DHL EXPORT INDICATOR - JARO 2000
Z již druhé vlny výzkumu vyplynulo, že exportní klima je samotnými exportéry vnímáno pozitivněji než v minulém roce. Exportní sebevědomí našich nejvýznamnějších exportérů roste a většina z nich se již připravuje na vstup ČR do Evropské unie.
Krátkodobé exportní sebevědomí charakterizuje hodnota indexu 51 a index dlouhodobého exportního sebevědomí vyšplhal na hodnotu 64 .
Index může teoreticky nabývat hodnot od - 100 do 100.
Krátkodobé i dlouhodobé exportní sebevědomí nejvýznamnějších českých exportérů vzrostlo. Velký nárůst zaznamenal index krátkodobého sebevědomí, tedy výhled na příští tři měsíce je mnohem optimističtější ve srovnání s první vlnou výzkumu (září 1999).
Členské země Evropské unie zůstávají klíčovými trhy pro české exportéry (89%), jedná se o trhy, na které směřovalo v předcházejících 12-ti měsících zboží českých exportérů. Velmi důležitý trh představuje i nadále Slovensko a další země východní Evropy. Ve srovnání s předchozí vlnou výzkumu jsme zaznamenali pokles počtu firem vyvážejících své zboží do Afriky.
Naši exportéři oproti minulému měření (září 1999) nepociťují výrazné, ať již pozitivní nebo negativní změny ve vnímání českých výrobků na zahraničních trzích. České výrobky jsou i nadále v zahraničí vnímány jako cenově přístupné, rovněž svou roli hraje dlouholetá tradice českého zboží. A naopak pro české výrobky není typické, že by byly hodnoceny jako výrobky na špičkové technologické a technické úrovni.
Přestože exportní sebevědomí stoupá, stále přetrvává vliv aspektů, které nepříznivě ovlivňují zahraniční obchody našich exportérů. Nejvíce české exportéry ohrožuje konkurence na trzích, kam směřuje jejich zboží a ceny surovin. Dalšími negativními aspekty jsou směnné kurzy měn a v neposlední řadě ceny úvěrů/financování. Ze srovnání s první vlnou tohoto výzkumu vyplývá, že konkurence na trzích se exportéři obávají více a zůstává nejobávanějším aspektem. Významně stouply obavy z nepříznivého vlivu cen surovin a mírně stouply obavy z dostatečnosti kapacity a z restrikce v obchodování.
Vnímání podmínek pro export z ČR našimi nejvýznamnějšími exportéry
Ze srovnání s posledním měřením vyplývá, že vývozci začínají podmínky pro export vnímat pozitivněji o něco častěji. Více než polovina exportérů hodnotí podmínky jako dobré, a to velmi dobré nebo spíše dobré. Mezi exportéry klesá optimismus týkající se očekávání další pozitivní změny domácích exportních podmínek. V druhé vlně měření byl zaznamenán úbytek exportérů očekávajících zlepšení domácích exportních podmínek (-24%). Významná část exportérů (37%) je značně skeptická, neočekává žádnou změnu, ani pozitivní, ani negativní.
Firmy, které se připravují na vstup ČR do EU, nejčastěji pracují na sladěním veškerých norem (legislativy) s EU, dále usilují o různé certifikáty kvality, výrobních procesů apod. Desetina firem v rámci přípravy zvyšuje kvalitu svých produktů a produktivitu práce, aby byli schopni obstát v rostoucí konkurenci. Další desetina se snaží sjednotit účetní systémy, obchodovat v Euru apod.
Každý 20. významný exportér je již na vstup do EU připraven.
Mezi našimi exportéry převládají dva názory, očekávání. 80% exportérů si myslí, že jejich obchody po vstupu ČR do EU zůstanou stejné (40%), nebo jen trochu vzrostou (40%). Jen malá část (5%) očekává výrazný nárůst exportu a o něco málo větší část (9%) očekává mírný nebo výrazný pokles zahraničního obchodu po vstupu ČR do EU.
Podněty exportérů pro zvýšení exportu z ČR
Výše uvedený graf potvrzuje, že naši exportéři nejsou spokojeni s exportní politikou, více než čtvrtina si myslí, že lepší proexportní politika by pomohla růstu exportu z ČR. Dalšími faktory, které by mohly zvýšit český vývoz, jsou podle názoru exportérů úprava úvěrové politiky a změna kurzu.
Ze srovnání s první vlnou výzkumu vyplývá, že tři nejpodstatnější faktory, podle názoru exportérů, se příliš nemění. I když všechny tři faktory byly v této vlně uváděny s nižší frekvencí.
Informace o výzkumu
Metoda výzkumu: | telefonické dotazování |
Základní soubor: | nejvýznamnější čeští exportéři |
Cílová osoba: | ředitel firmy nebo jiný člen top managementu, který je zodpovědný za export, exportní politiku firmy |
Velikost vzorku: | 250 firem |
Metoda výběru vzorku: | náhodný výběr z databáze firem Albertina, vybíráno bylo z x firem s největším objemem exportu v roce 1998 |
Termín výzkumu: | 30.3. - 12.4. 2000 |
Cíle výzkumu: | zjistit trendy, očekávání a názory exportérů v oblastech: vývoje exportu, hlavních trhů pro český export, vnímání podmínek pro export a hodnocení podpory exportu z ČR, faktory ovlivňující export, sebedůvěru českých exportérů |
Kompletní výsledky výzkumu najdete na adrese: http://www.dhl.cz/about/exp_indik_c.htm
Případné informace Vám rádi poskytneme na adrese: klika@gfk.cz
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.09.2024 Technologický gigant Intel na kolenou! Co…
24.09.2024 XTB představuje Zlatana Ibrahimoviće jako…
18.09.2024 Inflace nezmizí. I 2,2 % vás v čase může…
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Bankovní rada ČNB v září opět snížila úrokové sazby o 25 bodů
Petr Lajsek, Purple Trading
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ocelářská krize v Číně: Ceny železné rudy čelí prudkému oslabení
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
?
Okénko pro podnikatele
Pavel Macek, Credit Check
5 varovných signálů, které napoví, zda vaši klienti zaplatí včas