 % při meziročním růstu o 20,8 mld. , t.j. o 37,2 %).

Inkaso DPH za osm měsíců letošního roku dosáhlo 98,5 mld. , t.j. 62,8 % rozpočtu a meziročně vzrostlo o 8,1 mld. , t.j. o 8,9 % (v loňském roce činilo plnění 58,6 % při meziročním růstu o 19,0 %). Jeho meziroční růst je proti rozpočtované dynamice (růst o 6,7 % proti skutečnosti 2005) o 2,2 procentního bodu vyšší.

Inkaso daní z příjmů právnických osob ve výši 55,3 mld. představuje 62,8 % rozpočtu a meziroční pokles o 2,5 mld. , t.j. o 4,3 % (ve stejném období loňského roku byl rozpočet plněn na 70,8 % při meziročním růstu o 11,5 mld. , t.j. o 24,8 %, přičemž celoroční inkaso převýšilo rozpočet o 18,7 mld. ). Rozpočet na rok 2006 počítá s poklesem o 12,2 % proti skutečnosti roku 2005 (vliv snížení sazby daně z 26 % na 24 %).

Inkaso daně z příjmů fyzických osob dosáhlo celkem ke konci srpna 57,9 mld. , t.j. 62,7 % rozpočtu a je tak o 3,1 mld. , t.j. o 5,1 % pod úrovní skutečnosti stejného období roku 2005 (ke konci loňského srpna bylo plnění 63,9 % při meziročním růstu o 4,4 mld. , t.j. o 7,7 %, přičemž celoročně zůstalo pod úrovní rozpočtu o 0,7 mld. ). Rozpočet uvažuje s poklesem o 2,6 % proti skutečnosti roku 2005, což souvisí se snížením daňových sazeb od 1.1.2006.

Daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti dosáhla 48,9 mld. při plnění rozpočtu na 66,9 % a meziročním růstu o 0,6 mld. , t.j. o 1,2 %. Letošní plnění rozpočtu je vyšší než bylo ve stejném období loňského roku o 3,8 procentního bodu, při nižší meziroční dynamice o 6,7 procentního bodu. Rozpočet 2006 je pod úrovní skutečnosti roku 2005 o 4,4 %.

 

 

Daň z příjmů fyzických osob ze samostatné výdělečné činnosti ve výši 5,7 mld. znamená plnění rozpočtu na 38,4 % (loni to bylo 71,9 %) a proti stejnému období roku 2005 je nižší o 4,1 mld. , tj. o 42,2 %. Rozpočet 2006 je nad úrovní skutečnosti roku 2005 o 5,8 %. Na výrazný pokles inkasa daně měly vliv především dva faktory. Jednak to byly vratky daně, které vyplynuly z možnosti uplatnění společného zdanění manželů a dále vratky z titulu uplatnění zvýšených výdajových paušálů.

Daň z příjmů fyzických osobkapitálových výnosů dosáhla 3,4 mld. , což představuje 74,0 % rozpočtu (loni plnění na 54,8 %) a meziroční růst o 0,4 mld. , t.j. o 15,0 %. Rozpočet 2006 počítá s růstem o 1,8 % proti skutečnosti roku 2005.

Příjmy ze cla náležející státnímu rozpočtu byly k 31. srpnu vykázány ve výši 0,8 mld. (národní podíl ve výši 25 % z předepsaných celních příjmů, který náleží ČR po vstupu do EU).

 

Celostátní inkaso všech daní dosáhlo výše 406,6 mld. , což představuje 63,0 % rozpočtu a meziroční růst o 1,8 mld. , tj. o 0,4 %. Ve stejném období roku 2005 dosáhlo celostátní inkaso daní 404,8 mld. , tj. 66,5 % rozpočtu, a meziročně vzrostlo o 62,9 mld. , tj. o 18,4 % (celoročně převýšilo rozpočet o 20,7 mld. ).

 

Příjmy z pojistného na sociální zabezpečení dosáhly výše 216,6 mld. , což představuje 64,4 % rozpočtu (loni to bylo 64,2 %) a meziroční růst o 14,5 mld. , tj. o 7,2 %. Rozpočet 2006 počítá s růstem o 8,1 % proti skutečnosti roku 2005. Na důchodové pojištění připadlo 178,4 mld. , t.j. 63,9 % rozpočtu, při meziročním růstu o 11,9 mld. , tj. o 7,2 %.

