Prosinec završil dobrý rok v maloobchodě
Maloobchod - prosinec 2003 Meziměsíční srovnání: V prosinci ve srovnání s listopadem vzrostly sezónně očištěné tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu reálně o 1,0 %. Růst byl ovlivněn především tržbami v motoristickém segmentu (zvýšení o 1,8 %) a za nepotravinářské zboží (o 1,1 %). Tržby za potraviny se snížily o 0,1 %. Meziroční srovnání: Tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu se v prosinci po očištění o sezónní vlivy zvýšily reálně o 4,9 %. Většina hlavních sortimentních skupin prodejen zaznamenala růst, výrazně rostly tržby za prodej pohonných hmot (o 15,9 %) a za drogistické, farmaceutické a kosmetické zboží (o 7,4 %). Bez očištění o sezónní vlivy se tržby zvýšily o 6,3 %, což bylo částečně ovlivněno i o 1 den vyšším počtem pracovních dní v prosinci 2003. Tržby rostly ve všech sortimentních skupinách prodejen s výjimkou oprav motorových vozidel. Tržby v motoristickém segmentu se v prosinci zvýšily o 7,7 %, z toho za pohonné hmoty o 18,6 % a motorová vozidla o 6,4 %. Tržby za opravy automobilů stejně jako v listopadu nepřesáhly srovnatelnou úroveň předchozího roku. V maloobchodě (bez motoristického segmentu) vzrostly tržby o 5,7 %, vyšší růst měly prodejny s nepotravinářským zbožím (6,6 %) než prodejny zařazované do sortimentní skupiny potraviny (4,1 %). Vývoj tržeb v jednotlivých sortimentních skupinách prodejen byl následující: - v prodejnách se smíšeným zbožím vzrostly o 4,4 %, v tom v prodejnách s převahou nepotravinářského zboží o 5,0 % a v prodejnách s převahou potravin o 4,2 %; - i ve specializovaných prodejnách byl vyšší růst prodeje nepotravinářského zboží (6,7 %) než prodeje potravin (3,1 %); - ve specializovaných prodejnách s nepotravinářským zbožím se projevil velký zájem spotřebitelů o vánoční nákupy zejména v sortimentu drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží (růst o 12,8 %), kde ale částečně působil i vliv zvýšené nemocnosti. Dobře se prodávala elektronika, elektrické přístroje, železářské zboží, nábytek a další zboží pro domácnost (růst o 9,1 %), zvýšení prodeje zaznamenal i textil a obuv (o 3,4 %); - ve skupině prodejen s malým podílem na celkových tržbách se zvýšil zájem spotřebitelů o zásilkový prodej (růst tržeb o 20,9 %) a ostatní prodej mimo obchodní síť (o 16,3 %). XXX Roční hodnocení: V roce 2003 v maloobchodě včetně motoristického segmentu tržby reálně meziročně vzrostly o 5,0 %. Téměř ve všech hlavních sortimentních skupinách byl zaznamenán rychlejší růst tržeb než v roce 2002; pomaleji rostly pouze tržby za prodej potravin (o 0,5 procentního bodu) a prodej kosmetického a farmaceutického zboží (o 1,6 bodu). V jednotlivých sortimentech se tržby vyvíjely následovně: - v motoristickém segmentu vzrostly o 7,2 %, v tom za prodej motorových vozidel o 5,7 %, za jejich opravy o 2,2 % a za prodej pohonných hmot o 11,5 %. Tržby za prodej vozidel rostly téměř ve všech sledovaných měsících, výrazněji pak v druhé polovině loňského roku. Za prodej pohonných hmot vzrostly nejvíce v prosinci (pravděpodobný vliv předzásobení z důvodu zvýšení spotřební daně k 1.1.2004); - v maloobchodě (bez motoristického segmentu) se zvýšily o 4,0 %, přičemž za prodej potravin vzrostly o 4,2 % a za prodej nepotravinářského zboží o 3,8 %. Růst tržeb za prodej potravin byl s výjimkou 1. čtvrtletí po zbytek roku 2003 poměrně vyrovnaný a určovaly jej především podniky se 100 a více zaměstnanci. Vývoj tržeb za prodej nepotravinářského zboží v jednotlivých měsících byl více diferencovaný, pohyboval se v rozmezí od cca 100 do 108 %; - v prodejnách se smíšeným zbožím s převahou nepotravinářského vzrostly o 4,0 %, s převahou potravin o 4,9 %, v obou sortimentech byl zaznamenán nejvyšší růst ve 2. čtvrtletí; - ve specializovaných prodejnách se v sortimentu farmaceutického, kosmetického a drogistického zboží zvýšil prodej o 5,5 %, nejvyšší růst byl v prosinci (o 12,8 %). V textilu a obuvi vzrostly tržby o 3,9 %, nejvýrazněji ve 3. čtvrtletí. Prodej nábytku, elektrospotřebičů a potřeb pro kutily se zvýšil o 4,8 %. V ostatních prodejnách specializovaných na prodej nepotravinářského zboží (např. na knihy, časopisy, kancelářské a sportovní potřeby, hudebniny, výpočetní techniku a paliva) se tržby zvýšily o 2,0 %; - z méně významných typů prodeje zaznamenal výrazný růst (o 18,7 %) zásilkový prodej. Zdroj: ČSÚ |
|||
|
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
10.03.2025 Nejpopulárnější Samsung má nástupce.
03.03.2025 Xiaomi má úžasný fotomobil. Ti nejrychlejší…
27.02.2025 Ferratum: Banka budoucnosti v tvém mobilu?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Tomáš Volf, Citfin
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Přirozená korekce, nebo obrat na trhu? Ceny pomerančového džusu na burze klesly o 37 procent
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Zlatý býk je k nezastavení: Zlato překonalo hranici 2 900 USD
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři