AAA Auto (AAA Auto)
Auto Moto  |  09.01.2025 11:59:30

10 let trhu ojetin: růst cen výrazně zpomalil, počet aut se dostal na předcovidovou úroveň

Jak se dařilo českému sekundárnímu trhu s ojetými automobily v uplynulých deseti letech? Odpověď dává analýza provedená experty společnosti AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna. Vyplývá z ní, že loni se na českých inzertních serverech nabízelo celkem 907 tisíc ojetých automobilů, téměř navlas stejně, jako v posledním „bohatém“ předcovidovém roce 2019. Nabídka se na tuto úroveň dostala poprvé za pět postcovidových let. Mediánová cena aut vzrostla na 204 tisíc korun, tempo růstu cen však výrazně zpomalilo.

Před deseti lety bylo na českém sekundárním trhu nabízeno 580 tisíc aut, zatímco loni jich bylo 907 tisíc – to představuje nárůst o 56,4 %. Ve srovnání s rokem 2019 je to však stále ještě o pár stovek kusů méně (-0,1 %). To znamená, že teprve loni se český sekundární trh dostal na předcovidovou úroveň, a to hlavně díky tomu, že loňský 11,3procentní nárůst počtu inzerovaných vozů byl velmi výrazný po stagnaci předchozích let (například mezi léty 2022 a 2023 vzrostl počet aut o necelá dvě procenta).

Co se týče cen, v roce 2015 činil cenový medián ojetých vozů 119 900 korun, loni pak 204 382 korun. „Takový skok na první pohled vypadá docela dramaticky, ale ve skutečnosti je to nárůst pouze o necelých 12 procent nad skutečnou inflaci mezi uvedenými roky. Tempo růstu cen v posledním roce naopak výrazně zpomalilo – zatímco v roce 2022 vzrostly ceny o téměř 14 procent a v roce 2023 o 9,3 procenta, loni to bylo už jen 2,7 procenta,“ vysvětluje Petr Vaněček, generální ředitel skupiny AURES Holdings, provozovatele největší tuzemské sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.

Zajímavé podle něj je, že „technické“ parametry nabízených automobilů se v čase nijak dramaticky nemění. „Dá se říci, že stav počitadla ujetých kilometrů stále osciluje kolem cifry 150 tisíc. Maximem je 155 000 z roku 2018, minimem 148 300 z roku 2021, loňský medián byl 153 578 kilometrů,“ vypočítává Petr Vaněček. A stejně tak se nijak výrazně nemění ani stáří nabízených ojetin – loni bylo téměř stejné jako v roce 2015 (9,8 versus 10 let). Zatím nejvyšší hodnoty dosáhl medián stáří v předloňském roce, kdy byl 11,2 roku.

Nabídka modelů, která reflektuje poptávku tuzemských zákazníků, ukazuje, že Češi jsou i v rámci celé jedné dekády extrémně konzervativní – sedm z deseti modelů v žebříčku TOP 10 je i po desetiletí stejných (viz tabulka). Do „nej“ tabulky se nepropsal ani rostoucí zájem o pseudoterénní vozy SUV, dostala se do ní pouze Škoda Kodiaq, která se v roce 2015 ještě neprodávala (výroba začala až v roce 2016). „Z drobných změn v žebříčku lze opatrně dedukovat, že Češi o malinko víc kupují dražší modely než dřív – levný Renault Mégane nahradilo podstatně dražší pětkové BMW, Opel Astra zase velký rodinný VW Touran. Zmíněný kodiaq zase vystřídal Ford Mondeo, jehož prodeje se výrazně propadly po postupném ořezávání nabídky na evropském trhu,“ vysvětluje Petr Vaněček.

Velmi zajímavé je srovnání obliby manuálního a automatického řazení, v tomto směru se český trh za jednu desetiletku výrazně proměnil. Zatímco v roce 2015 mělo ručně ovládanou převodovku 88,6 procenta nabízených vozů, loni to bylo už jen necelých 55 procent. „Což představuje pokles o 38 procent. Automaty dnes ovládají přes 45 procent trhu. Naopak u paliv jsou zákazníci pořád konzervativní – stejně jako před deseti lety, i dnes se podíl benzinových a dieselových vozů pohybuje ve stejném poměru 54:43 procentům. Zbytek do stovky patří elektromobilům a hybridům,“ vypočítá šéf „Áček“ s tím, že před deseti lety se elektromobily na sekundárním trhu v podstatě nevyskytovaly, prodávaly se jich jednotky kusů.

Během posledních dvou let jejich nabídka poměrně razantně roste tempem zhruba dvaceti procent měsíčně; například v posledním měsíci loňského roku se jich průměrně nabízelo přes 2 200 kusů, dalších 2 800 kousků pak představovaly hybridy,“ říká. V celkových počtech jsou však zástupci těchto progresivních motorizací stále ve výrazné menšině – bateriové elektromobily BEV představovaly v roce 2024 necelé jedno procento trhu (0,8 %), hybridy pak asi 1,5 procenta.

A závěrečná perlička: nejoblíbenější barvou byla v roce 2015 stříbrná, zatímco v loňském roce to s velkým náskokem byla bílá. Stříbrná skončila až na šestém místě za šedou, černou, modrou a červenou. Jestliže se vám tedy zdá, že stříbrných aut na silnicích ubylo, nemusí to být pouhé zdání…

Nejprodávanější vozy na českém trhu:

Top 10 modelů
v roce 2015  

1.

Škoda Octavia

2.

Škoda Fabia

3.

VW Golf

4.

VW Passat

5.

Ford Focus

6.

Ford Mondeo

7.

Škoda Superb

8.

Renault Mégane

9.

BMW 3

10.

Opel Astra

Top 10 modelů
roce 2024

1.

Škoda Octavia

2.

Škoda Fabia

3.

Škoda Superb

4.

VW Golf

5.

VW Passat

6.

BMW 3

7.

Ford Focus

8.

BMW 5

9.

Škoda Kodiaq

10.

VW Touran

 

 

 

 

 

 


TOP 5 elektromobilů
roce 2024

1.

BMW i3

2.

Tesla Model 3

3.

Škoda Enyaq

4.

Hyundai Kona

5.

Tesla Model S

AURES Holdings

Skupina AURES Holdings letos slaví již 30 let na trhu. Provozuje síť téměř šedesáti poboček v České republice, na Slovensku, v Polsku, v Maďarsku, v Německu a v Nizozemsku. Za dobu své existence obsloužila již přes 2,8 milionu zákazníků. Skupina prodá ročně 90 000 vozů a je tak největším prodejcem ojetých aut ve střední a východní Evropě. Prodává také zánovní vozy pod obnovenou značkou Mototechna. Na západních trzích působí prostřednictvím společnosti Driverama.

Společnost se pravidelně umisťuje v žebříčcích CZECH TOP 100 a Českých 100 nejlepších. Pro roky 2017 a 2018 byla držitelem prestižního ocenění Superbrands a umístila se na 2. místě v celoevropské soutěži European Business Awards 2016/2017. Generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings Karolína Topolová se v roce 2020 umístila v anketě Top Ženy Česka na 1. místě v kategorii manažerek a vloni v tomto žebříčku vstoupila do Síně slávy.

Skupinu vlastní britsko-polský investiční fond Abris Capital Partners.

Více informaci na: www.auresholdings.eu

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář








Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2025

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688