(Kurzy.cz)
MF - materiály pro jednání vlády 30.11.05 - banky
Informace o materiálech, které ministerstvo financí předkládá na jednání vlády dne 30. listopadu 2005 Bod č. 3: Zlepšení podmínek v bankovním sektoru Cílem tohoto materiálu, který je předkládán v souladu s Programovým prohlášením vlády, je posílit ochranu klientů bank v České republice. Motivem k jeho zpracování byla sílící nespokojenost občanů se službami, které jim poskytují jejich finanční ústavy, a s jejich nedostatečně diferencovanou nabídkou. Materiál byl připraven na základě veřejných konzultací a po prodiskutování s bankami a spotřebitelskými organizacemi. Navržená opatření mají za cíl odstranit překážky, které brání přechodu klientů mezi bankami, zvýšit transparentnost bankovního trhu a tím přispět k posílení konkurenčního prostředí v této oblasti. Navrhovaná opatření jsou rozdělena do 28 oblastí. Klíčové záležitosti navrhuje MF řešit legislativní formou. Ty oblasti, u kterých existuje shoda bankovního sektoru navrhuje MF řešit memorandem. Toto memorandum by stanovilo obsah a harmonogram zavádění změn. Některé oblasti navrhuje MF řešit formou doporučení, jehož naplňování bude v pravidelných intervalech vyhodnocovat. Do první skupiny opatření patří např. to, aby se sazebník poplatků za sjednané bankovní služby povinně přikládal ke smlouvě účtu, aby připravované změny v tomto sazebníku byly oznamovány minimálně s měsíčním předstihem a aby klient, který s těmito změnami nesouhlasí, mohl banku opustit v ochranné dvouměsíční lhůtě od okamžiku oznámení této změny. Klient by si měl možnost rovněž říci, zda souhlasí či nesouhlasí se zasíláním reklamy s výpisem a neměl by mu být účtován poplatek za neoprávněnou reklamaci. Patří sem i návrh na zřízení institutu finančního ombudsmana pro mimosoudní řešení sporů. Součástí návrhu je i dlouhodobý vzdělávací projekt, který by napomohl zvýšení všeobecné znalosti obyvatelstva o fungování finančního trhu. Do druhé skupiny patří mj. standardizovaná forma charakteristiky produktů bank, jednoduchý přístup ke komplexním cenovým informací např. na Internetu, vytvoření jednotných pravidel pro přechod do jiné banky a zákaz nutit klienty pořizovat si další produkty, které přímo nesouvisejí s objednanou službou. Reprezentantem třetí skupiny je zasílání výpisů z účtu v libovolné frekvenci a formě - např. elektronicky - dle požadavků klienta. Předkládaný materiál byl konzultován a odsouhlasen Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže. |
Další zprávy o bankách
Poslední zprávy z rubriky Finance:
Přečtěte si také:
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Jak reagovat na konec smlouvy s dodavatelem? Pozor na vyšší ceny
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Flotilové pojištění ušetří firemní finance i starosti, které se týkají služebních i soukromých cest
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Jak se připravit na nečekané výdaje: Tipy na vytvoření a správu nouzového fondu
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna