Francouzský zákon týkající se přehrávače iPod a internetového obchodu iTunes vstupuje v platnost
Francouzský zákon nutí Apple, aby přehrávač iPod a internetový obchod iTunes byli kompatibilní s nabídkami výrobků a služeb konkurentů, které vstupují na trh.
Podrobně sledovaný francouzský zákon, který nutí pomocí konkrétních pravidel Apple Computer Inc. přizpůsobit online obchod iTunes nejen jejich přehrávači iPod,, vstoupil v platnost ve čtvrtek 3.8.2006.
Zákon týkající se internetového autorského práva prošel francouzským parlamentem 30. června 2006 po divoké debatě a postupnému slábnutí jeho prvních zastánců. Společnost Apple nazvala prvotní návrh „státem sponzorovaným pirátstvím“ a někteří analytici to komentovali tím, že by tento zákon dokonce mohl donutit Apple stáhnout iTunes z francouzského trhu a stáhnout tento nejlepší digitální hudební jukebox na světě z „regálů“ v zemi.
U zákona se ovšem předpokládá malý okamžitý účinek. Mnoho bude záležet na interpretaci zákona francouzskými soudy, stejně jako postoj, který zaujmou nahrávací společnosti..
Zákon byl původně vypracován jako úsilí o omezení pirátství a srovnání konkurenčního pole pro menší soupeře, kteří zdaleka nedosahují velikosti Applu a Sony Corporation. Společnost Apple tvrdí, že otevření tohoto formátu by později odradilo potencionální piráty.
V současnosti písně koupené na iTunes mohou být přehrávány pouze vlajkovými přehrávači společnosti Apple – tzv. iPody, ale iPod jako takový neumí přehrát hudbu stáhnutou z jiných obchodů jako například Napster Inc´s service nebo Sony´s Connect, který nabízí výběr z více než 500 tisíc písniček.
Společnost Sony však pravděpodobně přišla se svojí nabídkou příliš pozdě, protože dominantním hráčem na trhu digitální hudby je stále firma Apple, která prodala již více než tři milióny přehrávačů iPod, a na trhu s přehrávači jí tak patří téměř 50 procent. Internetový obchod na stahování hudby iTunes firmy Apple přitom prodal 70 procent písní, jež byly nakoupeny prostřednictvím internetu.
Sony se však stále domnívá, že může být úspěšná, zvláště pokud se zvýší počet zákazníků, kteří se obrátí na legální služby a také nevylučuje, že uvede na trh svůj vlastní přehrávač hudby stažené z internetu, který by konkuroval populárnímu zařízení .
V tomto záměru jí podporují i vize, že postup francouzské vlády budou následovat i ostatní země. Nedávno se podobné návrhy objevili i v Británii, Švédsku, Dánsku, Norsku a Polsku.
Původní francouzský zákon měl požadovat od společností společné sdílení některých technických dat, aby konkurenti mohli vyrábět přehrávače a zřizovat obchody s hudbou kompatibilní s ostatníma. Konečná verze zákona však obsahuje požadavek na kompenzaci za toto sdílení jednotlivých technologií.
Společnost Apple má však oproti svým konkurentům i další výhody. Během dnešního dne uzavřel dohodu s automobilkou Mazda, Ford a GM, a příští rok svůj vlajkový přehrávač zařadí do výbavy do jednotlivých automobilů společně s autorádii. Příští rok tak v USA více než 70% automobilů bude opouštět továrny vybavených touto další vymožeností.
V neposlední řadě se společnost Apple rozhodla získat kromě segmentu používající k „přemisťování“ automobilů i sportovní nadšence. Apple ohlásila partnerství s Nike, které by se mělo projevit v podobě uvedení nových produktů spojující svět hudby a sportu - tyto nové produkty se budou týkat především iPodu a nesou označení Nike+iPod.
Prvním výsledkem této spolupráce je uvedení Nike+iPod Sport Kitu - bezdrátový systém, který umožňuje komunikaci mezi botami Nike+ a iPodem nano. CEO společnosti Nike Mark Parker a Steve Jobs, CEO firmy Apple, spolu uvedli Nike+iPod Sport Kit na akci v New Yorku společně se sedminásobným vítězem Tour de France Lance Armstrongem a držitelkou světového rekordu v maratonu Paulou Radcliffe.
Spolupráce Applu a Nike se dále projeví v uvedení nového oblečení, jež bude na iPod "připraveno" - můžeme se těšit na trička, pásky na ruku či bundy s vlastními kapsami a rozhraním pro iPod. Nike+iPod Sport Kit by měl být dostupný do 60 dnů a jeho cena je stanovena na 30 USD.
Bc. Kateřina Černíková
Tento komentář, který se týká investic na amerických kap. trzích, má pouze informační charakter. Jakékoli odhady výnosů nebo údaje o minulých výnosech slouží pouze pro informační účely a nejsou zárukou výnosů budoucích. Hodnota portfolií tvořena převážně akciemi v čase kolísá a není-li uvedeno jinak, návratnost investice není zaručena. Bc. Petra Coufalová je registrovaným investičním zprostředkovatelem poskytujícím investiční službu dle §8 odst. 2. písm. a) zákona o CP. Bc. Petra Coufalová je držitelem živnostenského oprávnění na finanční poradenství.
Poslední zprávy z rubriky Finance:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?