Mongolsko plánuje významnou transformaci infrastruktury
Mongolsko vstupuje do éry významné transformace, poháněné ambiciózním programem infrastrukturních projektů zaměřených na modernizaci hlavního města Ulánbátaru a jeho okolí v letech 2024 až 2028. Tyto plány si kladou za cíl nejen reagovat na výzvy spojené s urbanizací a udržitelností, ale také otevírají široké spektrum příležitostí pro firmy nabízející inovativní řešení v oblastech stavebnictví, dopravy, energetiky a ochrany životního prostředí.
Ulánbátar se hodlá vypořádat s dopravními zácpami. Foto: Shutterstock
NOVÁ ÉRA DOPRAVY V ULÁNBÁTARU
Ulánbátar, nechvalně proslulý svými chronickými dopravními zácpami a omezenou nabídkou veřejné dopravy pro stále rostoucí počet obyvatel, se rozhodl čelit těmto výzvám razantními kroky. Město přijalo ambiciózní plán vybudovat moderní a propojený systém veřejné dopravy. Tento plán zahrnuje tři klíčové projekty, které slibují zásadní proměnu městské mobility:
- Systém metra: Podzemní dráha o délce 17,7 kilometrů se 14 stanicemi, která výrazně zkrátí dobu jízdy na hlavní trase na pouhých 27 minut. Metro, jehož dokončení je plánováno na rok 2030, má snížit dopravní zácpy o 16 % a zvýšit přepravní kapacitu o 25 %. Poradenství poskytuje korejská firma Dohwa Engineering.
- Lehká kolejová doprava (LRT): Tramvajový systém dlouhý 24,8 km se 23 stanicemi a průměrnou rychlostí 30 km/h. Dokončení této ekologické a udržitelné dopravní sítě je plánováno na rok 2027, přičemž se očekává výrazné zkrácení doby cestování.
- Rychlá autobusová doprava (BRT): BRT systém s délkou 39,8 km vyhrazených autobusových pruhů je navržen tak, aby denně obsloužil 25 000–35 000 cestujících při průměrné rychlosti 20–25 km/h. Tato iniciativa by měla snížit dopravní zácpy o 10–20 %.
Plánované projekty slibují nejen zmírnění dopravních problémů města, ale i zlepšení kvality života jeho obyvatel díky moderní, efektivní a udržitelné veřejné dopravě.
MĚSTSKÝ ROZVOJ: VIZE PRO ROK 2040
Celkový plán rozvoje Ulánbátaru se neomezuje pouze na dopravu, ale zaměřuje se také na řešení rychlého populačního růstu a nerovnoměrné urbanizace města. Klíčovým pilířem tohoto plánu je výstavba 14 nových satelitních měst v rámci metropolitní oblasti, která mají za cíl přerozdělit hustotu obyvatelstva a zlepšit celkovou infrastrukturu. Tato satelitní města budou navržena podle konceptu „20-minutového města“, což znamená, že základní služby a možnosti dopravy budou obyvatelům dostupné v dojezdové vzdálenosti 20 minut.
Dalším zásadním bodem je transformace bydlení. Ulánbátarské gerské čtvrti – oblasti s tradičními stanovými obydlími – aktuálně tvoří 50,2 % městského bytového fondu. Cílem města je do roku 2040 snížit podíl těchto čtvrtí na pouhých 16 % a nahradit je moderní bytovou výstavbou, která zlepší životní úroveň a posílí infrastrukturu.
Vlajkové projekty, jako jsou obytné komplexy Selbe a Bajankhoshuu, jsou středobodem této transformace. Na ploše 320 hektarů zde vznikne 20 000 nových bytů, které nahradí zastaralé bydlení, modernizují infrastrukturu a odstraní přibližně 20 000 komínů a jímek. Tento krok nejenže sníží znečištění, ale také zásadně zlepší kvalitu života místních obyvatel.
UDRŽITELNÉ PROJEKTY
Udržitelnost stojí v popředí mongolských infrastrukturních plánů a řada projektů se zaměřuje na řešení problémů spojených s nedostatkem energie, nakládáním s odpady a ochranou životního prostředí:
- Zařízení na výrobu energie z odpadu: Dvě zařízení v lokalitách Moringiin Davaa a Tsagaan Davaa budou denně zpracovávat 1 000 tun odpadu a generovat 14–36 MW elektrické energie. Tato inovativní zařízení významně omezí využívání skládek, sníží znečištění půdy a ovzduší a zároveň přemění odpad na cenný energetický zdroj.
- Projekt šíření tepla: Iniciativa financovaná Asijskou rozvojovou bankou v hodnotě 257,3 milionu dolarů má za cíl odstranit nedostatek tepla v Ulánbátaru. Projekt umožní připojení většího počtu domácností k systému centrálního vytápění a zlepší kvalitu života obyvatel. Na 9 místech budou vybudovány tepelné elektrárny (4 na plyn, 5 na pevné palivo – od 28 MWh do 121 MWh).
- Zařízení na sušení a spalování kalů: Toto zařízení bude denně zpracovávat 250 metrů krychlových kalů a produkovat 5–6 metrů krychlových popela. Projekt přispěje k řešení znečištění vody, půdy a ovzduší a zajistí ekologicky šetrné nakládání s odpady.
- Ochrana před povodněmi: Ulánbátar plánuje výstavbu přehrad, kanálů a retenčních nádrží s celkovou kapacitou 1,3 milionu metrů krychlových na 20 klíčových lokalitách. Tato iniciativa s rozpočtem 256 milionů dolarů má zmírnit rizika spojená se sezónními záplavami, chránit ohrožené oblasti a zvýšit bezpečnost obyvatel.
PRŮMYSLOVÁ A HOSPODÁŘSKÁ CENTRA
Součástí mongolské rozvojové strategie je vytvoření specializovaných zón, které mají podpořit průmyslovou produktivitu a tvorbu nových pracovních míst. Jedním z klíčových projektů je ekologický průmyslový park Emeelt, který se rozprostírá na ploše 539 hektarů. Tento park se zaměřuje na rozvoj průmyslových odvětví, jako je zpracování kůže, vlny, kašmíru a masa, a jeho cílem je vytvořit 5 600 udržitelných pracovních míst. Očekává se, že park bude produkovat až 75 milionů kusů zpracované kůže a 25 000 tun masa ročně, čímž přispěje k rozvoji místní ekonomiky a podpoří exportní kapacity Mongolska.
Dalším významným projektem je Shine Zuun Mod City, které vznikne na ploše 31 500 hektarů a zahrne infrastrukturu pro volné ekonomické zóny, průmyslová centra a veřejné služby. Toto moderní město, navržené pro 150 000 obyvatel, bude vybaveno tepelnou elektrárnou o výkonu 250 MW, téměř 130 km nových silnic a pokročilými kanalizačními systémy. Shine Zuun Mod City tak představuje komplexní přístup k městskému rozvoji, který propojuje hospodářský růst, moderní infrastrukturu a udržitelný životní styl.
VÝZNAMNÉ STAVEBNÍ PROJEKTY
Transformace infrastruktury Ulánbátaru zahrnuje výstavbu nových výrazných projektů, které mají nejen zlepšit městskou mobilitu, ale také podpořit kulturní a společenské aktivity:
- Tuulská rychlostní silnice: Dálnice o délce 32 kilometrů propojí klíčové městské oblasti s nákupními a rekreačními zónami. Očekává se, že zvýší kapacitu dopravy o 13,5 % a podpoří plynulejší provoz v metropolitní oblasti.
- Okružní silnice: Projekt o celkové délce 68,4 kilometru (13,4 km vnitřní okruh, 55 km vnější okruh) zahrnuje víceúrovňové křižovatky, které výrazně usnadní dopravní plynulost. Realizace této silnice by měla snížit dopravní zácpy až o 23 %.
- Most Naadamchdiin: Most o délce 846,5 metru propojí hlavní dálniční tahy s letištěm. Tento strategický projekt má za cíl snížit dopravní zácpy v dané oblasti o 5 %.
- Nový centrální stadion: Moderní multifunkční stadion s kapacitou 30 000 míst nabídne prostor pro celoroční mezinárodní akce, což podpoří kulturní život města a zvýší jeho prestiž na globální úrovni.
NÁROD V POHYBU
Plány Mongolska v oblasti infrastruktury představují odvážnou vizi modernizace měst, zlepšení životní úrovně a budování udržitelné budoucnosti. Pro podniky s odbornými znalostmi v oblastech, jako je rozvoj měst, veřejná doprava, obnovitelné zdroje energie nebo průmyslové technologie, nabízejí tyto projekty jedinečné příležitosti, jak přispět k rozvoji země, která je na prahu významné transformace.
Mongolsko se postupně stává dynamickým centrem inovací a rozvoje a nabízí živnou půdu těm, kteří jsou připraveni aktivně se podílet na jeho ambiciózním růstu. Země klade základy pro dlouhodobý rozvoj, přičemž otevírá dveře ke spolupráci a partnerství s mezinárodními odborníky a investory.
Pro bližší informace kontaktujte ekonomický úsek Velvyslanectví, který vás může propojit s relevantními partnery pro jednotlivé projekty.
Václav Jílek, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Ulánbátaru
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Export:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Mongolsko - cestování do Mongolska
- Mongolsko - ekonomika a finance Mongolska
- Zelená transformace čínské ekonomiky a naplnění klimatických závazků představuje bezprecedentní transformaci čínské společnosti
- Samostatný referent oddělení transformace regionu v odboru podpory podnikání, inovací a transformace - nabídka práce
- Administrátor/administrátorka ict infrastruktury do oddělení infrastruktury it, Olomouc - nabídka práce
- Letní dovolenou v České republice plánuje téměř 70 % lidí, utratí za ni víc a plánují ji v průměru na 12,5 dne
- Ministr dopravy Dobeš: Peníze na stavbu dopravní infrastruktury můžeme získat z Lesů ČR
- VOLBY 2012: Koalice pro Pardubický kraj chce zlepšit infrastrukturu a využívání evropských peněz
- Státní fond dopravní infrastruktury má hospodařit s 41 miliardami, rozpočet posoudí vláda
- První fáze transformace Státní opery Praha a Národního divadla by měla ušetřit přes 20 milionů korun
- Centrum podpory transformace, o.p.s. - obchodní rejstřík, úplný výpis
- Příprava transformace, Díl 2 - Zákon o doplňkovém penzijním spoření č. 427/2011 Sb.
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti
Ole Hansen, Saxo Bank
Šokující předpovědi - Ceny elektřiny se zblázní a USA zdaní datová centra AI
?