 

Nedaňové a kapitálové příjmy a přijaté dotace dosáhly výše 80,5 mld. , což je 100,9 % rozpočtu (loni to bylo 124,7 %) a o 19,7 mld. , tj. o 32,4 % více než ke konci srpna loňského roku. Z této částky představují převody z fondů OSS u kapitol (bez kapitoly VPS) částku 33,6 mld. , což je o 13,4 mld. více než bylo ve stejném období roku 2005. Ty zahrnují především převody z rezervních fondů, dále převody prostředků z FKSP a nečerpané mzdové prostředky za prosinec 2005. Příjmy z rozpočtu EU (přijaté dotace a kompenzační platby) činily 20,4 mld. (plnění na 35,8 %), tj. o 4,3 mld. více než byla dosažená skutečnost za stejné období v roce 2005. Z toho kompenzační platby dosáhly 4,3 mld. , tj. o 2,5 mld. méně než na konci srpna 2005.

 

 

 

Výdaje státního rozpočtu

Celkové výdaje státního rozpočtu byly za osm měsíců čerpány ve výši 604,0 mld. , což představuje 62,7 % rozpočtu a meziroční růst o 55,9 mld. , t.j. o 10,2 % (ve stejném období minulého roku byly výdaje čerpány na 61,7 % při meziročním růstu o 21,9 mld. , t.j. o 4,2 %).

Běžné výdaje státního rozpočtu byly čerpány ve výši 562,8 mld. , tj. na 64,8 % (loni to bylo 62,9 %). Proti stejnému období minulého roku vzrostly o 46,1 mld. , tj. o 8,9 %. Z toho na sociální dávky bylo vynaloženo 237,5 mld. , t.j. 69,3 % rozpočtu, při meziročním růstu o 17,1 mld. , t.j. o 7,8 % (ve stejném období m.r. činilo jejich čerpání 220,4 mld. , t.j. 67,8 % rozpočtu při meziročním růstu o 8,6 mld. , t.j. o 4,0 %).

V rámci běžných výdajů státního rozpočtu činily neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně 78,9 mld. , což představuje již 71,2 % rozpočtu, při meziročním růstu o 4,8 mld. , tj. o 6,4 %. Vyšší plnění ovlivnily především převody prostředků na přímé náklady škol zřizovaných obcemi a kraji ve výši 53,3 mld. , což je o 3,3 mld. více než v roce 2005. V těchto transferech je již zahrnuta záloha na celé 3. čtvrtletí ve výši 17,8 mld. .

Nadprůměrné čerpání vykázaly i neinvestiční transfery fondům sociálního a zdravotního pojištění ve výši 32,5 mld. , a to na 83,3 % rozpočtu. To bylo ovlivněno dvěma mimořádnými předsunutými platbami ve prospěch Všeobecné zdravotní pojišťovny, z nichž první byla poskytnuta v lednu ve výši 3,0 mld. a o kterou budou v září a prosinci kráceny platby státu do systému veřejného zdravotního pojištění, vždy o 1,5 mld. . V dubnu byla nově provedena druhá předsunutá platba ve výši 2,5 mld. , o kterou byla v srpnu krácena platba státu do VZP o 1,25 mld. (druhá krácená platba bude uskutečněna v měsíci listopadu). Dalším vlivem, který se projevil v této položce od 1. února a následně od 1. dubna t.r., bylo zvýšení vyměřovacího základu pojistného za státní pojištěnce (podle zákona č. 117/2006 Sb., kterým se mění některé zákony v oblasti veřejného zdravotního pojištění). Pojistné tak vzrostlo v první etapě z 513 na 560 a po druhé úpravě na 636 měsíčně.

Výdaje kapitoly Státní dluh byly čerpány ve výši 20,7 mld. , tj. 61,1 % rozpočtu, což je o 3,1 mld. více než bylo ke konci srpna loňského roku.

Na odvody vlastních zdrojů ES do rozpočtu EU bylo poukázáno 17,2 mld. , což představuje 56,9 % rozpočtované výše, a jejich objem je nad úrovní srovnatelného období minulého roku o 0,8 mld. .

Kapitálové výdaje byly čerpány ve výši 41,2 mld. , což představuje 43,3 % rozpočtu (v roce 2005 to bylo 46,8 %), při meziročním růstu o 9,8 mld. .

 

Saldo státního rozpočtu

Celkový schodek hospodaření státního rozpočtu ke konci srpna 2006 činil 6,44 mld. . Dosažený výsledek je o 16,45 mld. horší než byl za osm měsíců v roce 2005 (přebytek 10,01 mld. ). Proti rozpočtovanému schodku, odpovídajícímu poměrné roční části (- 49,60 mld. ) je výsledek lepší o 43,16 mld. .






Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688