Kvalita made in EU, v Číně roste zájem o dovoz potravin nebo alkoholu
Čína je stále největším světovým dovozcem potravin a zemědělských produktů. Roste tu poptávka po bioproduktech, funkčních potravinách s přidanými vitamíny a minerály, doplňcích stravy či mléčných výrobcích. Příležitosti se nabízejí i v oblasti alkoholických nápojů, především piva, likérů a destilátů, což potvrdil i nedávný veletrh China International Import Expo (CIIE) s hojnou účastí českých firem.
Zahraniční značky vnímají Číňané jako exkluzivnější a kvalitnější. Platí to i o pivu. Foto Shutterstock
Trh s potravinami a nápoji je v Číně sice vysoce konkurenční, přesto i nadále nabízí zajímavé příležitosti pro zahraniční značky, které se snaží na čínský trh vstoupit. Dovezené potraviny jsou v Číně stále oblíbenější díky jejich vnímané vyšší kvalitě a exkluzivitě.
Zahraniční značky vstupující na čínský trh musí především pochopit a přizpůsobit se specifickému chování a preferencím čínských spotřebitelů. Chcete-li zaujmout na přeplněném trhu, je nezbytné zaměřit se na odlišení výrobků prostřednictvím kvalitních surovin, jedinečných příchutí, designu obalů nebo udržitelných postupů získávání surovin. Někteří čeští vystavující na veletrhu CIIE se setkali se zpětnou vazbou přímo v praxi, a to že jejich produkt je pro místní trh málo sladký nebo obal produktu málo přitažlivý.
Zapojte sociální sítě, prodávejte přes internet
Úplně zásadní a nezbytná je pak digitalizace, resp. důraz na elektronický obchod. Pro úspěšné zacílení na čínské spotřebitele je důležité, aby si firmy vytvořily silnou online přítomnost prostřednictvím elektronického obchodu a sociálních médií. Jeden z českých vystavujících na CIIE používal nástroj živého streamování, kdy najatý čínský influencer prezentoval zájemcům firemní produkt přímo z veletrhu a realizoval tímto způsobem za relativně krátkou dobu zajímavý prodej. Live streaming je rostoucí médium, které nabízí značkám jedinečnou příležitost navázat kontakt s čínskými spotřebiteli tímto interaktivním způsobem.
Samostatnou kapitolou je české pivo. Českých značek na trhu působí poměrně hodně, každá s různými úspěchy. Čínští pivaři obecně dávají přednost lehkým a osvěžujícím pivům, která jsou vhodná pro teplé podnebí. Zároveň ale konzumují více kvalitních prémiových piv, čehož by měly české pivovary využít a prezentovat ho právě nálepkou prémiové kvality. V Číně je pití alkoholu spojeno s tradicemi, rituály, obchodními jednáními a společenskými vazbami. Jakkoliv české pivo má svůj příběh, tradici, nepochybnou kvalitu a chuť, povědomí o něm v Číně je stále nízké. Toto je potřeba změnit a čínskému zákazníkovi ho představit v celé jeho kráse.
Networkingový večer v české režii
Se zviditelněním a u některých firem i se samotným vstupem na čínský trh pomohl i networkingový večer, který na okraj CIIE 2024 v Šanghaji uspořádal Generální konzulát ČR v Šanghaji za finanční podpory Ministerstva průmyslu a obchodu ČR jako projekt ekonomické diplomacie PROPED. Během večera měli české firmy vystavující na veletrhu možnost sejít se zástupci čínských firem, ale i se zástupci obchodní komory CzechCham v Šanghaji, kteří se rádi podělili se zkušenostmi s místním obchodním prostředím.
China International Import Expo je největší importní veletrh v Číně. Akce se těší velké pozornosti médií a politických elit a účast na ní je považována za prestižní záležitost. Každý rok tady proto najdete obrovské prezentace firem jako IKEA, LEGO, LVMH či předních automobilových značek.
Český stánek na prestižním veletrhu
Letošní ročník hostil více než 3 400 vystavovatelů ze 129 zemí a regionů, mezi kterými byli i zástupci českých firem, především z oblasti potravinářství a sklářství. Hlavní česká prezentace byla k vidění v jedné ze tří hal zaměřených čistě na potraviny a zemědělské produkty, kde vystavovali výrobci českého piva, vína a destilátů, minerální vody, zdravé výživy a dětské stravy či doplňků stravy, kteří využili dotačního programu ministerstva zemědělství pro účast na zahraničních veletrzích. Slavnostní zahájení veletrhu a také oficiální otevření českého stánku proběhlo za účasti delegace vedené vrchním ředitelem Ministerstva průmyslu a obchodu ČR, Marianem Piechou a také Karla Šrola, generálního konzula ČR v Šanghaji.
Jan Kubačka, ekonomický diplomat, Generální konzulát ČR v Šanghaji
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Export:
Přečtěte si také:
Prezentace
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
13.11.2024 Pojištění elektromobilů kryje specifická rizika
12.11.2024 Motorola má nový hit Black Friday, svůj…
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
?