Osm rad, jak nenaletět ve slevových akcích
Lednové výprodeje nebo různé slevové akce přinášejí skvělou příležitost ušetřit. Zároveň však mohou být zdrojem frustrace, pokud spotřebitelé narazí na nepoctivé obchodníky nebo se nedostatečně připraví. Jak se vyhnout nejčastějším problémům a nakupovat chytře? Přinášíme vám praktické rady.
1. Nenechte se
zmást klamavými slevami
Jedním z
nejčastějších problémů jsou falešné slevy. Někteří obchodníci uměle navyšují
ceny před akcemi, aby působily jako výrazně zlevněné. Vyhnout se tomuto triku
můžete sledováním cen oblíbených produktů dlouhodobě.
„Doporučuji
se sledovat vývoj ceny zboží na internetu za posledního půl roku. Často lze
pozorovat, že výrobky začnou v průběhu roku zdražovat a před slevovými akcemi
dosahují maximálních cen. Po "slevě" během povánočních a lednových
výprodejích se pak často prodávají za doporučenou maloobchodní cenu,“ říká Viktor
Kubuš, advokát V4 Group.
2. Pečlivě si
ověřte podmínky nákupu
Každý
obchodník má svá pravidla pro vrácení a reklamace, zejména během slevových
akcí. Zatímco u online nákupů máte ze zákona právo vrátit zboží do 14 dnů bez
udání důvodu, u kamenných obchodů tato povinnost neplatí.
U
méně známých e-shopů lze zjistit, s kým vlastně uzavírám smlouvu. V Česku lze
ověřit údaje v obchodním rejstříku, nebo v živnostenském rejstříku. Vyhněte se
e-shopům, kde není uvedený kontakt a nelze ověřit, s kým vlastně smlouvu
uzavíráte. Rizikové obchody naleznete také na stránkách ČOI:
https://www.coi.gov.cz/pro-spotrebitele/rizikove-e-shopy/
„Pokud
se jedná o zahraniční osobu, může být uzavření kupní smlouvy problematičtější.
Přestože je spotřebitel v České republice chráněn podle českých pravidel o
ochraně spotřebitele, a má právo se soudit v místě svého bydliště, může být domluva
se zahraničním obchodem komplikovaná. Zahraniční prodejce ne vždy zná česká pravidla
o ochraně spotřebitele, přestože jsou v rámci EU poměrně unifikovaná,“
uvádí Viktor Kubuš z V4 Group.
3. Zkontrolujte
zásilku při převzetí
Při
nákupu online nese za zboží odpovědnost prodejce až do okamžiku, kdy jej
převezmete. Pokud zásilka dorazí poškozená, máte právo ji reklamovat.
„Pokud je zásilka poškozena během přepravy, odpovědnost nese prodejce až do okamžiku, kdy zboží převezmete. Při převzetí zásilky od dopravce je důležité zkontrolovat, zda není obal poškozený. Pokud je obal viditelně poškozen, máte právo zásilku odmítnout převzít. Pokud zjistíte poškození až po rozbalení, je nutné okamžitě vše zdokumentovat, tedy pořídit fotografie obalu i poškozeného zboží,“ radí Viktor Kubuš.
Postup při
poškozené zásilce:
- Zkontrolujte
obal při převzetí od dopravce.
- Pokud je
poškozený, zásilku odmítněte převzít.
- Jestliže
zjistíte vadu až po otevření, vše zdokumentujte (fotografie) a kontaktujte
prodejce.
4. Buďte
obezřetní při mezinárodních nákupech
Nákupy
v zahraničních e-shopech mohou být lákavé, ale přinášejí vyšší riziko
komplikací. Doručení může trvat déle a reklamace bývají složitější.
U
mezinárodních sporů, například při nákupech v zahraničních e-shopech, můžete
využít platformu pro online řešení sporů ODR, kterou provozuje Evropská komise.
Tato platforma je dostupná na adrese https://ec.europa.eu/odr a umožňuje řešit
spory elektronicky za pomoci příslušného subjektu pro alternativní řešení
sporů.
Pokud
žádný z výše uvedených postupů nepovede k vyřešení sporu, máte právo obrátit se
na soud. Před podáním žaloby je vhodné konzultovat případ s právníkem.
