Sexy Juice a spiknutí blbů ...
Sexy Juice a spiknutí blbů aneb Nevezmeš jména ŽÁDNÉHO nadarmo!
Před deseti dny vyšel v renomovaném týdeníku článek na téma reklamy produktu, který bez ohledu na jeho podstatu a charakteristiku nazval reklamní tvůrce Juice. Prý aby nalákal ty, kteří chtějí stále nové věci, aktivní lidi, užívající si života plnými doušky. Nechci se tady pouštět do polemiky s autorkou zda opravdu nelze změřit účinnost reklamy. Zdá se, že ani zadavatel nemá zájem o to být co nejpřesněji informován o dopadu kampaně, která roz
hodně nebyla levná. Že o to už vůbec nestojí agentura, která vše spáchala, je nabíledni. Leč v českých reklamních luzích je stále ještě možné vše, a tak se nebudu příliš rozohňovat nad oboustranně nepsaně dohodnutým šlendriánem. To, co je skutečným kulturním zločinem, je totiž něco zcela jiného.Odvolávat se na Bibli v reklamě již pomalu začíná být nesmyslem, neboť moderní je být “cross-cultural” a nebýt poplatný nějaké jednotící ideji. A je to právě reklama, a pak ještě ideologové zejména amerických vývozců globální, tj. dvou- či ještě méněrozměrné kultury, již úspěšně likvidují to, co ještě jakž takž drží svět pohromadě a poměrně stranou totální válce všech proti všem. Totiž právě kulturní identita, rozmanitá, odlišná a odlišující někdy i jednu vesnici od
druhé, je tmelem z nejspolehlivějších. Byť zdánlivě vede k rozbrojům a válkám: viz Čečensko, Balkán, Blízký Východ. Při bližším pohledu ale každý myslící tvor musí dojít k tomu, že kulturní odlišnosti jsou záminkou, nikoli příčinou. Jsou nosičem pro realizaci záměrů tisíce let známých: rozděl a panuj! Každý z kulturních národů, pokud je si vědom své ceny – a má tudíž jistou (promiňte klišé) zdravou dávku sebevědomí, nikoli malou – realizuje toto vědomí ve svojí kultuře. Naopak obava ze ztráty identity, ztráty vlastní kulturní tváře, vede národy buď k agresi, nebo k definitivnímu kolapsu. Cílem globální strategie ekonomiky, neboť nelze personifikovat a dokonce ani “korporifikovat”, je ale ona zkolabovaná masa, zhroucená společnost, jejímž jediným cílem je konzum. Film Včelí královna byl varováním před fabrikací čehokoli, zde reprodukce, ale kolik takových filmů bychom museli shlédnout, aby se varování před fabrikací života stalo součástí genetické výbavy lidí?Jenže kultura, to je především jazyk. Jazykové je vposledku každé poznání, neboť každý z nás vnímal první fakta života a realitu světa slovy – vzpomeňte když ne na svoje dětství, tak alespoň na svoje děti. Postupné zmocňování se světa slovy ale začíná být, zdá se, zbytečné. Pokrucování významu slov, odeb
írání podstaty slovům, používání nikoli nesmyslných (to konec konců bylo posvěceno surrealismem a dadaismem, ale pozor: QUOD LICET JOVI, NON LICET BOVI!), ale zcela odjinud smysluplných slov jim původní smysl odebere, ale nový nedodá. Babylon není katastrofou fyzickou, ale lingvistickou a zmatení jazyků nemůže vést ke globální kultuře. Ke zničení stávajících kultur ano.Možná si řeknete proč tolik pohoršování nad tím, když někdo nazve “Juice” možnost přístupu na internet přes mobilní telefon? Tak předně proto, že to je zhovadilost. Pokud nelze něco zkrátit, pak to ještě neopravňuje vykradení jiného slova či pojmu z něj. Za druhé je to nikoli kreativita, ale tupost spojená s drzostí zacházet se společným statkem – totiž jazykem – takto. Dokázal bych pro
pojit jak juice, tak džus i šťávu s obsahem pojmu sexy nejméně v několika jiných konotacích, aniž bych přitom znásilnil jazyk. Protože jenom neumětel, který se nenaučil ani táhnout štětcem, může vydávat chaos čar a ploch za umění. A jenom arogance daná vědomím, že mám za zády milióny, které z jakékoli demence udělají něco, “vo co go!”, může vytvořit soustavu do té míry pitomou, jako je zmíněná kampaň.Kdokoli by si myslel, že se jedná o idiocii ojedinělou a spiknutí blbů výjimečné, velice by se mýlil. Přesto odmítám pro sebe přijmout fakt, že bude-li blbost většinovým prostředím, musím býti blbem rovněž.
Václav Senjuk
Autor je nezávislý novinář, jeho názory nejsou vyjádřením názorů provozovatele a vydavatele.
Poslední zprávy z rubriky Reklama:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?