(Kurzy.cz)
Maloobchod v listopadu podržely velké podniky
Maloobchod - listopad 2003 Meziměsíční srovnání: V listopadu ve srovnání s říjnem vzrostly sezónně očištěné tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu reálně o 0,9 %. Zvýšil se zejména prodej v motoristickém segmentu o 1,4 % a za smíšené zboží s převahou potravin o 1,1 %. Tržby za prodej nepotravinářského zboží vzrostly o 0,2 %. Meziroční srovnání: Tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu se v listopadu po očištění o sezónní vlivy zvýšily reálně o 4,9 %. Výrazně vzrostly tržby za prodej pohonných hmot (o 12,9 %), ale rovněž v prodejnách se smíšeným zbožím (o 6,7 %), a za drogistické, farmaceutické a kosmetické zboží (o 5,3 %). Bez očištění o sezónní vlivy se tržby zvýšily o 1,0 %, což bylo ovlivněno především o 2 dny nižším počtem pracovních dní v listopadu 2003. Podle vyhodnocení delších časových řad má počet pracovních dní vliv zejména na prodej motorových vozidel, dále na prodej v podnicích s nízkým počtem zaměstnanců a na prodej ve specializovaných prodejnách, které mívají omezený sobotní prodej a v neděli zavřeno. Přestože celkově rostly tržby v maloobchodě poměrně pomalu, i v listopadu pokračoval trend růstu tržeb velkých podniků se 100 a více zaměstnanci (o 7,3 %). Tržby v motoristickém segmentu v listopadu klesly o 1,4 %. První pokles tržeb od srpna roku 2002 pod úroveň srovnatelného období předchozího roku byl způsoben nižším prodejem i opravami motorových vozidel (o 6,0 %, resp. o 6,9 %). Tržby za prodej pohonných hmot nadále rostly (o 8,1 %). Přírůstek tržeb v maloobchodě (bez motoristického segmentu) dosáhl 2,2 %, což bylo o 1,7 % méně než průměr od počátku roku. Zvýšily se zejména tržby za prodej potravin (o 4,6 %), mírně se zvýšily i tržby za prodej nepotravinářského zboží (o 0,5 %). Vývoj tržeb v jednotlivých sortimentních skupinách prodejen byl diferencovaný: - v prodejnách se smíšeným zbožím vzrostly o 5,8 %, v tom rychleji rostly v prodejnách s převahou potravin (o 6,2 %) než v prodejnách s převahou nepotravinářského zboží (o 4,0 %), kde je výrazně nižší zastoupení obchodních řetězců; - ve specializovaných prodejnách se nepotravinářského zboží prodalo stejně jako loni, potravin si spotřebitelé koupili o 4,5 % méně; - stagnace prodeje v nepotravinářských specializovaných prodejnách byla ovlivněna především poklesem v sortimentu ostatní nepotravinářské zboží (o 2,5 %), a to zejména v malých a středních podnicích. Za potřeby a zařízení pro domácnost vzrostly tržby o 2,7 %, za drogistické, farmaceutické a kosmetické zboží o 2,0 % a za prodej textilu a obuvi o 1,9 %; - z méně významných typů prodeje zaznamenal výrazný růst (o 13,5 %) stánkový a podomní prodej, naopak přetrvával menší zájem o zboží v obchodech typu second hand a další použité zboží (pokles o 12,8 %). Zdroj:ČSÚ |
|||
|
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?