Doporučení:
Pečlivě zvažujte nabídky: Před nákupem
srovnávejte ceny a prověřujte hodnověrnost slev.
Dokumentujte
vše:
Uchovávejte účtenky, doklady o komunikaci a fotografujte zboží při převzetí.
Znáte svá
práva:
Informujte se o možnostech vrácení, reklamacích a dostupných nápravných
prostředcích.
5. Chraňte
svá práva při reklamaci
Každý
spotřebitel má právo reklamovat vady zboží během po dobu, kdy prodávající nese
odpovědnost za vady. Pokud prodejce reklamaci zamítne a vy s tím nesouhlasíte,
můžete se bránit.
Reklamovat
lze jakoukoli vadu zboží, která se projeví během doby kdy má prodejce
odpovědnost za vady zboží, tedy 24 měsíců podle § 2165 občanského zákoníku.
Výjimkou jsou vady způsobené běžným opotřebením, nesprávným používáním nebo
nevhodnou údržbou.
„Pokud prodejce reklamaci zamítne a vy s tím nesouhlasíte, můžete jej oslovit písemně. Zašlete mu výzvu doporučeným dopisem nebo datovou zprávou, kde vysvětlíte, proč považujete zamítnutí reklamace za neoprávněné, a požádáte o přezkoumání. Přiložte veškeré důkazy, jako je doklad o koupi, reklamační protokol a případně fotografie vady,“ uvádí Kubuš z V4 Group.
Jak
postupovat:
- Zaslat
prodejci písemnou výzvu s žádostí o přezkoumání a přiložit důkazy, jako
jsou účtenky a fotografie vady.
- Pokud
prodejce nereaguje, obraťte se na Českou obchodní inspekci (ČOI) nebo
využijte alternativní řešení sporů.
6. Jak vrátit
zboží zakoupené ve slevě
Pokud
jste zakoupili zboží v e-shopu, máte právo odstoupit od smlouvy uzavřené na
dálku, tedy například přes internet, bez udání důvodu do 14 dnů od převzetí
zboží. Zboží nemusí být vráceno v originálním balení, ale je důležité ho vrátit
tak, aby nedošlo k jeho poškození během přepravy. Pokud je zboží poškozené nebo
není v původním stavu, prodejce může požadovat náhradu za snížení hodnoty.
„Je
však třeba dávat pozor v případech, kdy je obal součástí zboží, jako u
dárkových balení, sběratelských či limitovaných edic nebo u brýlí s pouzdrem. V
takových situacích je nutné vrátit obal spolu se zbožím,“ dodává Viktor
Kubuš.
Při nákupu v
kamenném obchodě prodejce podle zákona nemá povinnost přijímat vrácení zboží
bez udání důvodu. Někteří prodejci však tuto možnost nabízejí dobrovolně a
podmínky, jako je například nutnost originálního balení, se mohou lišit podle
jejich obchodních podmínek.
Co dělat,
pokud obchodník nekomunikuje? Pošlete doporučený dopis nebo datovou zprávu s výzvou k
přezkoumání. Pokud neuspějete, můžete se obrátit na ČOI nebo případně na soud.
7. Lze vrátit
digitální služby nebo poukázky?
Pokud jste
sobě nebo někomu zakoupili digitální službu, například předplatné na herní
platformy (Steam, PSN a.j.), předplatné na streamovací služby (SPOTIFY, APPLE
Music a.j.) případně jiné digitální předplatné, jsou podmínky odstoupení od
smlouvy složitější. Poté co uživatel začal službu používat, již není možné od
smlouvy odstoupit. Takže pokud si třeba koupíte digitální kopii hry na
Playstation 5, hru stáhnete, zahrajete si první misi a zjistíte, že Vás hra
nebaví, bohužel již hru nemůžete vrátit.
O těchto
informacích Váš však musí poskytovatel digitální služby řádně poučit,
v opačném případě zůstává lhůta 14 dní na odstoupení od smlouvy zachována.
Lze však odstoupit od smlouvy pokud si například koupíte hru v předprodeji, ale ještě před tím, než Vám je zpřístupněna zrušíte předobjednávku. Také v případě, kdy si zakoupíte hru ale ještě před prvním spuštěním si nákup rozmyslíte, můžete odstoupit od smlouvy. V takovém případě Vám musí být vrácena celá uhrazená kupní cena.
Podobná
pravidla platí například pro služby jako jsou masáže, kosmetika, kurzy vaření
a.j. V případě, že jsou „poukázky“ na tyto služby zakoupeny online, je
možné odstoupit od smlouvy do 14 dní.
Možnost
odstoupit od smlouvy v této lhůtě zaniká za předpokladu, že služba byla
zcela poskytnuta, nebo, pokud bylo započato s čerpáním služby. Může se
jednat například o poukaz na 10 tanečních lekcí, přičemž po první taneční lekci
zjistíte, že vás tanec vlastně vůbec nebaví. V takovém případě již není
možné od poskytnutí dalších 9 tanečních lekcí odstoupit. Znovu však platí
povinnost, že obchodník musí o této podmínce zákazníka výslovně informovat.
Specifické je
však odstoupení od smlouvy o zájezdu. Zákon nestanovuje lhůtu na odstoupení od
smlouvy o zájezdu, avšak pořadatel zájezdu (například cestovní kancelář) může
požadovat ujednané odstupné. Proto se vždy ujistěte, jak vysoké je odstupné, a
případně si připlaťte i za možnost stornování zájezdu bez odstupného, a to
obzvlášť pokud kupujete zájezd dlouho dopředu.
Největší
úskalí však skýtají letenky, jelikož zákon bohužel neumožňuje cestujícím od
smlouvy o přepravě osob odstoupit. Stejně tak i náklady například na změnu
cestující osoby bývají často vyšší než cena samotné letenky, a to zejména u
nízkonákladových přepravců. Letenky proto nejsou vhodný dárek, a je lepší
obdarovanému poskytnout obálku s penězi s doporučením si letenku
zakoupit sám.
8. Plánujte
své nákupy a vyhněte se impulzivním rozhodnutím
Slevy
jsou navrženy tak, aby vzbuzovaly dojem, že musíte jednat rychle. Tím častěji
dochází k impulzivním nákupům, které mohou být později zdrojem lítosti.
Během
výprodejů se často objevují problémy, jako jsou klamavé slevy, kdy je původní
cena uměle navýšena před slevou. Proto své nákupy plánujte dopředu a
nepodléhejte impulzivním rozhodnutím pro „výhodný“ nákup.
Tipy:
- Vytvořte
si seznam produktů, které skutečně potřebujete.
- Stanovte
si rozpočet a držte se ho.
- Nenechte
se nalákat na slevy u věcí, které nevyužijete.
V4 Group
V4 Group je poradenská skupina sdružující právní poradce, daňové konzultanty, auditory a účetní. Našim klientům nabízíme komplexní poradenské služby při vykonávaní jejich každodenních činností jako i řešení náročných obchodních transakcí.
Skupina V4 Group působí v České republice, Slovenské republice, Polsku a Maďarsku.
Více informací najdete na: www.v4group.eu
Poslední zprávy z rubriky Zákony a právo:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Jak koupit Bitcoin, kde koupit Bitcoin – nákup Bitcoinu
- Jak těžit bitcoin - těžba bitcoinů, mining
- Valorizace důchodů - jak stoupají důchody?
- Výpočet důchodu - Jak vysoký budete mít důchod?
- Jak poznat dobrý a pravý burčák? 9 rad, jak při koupi nenaletět!
- Vybíráte velké auto pro celou rodinu? RADY, JAK NENALETĚT
- Slevové akce: fenomén trhu i v době ekonomického růstu
- Slevové akce v dobách koronaviru – mastí si obchodníci kapsy?
- Konec slevových akcí v Česku? Novela se dotkne velkých řetězců
- Česká pošta během slevové akce doručí desítky tisíc zásilek Aliexpressu
- Fincentrum Hypoindex listopad 2022: Slevové akce končí, sazby opět rostou
- Slevové akce Black Friday jsou tu, a s nimi i falešné slevy. Ženy letos utratí v průměru 3700 korun, muži 4000 korun
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Od slunečního světla do hlubin: Skrytý zdroj kyslíku, který vyvolává kontroverze
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti
Ole Hansen, Saxo Bank
Šokující předpovědi - Ceny elektřiny se zblázní a USA zdaní datová centra AI
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
?