Setkat se s
podvodem při koupi ojetého
auta není v dnešní době nic mimořádného. Kromě zatajování havárií či stáčení tachometrů existují ale i
podvody, které nejsou tak patrné, hůře se prověřují a kupující by často ani nenapadlo, že jim prodávající neříká pravdu. Příkladem takového
podvodu je lež o počtu předchozích majitelů. Na první
pohled ne příliš důležitá informace může
stát ale kupující i stovky
tisíc korun. Jak je to možné?
„Na českém trhu se inzeruje 46,7 % ojetých vozidel s informací, že jsou po prvním majiteli. Ve skutečnosti je to však pravda jen u jednoho
auta ze třech, u nichž je to uvedeno,“ říká Martin Pajer, ředitel
společnosti Cebia, která monitoruje trh ojetých vozů v Česku i dalších evropských zemích a která umožňuje lidem prověřit si historii ojetého
auta prakticky z celého
světa, čímž se mohou vyhnout nejrůznějším podvodům.
Jak dále dodává Martin Pajer z
Cebia, podvody se dějí v každé zemi, přesto ale například v počtu předchozích majitelů
Česká republika vyniká. „Ani na
Slovensku se neděje tolik podvodů, jako u nás. Podvody s prvním majitelem jsou tam o polovinu méně časté,“ upřesňuje a dodává, že důvodem, proč se v Česku tento podvod tak často vyskytuje, spočívá v tom, že Češi na tuto informaci jednoduše více slyší a auta po prvním majiteli oproti Slovákům více vyhledávají, nebo upřednostňují.
„Je to podobné jako s vozy z
Německa. Češi si myslí, že jsou kvalitnější než třeba tuzemské ojetiny, a proto je často vyhledávají. Ve skutečnosti to ale u většiny pravda není. Stejně tak slyší na prvního majitele. Mají pocit, že vozidlo bude v lepším stavu. Bohužel ani toto není pravda, protože dvě třetiny těchto aut měly majitelů více. Navíc ne vždy platí, že jeden majitel se k vozu chová lépe než třeba dva majitelé,“ upozorňuje ředitel
Cebia.
Lživá informace o prvním majiteli často kryje jiné neduhy
Podle zkušeností Cebia a informací, které má ve svém systému pro prověření historie vozidel k dispozici, informace o prvním majiteli často kryje jiné podvodné praktiky, jako je stočení tachometru nebo ještě častěji prodělanou havárii či poškození, což může kupující přijít v důsledku až na statisíce
korun, o něž přeplatí skutečnou hodnotu vozidla. „V případě koupi vozidla, u něhož prodejce uvádí, že je po prvním majiteli, bývají kupující méně obezřetní. Pravděpodobnost dalších podvodů se zdá být menší,“ podotýká Martin Pajer s tím, že u těchto vozidel bývá také často uvedena falešná země původu.
„Prvního majitele uvádějí prodejci i u vozidel ze zahraničí a když podvod odhalíte, začnou se vymlouvat, že tím měli na mysli, že vozidlo mělo jednoho majitele v
České republice,“ odkrývá častou výmluvu ředitel Cebia. Podle něj by kupující neměli věřit žádnému počtu majitelů, který jim prodejce deklaruje. Tedy ani dva majitelé nemusí být pravdivá informace. „S počtem majitelů se tolik podvádí, protože u spousty aut prakticky neexistuje kontrola, a u zbytku
lidé nevědí, jak tuto informaci ověřit,“ říká dále Martin Pajer s tím, že počet předchozích majitelů by pro kupující vůbec neměl být důležitý.
Počet předchozích majitelů není důležitý. Zkontrolujte historii a technický stav, radí Cebia
To, o co by se měli zajímat, je historie vozidla z hlediska pravdivého nájezdu kilometrů, prodělaných havárií a poškození, zjistit si, zda vozidla nebylo kradené či není zatížené financováním, pro jakou zemi bylo vyrobeno nebo například jaký je skutečný
rok jeho výroby. Důležité je také zkontrolovat jeho technický
stav bez ohledu na to, kolik majitelů vozidlo vlastnilo.
Lze odhalit skutečný počet majitelů? Jen u vozidel s českým původem
Pokud však kupující chce znát počet předchozích majitelů, v případě vozů s tuzemským původem může tuto informaci obdržet přes
ministerstvo dopravy. V případě, že se jedná o vozidlo ze zahraničí, je počet majitelů dostupný jen za dobu, kdy bylo provozované v
České republice. Informaci, kolik vlastníků mělo za
hranicemi, kupující spolehlivě nezjistí. Počet majitelů v
České republice lze odvodit i díky prověření historie přes Cebii, a to prostřednictvím záznamů o evidenčních kontrolách, které jsou součástí výpisu od Cebia. Díky Cebii se lze rovněž dozvědět, ve kterých zemích bylo vozidlo provozované a z toho lze zase odvodit minimální počet předchozích majitelů v zahraničí.
Díky prověření vozidla přes Cebia se lze dále dozvědět, zda vozidlo nemá stočený tachometr, zda nebylo havarované či poškozené a případně jak vypadalo po havárii na fotografiích z ohledání vozidla technikem
pojišťovny, kdy bylo vyrobené, poprvé zaregistrované v České republice a kdy v zahraničí, pro jakou zemi bylo vyrobeno, zda není odcizené či zatížené leasingem, zda bylo provozováno jako taxi, jak bylo v minulosti inzerováno, a k dispozici jsou mimo jiné právě i záznamy z
STK či evidenčních kontrol. Prověření historie vozidla je dostupné nonstop online na
www.cebia.cz. Prověřit si lze auto s českým i zahraničním původem, stačí znát jen jeho
VIN kód, který seriózní prodejce zákazníkovi vždy sdělí.
Bára Minksová
Cebia
Cebia, spol. s r.o., je leader na trhu v prověřování původu a historie vozidel. Od založení až do roku 2021 byla ve vlastnictví původních zakladatelů. V roce 2021 se stala součástí českého technologického holdingu EAG spadající pod českou investiční skupinu Portiva, jež je největším soukromým poskytovatelem automotive softwaru v Česku i na Slovensku, a která mimo jiné vlastní i prodejce ojetých vozů Carvago a softwarové platformy TEAS a Autosoft.
Společnost dlouhodobě pomáhá motoristům s bezpečným nákupem ojetých vozidel. Cebia nabízí vedle komplexní služby AUTOTRACER, která je dostupná on-line na www.zkontrolujsiauto.cz, řadu dalších služeb pro identifikaci vozidel, prověřování původu a originality vozidel.
Společnost Cebia je držitelem certifikátu jakosti dle normy ISO 9001:2015.
Více informací na: https://cz.cebia.com/