Opravy a údržba silnic I. třídy stály 62,5 mld. Kč, třetina těchto silnic zůstala v nevyhovujícím a havarijním stavu
Opravy a údržba silnic I. třídy stály 62,5 mld. Kč. Třetina těchto silnic zůstala v nevyhovujícím a havarijním stavu
TISKOVÁ ZPRÁVA KE KONTROLNÍ AKCI č. 23/26 – 25. listopadu 2024
Téměř jedna třetina délky silnic I. třídy, které jsou určeny zejména pro dálkovou a mezistátní dopravu, byla u nás v letech 2021 až 2023 v nevyhovujícím a havarijním stavu. A to i přesto, že Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dostalo v letech 2018 až 2023 na opravy a údržbu těchto silnic o 6,9 miliardy více, než bylo původně plánováno, a vyčerpalo tak celkem 62,5 mld. Kč. Zjistila to kontrola NKÚ, která výdaje na opravy a údržbu silnic I. třídy prověřovala. Na vzorku 57 kontrolovaných akcí nebylo zjištěno neúčelné vynakládání peněžních prostředků.
Na silnicích ve stupni „nevyhovující a havarijní“ se vyskytují vady jako jsou např. výtluky, trhliny, vyjeté koleje, prohlubně aj. Kontroloři zjistili, že při opravách vad postupovalo ŘSD v některých případech nehospodárně. Např. výtluk na silnici v Bílině nechalo opravit sedmkrát za sebou provizorně, vždy v zimě. Až osmá oprava, provedená po téměř 4,5 letech v červnu roku 2023, byla již trvalá. Podobný postup odhalili kontroloři ještě v Pardubicích. Zde ŘSD opravilo vozovku na jednom místě postupně čtyřikrát vždy v zimě, tedy provizorně. Tento stav trval dva roky. V lednu 2023 se navíc ukázalo, že provizorní oprava vozovky vydržela méně než jeden měsíc.
Aktuální a objektivní informace o stavu pozemních komunikací má ŘSD poskytovat „Systém hospodaření s vozovkou“. Díky němu se pak mají co nejvýhodněji plánovat právě opravy a rovněž údržba silnic. Ačkoliv ŘSD pořídilo systém za 179 mil. Kč v roce 2019, jeho plné využití předpokládá nejdříve v roce 2027.
Jak kontroloři odhalili, ani stavebně technický stav silnic I. třídy nebyl řádně zmapován. Hlavní prohlídky stavu silnic totiž ŘSD provádělo v rozporu s právním předpisem, když nesledovalo celé těleso komunikace, neevidovalo a nesledovalo všechna odvodňovací zařízení, dopravní značení atd. Nález NKÚ dokládá následující příklad: U vybraných úseků silnic v roce 2018 bylo ve stupni „nevyhovující a havarijní“ evidováno celkem 25 km silnic I. třídy. O tři roky později už to bylo 1 298 km silnic I. třídy. Podle kontrolorů neprovádělo ŘSD v roce 2018 hlavní prohlídky správně a objektivně, protože nárůst o více než 5 000 % mezi roky 2018 a 2021 není věrohodný.
Nehospodárný postup zvolilo ŘSD při zadání veřejné zakázky na výběr dodavatele asfaltových hutněných vrstev. Předpokládaná hodnota zakázky, stanovená podle platného cenového normativu, se měla pohybovat okolo 23,9 mil. Kč. ŘSD dostalo nabídku od jediného účastníka – tedy bez další konkurence – s cenou převyšující tento cenový normativ o 48 %. Přestože ŘSD na výběr dodavatele a uzavření rámcové dohody nemuselo spěchat, protože podobné opravy se neprovádějí v zimě, uzavřelo s tímto jediným uchazečem rámcovou dohodu v říjnu 2019. S pracemi, za které ŘSD nakonec zaplatilo 42,8 mil. Kč, se začalo až v dubnu 2020.
Z kontroly NKÚ dále vyplynulo, že již 17 let, tedy od roku 2007, Ministerstvo dopravy neplní zákonnou povinnost vést centrální evidenci pozemních komunikací. Vlastníci a uživatelé pozemních komunikací a příslušné správní úřady nemohou plně využívat informace o uzavírkách, objížďkách, omezeních provozu apod. na všech kategoriích pozemních komunikací. Tuto skutečnost NKÚ kritizoval už v kontrolní akci č. 19/10.
Odbor komunikace
Nejvyšší kontrolní úřad
- Kontrolní závěr z kontrolní akce NKÚ č. 23/26 (pdf, 1266 kB)
- Kontrolní závěr z kontrolní akce NKÚ č. 23/26 (docx, 2918 kB)
Poslední zprávy z rubriky Stát:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Provoz silnice 1 třídy v úplném znění zákonů
- Platové třídy 2019 a 2020
- Silnice a dálnice aktuálně
- ŘSD: Opravy na dálnicích a silnicích I. tříd ve Středočeském kraji v uplynulé stavební sezóně vyšly na 2 mld. bez DPH
- Silnice 62 - mapa Silnice 62
- Ředitelství silnic a dálnic provádí v letošním roce opravy mostů v celkové hodnotě 2,6 mld. Kč
- Venkovské silnice bez oprav. Kraje nemají peníze, stát je dát nechce
- Stavby, opravy a údržba silnic, s.r.o. - Zdroje dat
- DIČ CZ64619036 - Registrace DPH/VAT, Stavby, opravy a údržba silnic, s.r.o.
- Stavby, opravy a údržba silnic, s.r.o. , Velké Albrechtice IČO 64619036 - Obchodní rejstřík firem
- Stavby, opravy a údržba silnic, s.r.o. - Živnostenský rejstřík
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
John J. Hardy, Saxo Bank
Šokující předpověď - Nvidia dosáhne dvojnásobku hodnoty Applu
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory