AČCKA: Při koupi zájezdu by klienti měli chtít vidět certifikát o pojištění
PRAHA (MEDIAFAX) - Asociace českých cestovních kanceláří a agentur upozorňuje všechny, kdo si v těchto dnech kupují zájezd, na co by si měli dát pozor. Viceprezident asociace Tomio Okamura v pondělí zdůraznil, že by si v prvé řadě měli zkontrolovat, zda je cestovní kancelář pojištěná proti úpadku.
Téma nákupu zájezdu je nyní velmi aktuální, dvě třetiny Čechů totiž svou dovolenou tráví v období od června do září. Více než polovina (52 procent) si dovolenou domlouvá přes cestovní kancelář, ať už koupí celého zájezdu nebo některé ze služeb (letenka nebo ubytování).
Před koupí zájezdu by měl klient od cestovní kanceláře požadovat předložení certifikátu od pojišťovny o pojištění proti úpadku. "V České republice totiž máme nedostatečnou legislativu a tak zájezdy organizuje a prodává i spoustu nepojištěných subjektů jako například jazykové školy nabízející jazykové pobyty v zahraničí, zdravotnická zařízení nabízející ozdravné pobyty u moře a podobně. Mnohé z těchto subjektů mají i vlastní katalogy zájezdů či letáky, proto jsou velice těžko k rozeznání od cestovních kanceláří. V těchto případech ale klient není chráněn proti úpadku. V případě nesolventnosti subjektu či nespokojenosti se službami mu pak mohou nastat značné problémy, protože klient nemá nárok na jakoukoliv finanční náhradu, kompenzaci či reklamaci podle zákona o cestovním ruchu," varoval viceprezident a mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) Tomio Okamura a dodal, že ze zákona musí mít pojištění proti úpadku pouze držitel koncese na cestovní kancelář.
Neproblémové a zavedené cestovní kanceláře mají certifikát o pojištění běžně vystavený na viditelném místě, kopii certifikátu musí vystavit i na svých internetových stránkách. Na certifikátu musí být jasně uvedeno, do kdy a u jaké pojišťovny je cestovní kancelář proti krachu pojištěna.
"Pakliže si klient koupí zájezd u subjektu, který je pojištěn proti úpadku, tak se nemusí bát o svoje peníze a klientovi se nemůže stát, že by v případě krachu (nebo-li úpadku) cestovní kanceláře zůstal v zahraničí na holičkách. V případě krachu se o něj totiž musí ihned ze zákona postarat příslušná pojišťovna a repatriovat ho na náklady pojišťovny zpět do vlasti. Pojišťovna také vrátí peníze za nerealizované zájezdy či za nezrealizovanou část zájezdu. Zásadně proto doporučujeme, aby veřejnost kupovala zájezdy pouze u pojištěných subjektů, které se mohou prokázat platných certifikátem od pojišťovny," prohlásil Okamura.
AČCKA také vyzývá, aby klienti nekupovali zájezdy od společností, které se nechtějí prokázat platným certifikátem. "I v případě koupě zájezdu přes cestovní agenturu, která ze zákona nemusí být pojištěna proti úpadku, má prodejce povinnost uvést, která cestovní kancelář zájezd realizuje, aby byl klient informován, s kterou cestovní kanceláří pojede a zda-li je pojištěna," dodal Okamura.
Pozor by měli lidé dávat také při podpisu smlouvy o zájezdu, stejně jako u všech jiných smluv by ji měl pořádně pročíst. Kromě povinných údajů (označení obou smluvních stran, místa pobytu, dopravy i včetně té na místě) by si měl klient nechat vypsat i další věci týkající se zájezdu, například zda má být zajištěn pokoj s výhledem na moře, jak daleko od hotelu má být pláž, zda jsou k dispozici dětské bazény a podobně. "Co je psáno, je dáno. Vyhneme se tak pozdějším dohadům, že něco bylo slíbeno ústně. Pokud cestovní kancelář klientovi do smlouvy odmítá dopsat například požadavek na pokoj s výhledem na moře, měl by jít jinam," řekl Okamura. Tato přesná specifikace zájezdu může být v cestovní smlouvě řešena i odkazem na číslo zájezdu v katalogu cestovní kanceláře, kde je vše podrobně uvedeno.
Podle Okamury se vyplatí zkontrolovat i přesný počet dní zájezdu, protože ten nemusí odpovídat počtu nocí. "Ze zákona se totiž prvním dnem zájezdu rozumí kalendářní den, kdy nastoupíte na zájezd - to znamená, že například odlet z Česka v 23:30 je prvním dnem zájezdu. Stejně tak i přílet zpět do České republiky v 00:30 ráno je posledním kaledářním dnem zájezdu. Zájezd tak může mít třeba osm dní, ale jen šest celých nocí. Proto klientům doporučujeme, aby se v případech, kdy není počet nocí u zájezdu uveden, vždy na počet celých nocí zeptali předem," poradil Okamura.
Vloni Češi celkově absolvovali 4,541 milionu zahraničních dovolených, z toho bylo 2,097 milionu formou koupě kompletního zájezdu a 274 tisíc formou koupě ubytování nebo letenky u cestovní kanceláře.
Filip Sušanka, susanka@mediafax.cz
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz