Tisková zpráva (Tisková zpráva)
Školství  |  18.03.2025 15:31:54

Inkluze v českých školách musí projít zásadní změnou, rozhodovat mají školy

Nezvládnutá inkluze ve školách má vážné dopady nejen na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, ale také na kvalitu výuky celého kolektivu. Učitelé jsou přetížení, narůstá jejich vyhoření a klesá motivace. Podle studie UJEP pětašedesát procent pedagogů nevěří v přínos inkluze a třetina ji dokonce hodnotí vyloženě negativně. Také osmdesát procent rodičů podle průzkumu CVVM nesouhlasí se současným nastavením inkluze. Podle poslankyně občanských demokratů Renáty Zajíčkové je třeba dát větší pravomoci ředitelům škol.

„Za deset let se zásadně proměnil profil žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Školní prostředí je složitější, výzvy jsou jiné než v době zavedení inkluze. Ředitelé musí mít větší pravomoci rozhodovat o způsobu jejího nastavení,“ komentuje situaci ve školách poslankyně a předsedkyně podvýboru pro regionální školství Renáta Zajíčková.

Inkluzivní vzdělávání v podobě, v jaké bylo zavedeno před deseti lety, již neodpovídá realitě českých škol. Výrazně se proměnila skladba žáků se speciálními vzdělávacími potřebami – přibylo dětí s poruchami chování a duševního zdraví i žáků z různých kulturních prostředí. Současný systém inkluze se proto ukazuje jako neúčinný a zatěžující všechny aktéry vzdělávání.

„Můj návrh Reformy 8+2 počítá nejen se zkrácením základní školy na osm let, ale i s revizí inkluze, což umožní lépe pracovat s kapacitou škol a vytvořit speciální průběžné třídy tam, kde jsou potřeba,“ dodává Zajíčková.

Klíčové změny v inkluzi: větší pravomoci ředitelů, efektivní podpora škol

Návrhy kulatého stolu zahrnují konkrétní opatření, které se nyní odborně diskutují a jsou průběžně zapracovány do části Revize inkluze v návrhu Reformy 8+2:

  • Rozšíření pravomocí ředitelů – možnost rozhodovat o přijetí či nepřijetí žáka s ohledem na kapacity a podmínky školy.
  • Rozšíření přestupků souvisejících s mařením výuky – efektivnější nástroje pro řešení kázeňských problémů.
  • Zvýšení ochrany žáků, učitelů a vzdělávacího procesu – posílení pravidel pro bezpečné a kvalitní vzdělávací prostředí.
  • Speciální průchozí třídy – možnost zařazení žáků se specifickými potřebami do dočasných tříd v běžných školách.
  • Stabilní financování podpůrných profesí – zajištění dlouhodobých finančních zdrojů pro asistenty pedagoga, speciální pedagogy a další odborníky.
  • Zapojení sociálních pedagogů – podpora škol v práci s rodinami a předcházení sociálním problémům žáků.
  • Mobilní krizové týmy – odborná pomoc pro školy při náhlých krizových situacích.
  • Mezioborový koordinátor – posílené spolupráce na úrovni zřizovatele a důraz v prevenci na socio-emoční učení.

O inkluzi musí rozhodovat školy

Bohaté zkušenosti s inkluzivním vzděláváním mají i na Praze 9, za kterou na kulatém stole vystoupil starosta Tomáš Portlík„Inkluze musí projít zásadní evoluční změnou. Za vzdělávání odpovídá ředitel a pedagogický sbor, a proto musí mít právo rozhodnout, koho přijmou a jak zajistí kvalitní výuku pro všechny. Současná pravidla jim tuto možnost berou a školám nezbývá než se přizpůsobovat nereálným požadavkům.“

Mezi další klíčové návrhy kulatého stolu patří decentralizace školství, která by umožnila vytvoření větších školských subjektů s profesionálním vedením a kompetentními zřizovateli. Regionální přístup k inkluzi by zajistil, že opatření budou zohledňovat místní specifika, například rozdílné podmínky v Praze a Mostě. Důležitým bodem je také snížení administrativní zátěže škol, aby ředitelé měli více prostoru pro skutečné řízení školy namísto nadměrné byrokracie. Mapování dobré praxe by pomohlo využít zkušenosti škol, kde inkluze funguje efektivně, jako inspiraci pro legislativní změny. Nezbytná je rovněž meziresortní spolupráce, kdy školy potřebují podporu odborníků, například sociálních pedagogů a specialistů ze zdravotnictví, kteří by pomáhali pracovat s rodinami a předcházet problémům.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář




Americké akcie
Co teď děláte s americkými akciemi?
Prodávám
7%
Držím
22%
Kupuji
19%
Čekám na pokles
20%
Čekám na vzestup
2%
Nic
30%
Zatím hlasů:509


Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2025

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688