Maloobchod v listopadu podržely velké podniky
Maloobchod - listopad 2003 Meziměsíční srovnání: V listopadu ve srovnání s říjnem vzrostly sezónně očištěné tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu reálně o 0,9 %. Zvýšil se zejména prodej v motoristickém segmentu o 1,4 % a za smíšené zboží s převahou potravin o 1,1 %. Tržby za prodej nepotravinářského zboží vzrostly o 0,2 %. Meziroční srovnání: Tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu se v listopadu po očištění o sezónní vlivy zvýšily reálně o 4,9 %. Výrazně vzrostly tržby za prodej pohonných hmot (o 12,9 %), ale rovněž v prodejnách se smíšeným zbožím (o 6,7 %), a za drogistické, farmaceutické a kosmetické zboží (o 5,3 %). Bez očištění o sezónní vlivy se tržby zvýšily o 1,0 %, což bylo ovlivněno především o 2 dny nižším počtem pracovních dní v listopadu 2003. Podle vyhodnocení delších časových řad má počet pracovních dní vliv zejména na prodej motorových vozidel, dále na prodej v podnicích s nízkým počtem zaměstnanců a na prodej ve specializovaných prodejnách, které mívají omezený sobotní prodej a v neděli zavřeno. Přestože celkově rostly tržby v maloobchodě poměrně pomalu, i v listopadu pokračoval trend růstu tržeb velkých podniků se 100 a více zaměstnanci (o 7,3 %). Tržby v motoristickém segmentu v listopadu klesly o 1,4 %. První pokles tržeb od srpna roku 2002 pod úroveň srovnatelného období předchozího roku byl způsoben nižším prodejem i opravami motorových vozidel (o 6,0 %, resp. o 6,9 %). Tržby za prodej pohonných hmot nadále rostly (o 8,1 %). Přírůstek tržeb v maloobchodě (bez motoristického segmentu) dosáhl 2,2 %, což bylo o 1,7 % méně než průměr od počátku roku. Zvýšily se zejména tržby za prodej potravin (o 4,6 %), mírně se zvýšily i tržby za prodej nepotravinářského zboží (o 0,5 %). Vývoj tržeb v jednotlivých sortimentních skupinách prodejen byl diferencovaný: - v prodejnách se smíšeným zbožím vzrostly o 5,8 %, v tom rychleji rostly v prodejnách s převahou potravin (o 6,2 %) než v prodejnách s převahou nepotravinářského zboží (o 4,0 %), kde je výrazně nižší zastoupení obchodních řetězců; - ve specializovaných prodejnách se nepotravinářského zboží prodalo stejně jako loni, potravin si spotřebitelé koupili o 4,5 % méně; - stagnace prodeje v nepotravinářských specializovaných prodejnách byla ovlivněna především poklesem v sortimentu ostatní nepotravinářské zboží (o 2,5 %), a to zejména v malých a středních podnicích. Za potřeby a zařízení pro domácnost vzrostly tržby o 2,7 %, za drogistické, farmaceutické a kosmetické zboží o 2,0 % a za prodej textilu a obuvi o 1,9 %; - z méně významných typů prodeje zaznamenal výrazný růst (o 13,5 %) stánkový a podomní prodej, naopak přetrvával menší zájem o zboží v obchodech typu second hand a další použité zboží (pokles o 12,8 %). Zdroj:ČSÚ |
|||
|
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
10.03.2025 Nejpopulárnější Samsung má nástupce.
03.03.2025 Xiaomi má úžasný fotomobil. Ti nejrychlejší…
27.02.2025 Ferratum: Banka budoucnosti v tvém mobilu?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Tomáš Volf, Citfin
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Přirozená korekce, nebo obrat na trhu? Ceny pomerančového džusu na burze klesly o 37 procent
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Zlatý býk je k nezastavení: Zlato překonalo hranici 2 900 USD
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři