Norimberk, 17. února 2005 – Většina lidí v zemích, které 1. května 2004 vstoupily do Evropské unie (EU) se domnívá, že zvýšená mobilita rovněž zlepší jejich příležitosti v oblasti práce a vzdělání, avšak ve srovnání s nakažlivým optimismem na počátku členství v EU, lidé již tak optimističtí nejsou. Mnozí se obávají zvyšování cen v budoucnosti, nižší úrovně bydlení, zvyšující se korupce a nezaměstnanosti ve svých zemích. Nicméně střednědobě vidí věci v relativně pozitivním světle dokonce i lidé mající takové obavy. Níže jsou uvedena některá zjištění posledního průzkumu Indexu EU, které provedla GfK Custom Research Worldwide.
Pár měsíců po tom, co se jejich země připojily k Evropské unii, mají lidé v přistupujících zemích ohledně členství v EU stále smíšené pocity. Někteří lidé snižují svá očekávání vůči příležitostem, o kterých se původně domnívali, že je členství přinese, zatímco obavy, které měli jiní, se začínají rozplývat. Lidé v nových zemích EU mají překvapivě vysoká očekávání toho, co příštích pět let přinese.
Tato zjištění a níže nastíněné výsledky jsou převzaty z průzkumu Indexu EU, který provedla společnost GfK a do kterého se zapojilo okolo 8 300 osob z devíti zemí.
Mnozí si jsou jisti, že získají dobrou práci a že budou mít příležitost vzdělávat se
Po přistoupení k EU v loňském roce okolo 75 % populace nových členských států doufalo, že jim členství v EU otevře dveře k příležitostem, jak získat práci a vzdělávání v ostatních zemích EU. Dnes se domnívá, že tomu tak bude, okolo 60 % osob. Studenti jsou nadále ohledně této záležitosti pozitivnější - okolo 75 % (v r. 2003 téměř 90 %) z nich věří, že členství v EU poskytne příležitosti k získání dobré práce a vzdělávání v ostatních zemích EU. Tento názor sdílí pouze 45 % osob bez vyššího vzdělání.
Zejména Litevci jsou si jisti při hledání práce v zahraničí. 76 % se domnívá, že práce v zahraničí jim poskytne nové příležitosti. Co se týče dalšího vzdělávání a školení, 74 % Slováků věří ve výhody, které vyplývají z členství jejich země v EU, což je více, než v kterékoli jiné nové členské zemi EU.
Na otázku, do jaké míry považují svou práci ve své zemi za jistou,, odpovědělo okolo 50 % respondentů, že z hlediska jistoty v zaměstnání se nic nezmění (v roce 2003 31 %). Podobně jako v minulém roce uvedlo 28 %, že je důvod se obávat o jistotu zaměstnání. Pouze 14 % dotázaných očekávalo pozitivní vývoj. Ve srovnání s minulým rokem to představuje pokles o 15 procentních bodů v počtu osob, které si jsou prací jisti.
Očekávání nových občanů EU *
|
vyšší |
stejné |
nižší |
neví |
Ceny |
72,8 |
18,6 |
6,0 |
2,6 |
Příležitosti ke vzdělávání v ostatních zemích EU |
59,6 |
25,2 |
3,4 |
11,8 |
Příležitost k získání práce v ostatních zemích EU |
58,3 |
26,4 |
5,5 |
9,7 |
Korupce |
36,0 |
47,0 |
8,4 |
8,6 |
Úcta k národní identitě |
14,2 |
60,2 |
16,5 |
9,1 |
Jistota v zaměstnání (doma) |
13,7 |
50,9 |
27,7 |
7,7 |
Životní standard |
12,4 |
46,6 |
38,2 |
2,8 |
Systém zdravotnictví |
11,4 |
55,1 |
29,4 |
4,1 |
* Odpovědi v %. Respondentům byly položeny následující otázky: “Jak myslíte, že se následující oblasti budou vyvíjet nyní, když se vaše země připojila k EU, a jaký vývoj očekáváte v příštích pěti letech? Jistota v zaměstnání, systém zdravotnictví, příležitosti v oblasti práce a vzdělávání v ostatních zemích EU, národní identita, zvyky a hodnoty, životní úroveň, korupce, ceny.” Zdroj: GfK Custom Research Worldwide 2005
Menší očekávání týkající se životní úrovně a zdravotnické péče
Během minulých dvanácti měsíců lidé značně zrevidovali svá očekávání, pokud jde o životní úroveň. Zatímco před rokem jeden ze tří dotázaných doufal v lepší životní úroveň v důsledku členství v EU, nyní je to pouze jeden z osmi. Počet lidí očekávajících zlepšení zdravotnického systému rovněž klesá. Před rokem se jeden ze tří domníval, že zlepšení nastane. Dvanáct měsíců poté tomu věří pouze jeden z deseti.
Většina lidí očekává růst cen
Pouze pár měsíců po přistoupení k EU lidé začínají prokazovat menší obavy: počet těch, kteří si myslí, že členství v EU přinese prudké zvyšování cen v jejich zemích klesl z 81 na 73 % za minulých dvanáct měsíců. Litevci a Lotyši jsou nadále skeptičtí, přičemž okolo 90 % obyvatel těchto zemí se obává možného zvyšování cen.
