Marketingové noviny.cz (Marketingové noviny.cz)
Marketing a média  |  13.04.2005 21:35:18

Prospekt jako médium

Prospekt jako médium

Autor: Dušan Belko

Hranice mezi nadlinkovými a podlikovými komunikačními aktivitami se stírají. Výrobci nebo distributoři investují stále více prostředků do netradičních médií, jakým může být například prospekt nebo-li leták. Rozmach této nové formy prezentace je úzce spjatý s příchodem mezinárodních obchodních řetězců jako například Tesco, Bauhaus nebo Interspar.

Pro řetězce tato aktivita představuje další zisky. Marketingové oddělení řetězců s prospektem zachází jako s klasickými novinami: existuje redakční uzávěrka, spolupracuje se s grafickým studiem, prodává se inzertní plocha. V každém marketingovém oddělení řetězce existuje speciální team pracovníků, jehož náplní práce je starat se a obchodovat s prospektem/letákem.

Kvalita prospektů jako i cena za inzerci jsou řetězec od řetězce rozdílné. Řádově se však cena za inzerci pohybuje v desítkách tisíc korun. Definitivní výše ceny záleží na individuální domluvě mezi zadavateli jako například Henkel, ETA, Bosh nebo Nestlé a řetězcem.

Prospekt (leták) představuje v ČR novou, netradiční formu komunikace. Výrobci si musí zvyknout na to, že nestačí s řetězcem jenom domluvit nějakou „akci“. Řetězce od nich budou vyžadovat i další finanční prostředky na její propagaci.

Při kalkulaci celkové výše ceny za inzerci se zohledňuje výše tištěného nákladu letáku a pokrytí jednotlivých regionů. Rozhodující roli má také velikost obrázku a stránka, na které bude umístněn. Logicky bude stát celostránková inzerce na první straně více než někde uprostřed letáku. Tabulkový výpočet nebo cena odvíjející se od nějakých ukazatelů však neexistuje a vše záleží na individuálním obchodním vyjednávání.

Roznáška (distribuce) letáku představuje také samostatnou podnikatelskou aktivitu. Zabezpečují ji společnosti jako například Česká pošta, ADM nebo Tempo Team. Je otázka, která z těchto společností dokáže nabídnout lepší podmínky a cenu. U jejího výběru je však rozhodující kvalita roznášky v jednotlivých regionech a komplex souvisejících služeb.

Důležitou roly sehrává kvalita nebo-li grafické provedení prospektu. Je velmi důležité, zda si konzumenti prospekt alespoň prohlédnou nebo jej rovnou vyhodí do odpadkového koše. Prospekty se navzájem liší co do kvality papíru, barevného provedení, způsobu označení cen a umístnění produktů. Jsou distribuovány zdarma do poštovních schránek a na tomto místě se objevují další konkurenční letáky. Řetězce by se proto měly zajímat o to, jak konzumenti vnímají jejich prospekt, kde jsou jeho slabé stránky a kde naopak vyniká. Výzkum konzumentů jim prozradí například, které barvy nejlépe účinkují nebo které grafické znázornění označení produktu je nepřehlédnutelné. Také inzerenta, resp. zadavatele reklamy bude zajímat, který z prospektů vyniká nad ostatními, kde je vhodné investovat svůj rozpočet.

 

Článek je převzat z Marketingových novin.

Marketingové noviny.cz

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Marketing a média:

18.04.2024  Zbyněk Stanjura v diskusním pořadu na CNN Prima News MF ČR (Ministerstvo financí ČR)
26.03.2024  Novinářské kachny mezi lety 2015 - 2020 (Na pravou míru) ec.europa.eu (Evropská komise)
28.02.2024  Výkonným ředitelem SLPV bude Michal Holas SLPV (slpv.cz)




Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688