(Kurzy.cz)
MF - stát po 8 měsících hospodaří se schodkem 6,44 mld.Kč
Podle údajů na účtech vedených v ČNB dosáhly ke konci srpna 2006 celkové příjmy státního rozpočtu výše 597,52 mld. Kč, výdaje byly čerpány v objemu 603,96 mld. Kč a saldo dosáhlo hodnoty –6,44 mld. Kč, což je proti stejnému období minulého roku horší výsledek o 16,45 mld. Kč.
Předstih plnění příjmů před čerpáním výdajů o 4,5 procentního bodu je ve srovnání s rokem 2005 o 3,1 procentního bodu pomalejší. Meziroční dynamika příjmů 107,1 % je proti rozpočtované (102,6 % měřeno ke skutečnosti r. 2005) vyšší o 4,5 procentního bodu. Meziroční index čerpání výdajů 110,2 % je v porovnání s rozpočtovanou dynamikou (104,4 %) vyšší o 5,8 procentního bodu. Rozpočtovaná dynamika počítá s rychlejším tempem výdajů před nárůstem příjmů o 1,8 procentního bodu, zatímco dosažená skutečnost za leden až srpen činí 3,1 procentního bodu.
Příjmy státního rozpočtu
Vykázané příjmy státního rozpočtu ve výši 597,5 mld. Kč byly plněny na 67,2 %, z toho daňové příjmy představují 300,4 mld. Kč (63,5 % rozpočtu), příjmy z pojistného na sociální zabezpečení 216,6 mld. Kč (64,4 %) a ostatní příjmy 80,5 mld. Kč (100,9 %).
V porovnání se stejným obdobím minulého roku je plnění i meziroční dynamika celkových příjmů nižší o 2,1 procentního bodu, resp. o 10,3 procentního bodu.
Plnění příjmů z daní a poplatků je proti loňskému roku nižší o 3,4 procentního bodu (63,5 % v letošním roce proti loňským 66,9 %), při současně nižší meziroční dynamice - o 16,6 procentního bodu (101,8 % proti 118,4 %).
Plnění daňových příjmů ovlivnilo především inkaso spotřebních daní, které dosáhlo 79,0 mld. Kč, t.j. 66,5 % rozpočtu při meziročním růstu o 2,3 mld. Kč, t.j. o 2,9 % (v lednu až srpnu roku 2005 činilo plnění 80,9 % při meziročním růstu o 20,8 mld. Kč, t.j. o 37,2 %).
Inkaso DPH za osm měsíců letošního roku dosáhlo 98,5 mld. Kč, t.j. 62,8 % rozpočtu a meziročně vzrostlo o 8,1 mld. Kč, t.j. o 8,9 % (v loňském roce činilo plnění 58,6 % při meziročním růstu o 19,0 %). Jeho meziroční růst je proti rozpočtované dynamice (růst o 6,7 % proti skutečnosti 2005) o 2,2 procentního bodu vyšší.
Inkaso daní z příjmů právnických osob ve výši 55,3 mld. Kč představuje 62,8 % rozpočtu a meziroční pokles o 2,5 mld. Kč, t.j. o 4,3 % (ve stejném období loňského roku byl rozpočet plněn na 70,8 % při meziročním růstu o 11,5 mld. Kč, t.j. o 24,8 %, přičemž celoroční inkaso převýšilo rozpočet o 18,7 mld. Kč). Rozpočet na rok 2006 počítá s poklesem o 12,2 % proti skutečnosti roku 2005 (vliv snížení sazby daně z 26 % na 24 %).
Inkaso daně z příjmů fyzických osob dosáhlo celkem ke konci srpna 57,9 mld. Kč, t.j. 62,7 % rozpočtu a je tak o 3,1 mld. Kč, t.j. o 5,1 % pod úrovní skutečnosti stejného období roku 2005 (ke konci loňského srpna bylo plnění 63,9 % při meziročním růstu o 4,4 mld. Kč, t.j. o 7,7 %, přičemž celoročně zůstalo pod úrovní rozpočtu o 0,7 mld. Kč). Rozpočet uvažuje s poklesem o 2,6 % proti skutečnosti roku 2005, což souvisí se snížením daňových sazeb od 1.1.2006.
Daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti dosáhla 48,9 mld. Kč při plnění rozpočtu na 66,9 % a meziročním růstu o 0,6 mld. Kč, t.j. o 1,2 %. Letošní plnění rozpočtu je vyšší než bylo ve stejném období loňského roku o 3,8 procentního bodu, při nižší meziroční dynamice o 6,7 procentního bodu. Rozpočet 2006 je pod úrovní skutečnosti roku 2005 o 4,4 %.
Daň z příjmů fyzických osob ze samostatné výdělečné činnosti ve výši 5,7 mld. Kč znamená plnění rozpočtu na 38,4 % (loni to bylo 71,9 %) a proti stejnému období roku 2005 je nižší o 4,1 mld. Kč, tj. o 42,2 %. Rozpočet 2006 je nad úrovní skutečnosti roku 2005 o 5,8 %. Na výrazný pokles inkasa daně měly vliv především dva faktory. Jednak to byly vratky daně, které vyplynuly z možnosti uplatnění společného zdanění manželů a dále vratky z titulu uplatnění zvýšených výdajových paušálů.
Daň z příjmů fyzických osob z kapitálových výnosů dosáhla 3,4 mld. Kč, což představuje 74,0 % rozpočtu (loni plnění na 54,8 %) a meziroční růst o 0,4 mld. Kč, t.j. o 15,0 %. Rozpočet 2006 počítá s růstem o 1,8 % proti skutečnosti roku 2005.
Příjmy ze cla náležející státnímu rozpočtu byly k 31. srpnu vykázány ve výši 0,8 mld. Kč (národní podíl ve výši 25 % z předepsaných celních příjmů, který náleží ČR po vstupu do EU).
Celostátní inkaso všech daní dosáhlo výše 406,6 mld. Kč, což představuje 63,0 % rozpočtu a meziroční růst o 1,8 mld. Kč, tj. o 0,4 %. Ve stejném období roku 2005 dosáhlo celostátní inkaso daní 404,8 mld. Kč, tj. 66,5 % rozpočtu, a meziročně vzrostlo o 62,9 mld. Kč, tj. o 18,4 % (celoročně převýšilo rozpočet o 20,7 mld. Kč).
Příjmy z pojistného na sociální zabezpečení dosáhly výše 216,6 mld. Kč, což představuje 64,4 % rozpočtu (loni to bylo 64,2 %) a meziroční růst o 14,5 mld. Kč, tj. o 7,2 %. Rozpočet 2006 počítá s růstem o 8,1 % proti skutečnosti roku 2005. Na důchodové pojištění připadlo 178,4 mld. Kč, t.j. 63,9 % rozpočtu, při meziročním růstu o 11,9 mld. Kč, tj. o 7,2 %.
Nedaňové a kapitálové příjmy a přijaté dotace dosáhly výše 80,5 mld. Kč, což je 100,9 % rozpočtu (loni to bylo 124,7 %) a o 19,7 mld. Kč, tj. o 32,4 % více než ke konci srpna loňského roku. Z této částky představují převody z fondů OSS u kapitol (bez kapitoly VPS) částku 33,6 mld. Kč, což je o 13,4 mld. Kč více než bylo ve stejném období roku 2005. Ty zahrnují především převody z rezervních fondů, dále převody prostředků z FKSP a nečerpané mzdové prostředky za prosinec 2005. Příjmy z rozpočtu EU (přijaté dotace a kompenzační platby) činily 20,4 mld. Kč (plnění na 35,8 %), tj. o 4,3 mld. Kč více než byla dosažená skutečnost za stejné období v roce 2005. Z toho kompenzační platby dosáhly 4,3 mld. Kč, tj. o 2,5 mld. Kč méně než na konci srpna 2005.
Výdaje státního rozpočtu
Celkové výdaje státního rozpočtu byly za osm měsíců čerpány ve výši 604,0 mld. Kč, což představuje 62,7 % rozpočtu a meziroční růst o 55,9 mld. Kč, t.j. o 10,2 % (ve stejném období minulého roku byly výdaje čerpány na 61,7 % při meziročním růstu o 21,9 mld. Kč, t.j. o 4,2 %).
Běžné výdaje státního rozpočtu byly čerpány ve výši 562,8 mld. Kč, tj. na 64,8 % (loni to bylo 62,9 %). Proti stejnému období minulého roku vzrostly o 46,1 mld. Kč, tj. o 8,9 %. Z toho na sociální dávky bylo vynaloženo 237,5 mld. Kč, t.j. 69,3 % rozpočtu, při meziročním růstu o 17,1 mld. Kč, t.j. o 7,8 % (ve stejném období m.r. činilo jejich čerpání 220,4 mld. Kč, t.j. 67,8 % rozpočtu při meziročním růstu o 8,6 mld. Kč, t.j. o 4,0 %).
V rámci běžných výdajů státního rozpočtu činily neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně 78,9 mld. Kč, což představuje již 71,2 % rozpočtu, při meziročním růstu o 4,8 mld. Kč, tj. o 6,4 %. Vyšší plnění ovlivnily především převody prostředků na přímé náklady škol zřizovaných obcemi a kraji ve výši 53,3 mld. Kč, což je o 3,3 mld. Kč více než v roce 2005. V těchto transferech je již zahrnuta záloha na celé 3. čtvrtletí ve výši 17,8 mld. Kč.
Nadprůměrné čerpání vykázaly i neinvestiční transfery fondům sociálního a zdravotního pojištění ve výši 32,5 mld. Kč, a to na 83,3 % rozpočtu. To bylo ovlivněno dvěma mimořádnými předsunutými platbami ve prospěch Všeobecné zdravotní pojišťovny, z nichž první byla poskytnuta v lednu ve výši 3,0 mld. Kč a o kterou budou v září a prosinci kráceny platby státu do systému veřejného zdravotního pojištění, vždy o 1,5 mld. Kč. V dubnu byla nově provedena druhá předsunutá platba ve výši 2,5 mld. Kč, o kterou byla v srpnu krácena platba státu do VZP o 1,25 mld. Kč (druhá krácená platba bude uskutečněna v měsíci listopadu). Dalším vlivem, který se projevil v této položce od 1. února a následně od 1. dubna t.r., bylo zvýšení vyměřovacího základu pojistného za státní pojištěnce (podle zákona č. 117/2006 Sb., kterým se mění některé zákony v oblasti veřejného zdravotního pojištění). Pojistné tak vzrostlo v první etapě z 513 Kč na 560 Kč a po druhé úpravě na 636 Kč měsíčně.
Výdaje kapitoly Státní dluh byly čerpány ve výši 20,7 mld. Kč, tj. 61,1 % rozpočtu, což je o 3,1 mld. Kč více než bylo ke konci srpna loňského roku.
Na odvody vlastních zdrojů ES do rozpočtu EU bylo poukázáno 17,2 mld. Kč, což představuje 56,9 % rozpočtované výše, a jejich objem je nad úrovní srovnatelného období minulého roku o 0,8 mld. Kč.
Kapitálové výdaje byly čerpány ve výši 41,2 mld. Kč, což představuje 43,3 % rozpočtu (v roce 2005 to bylo 46,8 %), při meziročním růstu o 9,8 mld. Kč.
Saldo státního rozpočtu
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Branická 44/44, adresa v objektu Braník 44, Praha na parcele st. 1769/1 v KÚ Braník, KÚ Braník
- Každý malý stát se vždy stane velkým státem
- Každý malý stát se vždy stane velkým státem
- Police 44, 756 44 Police, objekt - Města a obce
- § 44 paragraf 44 - Zákon o kolektivním investování č. 189/2004 Sb.
- Paceřice 44, 463 44 Paceřice, objekt - Města a obce
- § 44 paragraf 44 - Zákon o cenných papírech č. 591/1992 Sb.
- § 44 paragraf 44 - Zákon o doplňkovém penzijním spoření č. 427/2011 Sb.
- Bezděkov 44, Hradiště, 335 44 Kasejovice, objekt - Města a obce
- Sedlejovice 44, 463 44 Sychrov, objekt - Města a obce
- Krásné Loučky 44/44, Krásné Loučky, 794 01 Krnov, objekt - Města a obce
- Rychnov 44, Krouna, 539 44 Proseč u Skutče, objekt - Města a obce
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?