Žádná změna v úrovni korupce
Co se týče otázky, zda přistoupení k EU změní úroveň korupce v příslušných zemích, věří nyní pouze 8 %, že se situace zlepší. Tento údaj se ve srovnání s výsledky z minulého roku (18 %) značně snížil.
Jako v předchozím roce třetina všech občanů v nových členských státech EU věří, že se korupce po vstupu do EU v každém případě zhorší i přes skutečnost, že v budoucnosti budou platit zákony EU. Téměř 50 % lidí se domnívá, že členství v EU nebude mít žádný vliv na současnou situaci v jejich zemích (v roce 2003 36 %).
Menší strach ze ztráty identity, zvyků a hodnot
Okolo 17 % respondentů (předcházející rok 24 %) očekává, že členství v EU pro jejich zemi bude znamenat ztrátu tradiční, kulturní identity. 60 % se domnívá, že se nezmění nic (předcházející rok 49 %) a přibližně 15 % je toho názoru, že národní identita se stane v budoucnosti silnější (předcházející rok 17 %).
Mnozí věří ve světlejší budoucnost
Zatímco v současné době věří ve vyšší životní úroveň pouze 12 % dotázaných a pouze 11 % doufá ve zlepšení zdravotnické péče, 25 % osob v nových členských zemích EU očekává, že se jejich životní úroveň a systém zdravotnictví v jejich vlastních zemích zlepší v příštích pěti letech. Lidé si rovněž myslí, že jistota v zaměstnání se značně zlepší během příštích pěti let. Cca jedna osoba ze tří doufá ve zlepšení jistoty v zaměstnání ze střednědobého hlediska, ačkoli pouze jeden ze sedmi věří, že k tomu dojde v krátké době. Více lidí se rovněž domnívá, že pracovní příležitosti v ostatních zemích EU se v příštích pěti letech zlepší. Téměř 60 % si v současné době myslí, že členství jejich země v EU poskytne nové příležitosti v oblasti vzdělávání v ostatních členských státech EU. 70 % se domnívá, že k tomu dojde do pěti let od nynějška.
Průzkum
V tomto posledním průzkumu Indexu EU GfK Custom Research Worldwide dotazovalo 8 309 respondentů v devíti zemích, které 1. května 2004 vstoupily do EU. Respondentům byly položeny následující otázky: “Jak myslíte, že se následující oblasti budou vyvíjet nyní, když se vaše země připojila k EU, a jaký vývoj očekáváte v příštích pěti letech? Jistota v zaměstnání, systém zdravotnictví, příležitosti v oblasti práce a vzdělávání v ostatních zemích EU, národní identita, zvyky a hodnoty, životní úroveň, korupce, ceny.” Tento průzkum pokrývá následující země: Estonsko, Maďarsko, Lotyšsko, Litva, Malta, Polsko, Česká republika, Slovensko a Slovinsko. Tento průzkum byl proveden v období od 28. října 2004 do 16. prosince 2004.
GfK Custom Research Worldwide
Společnost GfK Custom Research Worldwide náležející do skupiny GfK Group koordinuje mezinárodní projekty divizí GfK Custom Research, jejíž síť dceřiných poboček a partnerských společností pokrývá 90 zemí. Více informací je k dispozici online na internetové adrese www.gfkcr-ww.com.
GfK Group
GfK Group má více než 130 poboček a dceřiných společností působících v 57 zemích světa. Zaměstnává více než 5 500 pracovníků. V roce 2004 dosáhla obratu 671 milionů EUR. Aktivity skupiny GfK jsou rozděleny do pěti obchodních segmentů: Consumer Tracking, HealthCare, Retail & Technology, Media a Custom Research. Více viz: www.gfk.com
Stručný popis podnikatelských segmentů GfK Group:
Consumer Tracking |
Informační servis k otázkám trhu a marketingu dotýkajících se každodenního nákupního rozhodování a chování spotřebitelů nejen u předmětů denní potřeby, ale i předmětů dlouhodobé spotřeby a služeb. Více viz: www.gfk.com |
HealthCare |
Informační servis k otázkám vývoje produktů, komunikace, image a cenových vazeb léčiv, tržní pozice a spokojenosti zákazníků, měření množství a obratu použitých materiálů a produktů u zubních lékařů a laboratoří, měření spotřeby veterinárních léčiv. Více viz: www.gfk.com |
Retail & Technology |
Informační servis k otázkám marketingu, logistiky a odbytu v průmyslu a obchodu, působících na trhu spotřební techniky. Více viz: www.gfkms.com |
Media |
Informační servis o chování a postojích uživatelů médií. Nejde přitom jen o kvantitativní analýzy diváků, čtenářů posluchačů, ale i o kvalitativní studie zaměřené na jejich akceptaci, preference a vybavování si mediálních obsahů. Více viz: www.gfk.com |
Custom Research |
Informační servis o vývoji, pozici a péči o produkty a nabídky služeb k optimalizaci mixu marketingové politiky aktivit a k řízení produktových a firemních značek, jakož i k loajalitě spotřebitelů. Více viz: www.gfkcr-ww.com | |
|