Výrobci aut modifikují své plány. Poptávka po elektroautech zpomaluje
Někteří světoví výrobci automobilů redukují své cíle v oblasti elektrifikace, protože poptávka po plně elektrických vozidlech klesá kvůli nedostatku cenově dostupných modelů, pomalému zavádění nabíjecích míst, rostoucímu obchodnímu napětí a zvýšené konkurenci ze strany levnějších čínských konkurentů.
Celosvětový prodej elektromobilů, ať už plně elektrických, nebo plug-in hybridních, vzrostl v první polovině roku 2024 jen o 20 %, tedy pomaleji, než se očekávalo. Ukázaly to poznatky společnosti Rho Motion zabývající se průzkumem trhu. V Evropě byl ve stejném období zaznamenán pouze 1% nárůst. Mezitím se zvýšil prodej hybridních elektromobilů, které jsou považovány za cenově dostupnější kompromis mezi plně spalovacím a plně elektrickým pohonem.
Tyto automobilky v reakci na vývoj v poslední době svá očekávání zmírnily:
- STELLANTIS: Společnost Stellantis začátkem září oznámila, že kvůli nízké poptávce pozastaví na čtyři týdny výrobu plně elektrického malého vozu Fiat 500.
- TOYOTA: Největší světová automobilka plánuje do roku 2026 vyrobit 1 milion elektromobilů, přičemž dříve oznámený prodejní cíl činil 1,5 milionu, uvedl 6. září hospodářský deník Nikkei. Toyota ve svém prohlášení uvedla, že na svém záměru vyrábět do roku 2026 1,5 milionu elektromobilů ročně a do roku 2030 3,5 milionu elektromobilů se nic nemění. Uvedla však, že tato čísla nejsou cílovými hodnotami, ale „měřítkem pro akcionáře“.
- VOLVO CARS: Švédská automobilka 4. září zrušila svůj cíl přechodu na plně elektrický pohon do roku 2030 a uvedla, že v té době bude ještě nabízet některé hybridní modely. Jejím cílem je, aby 90 % až 100 % vozů prodaných do roku 2030 bylo čistě elektrických nebo plug-in hybridů, zatímco až 10 % by tvořily tzv. mildhybridy. Jako mildhybridní jsou označována vozidla, která kromě klasického spalovacího motoru mají i elektromotor. Ten umožňuje při snižování rychlosti rekuperaci kinetické energie dobitím baterie a využívat poté energii k částečnému pohonu vozu.
- VOLKSWAGEN: Největší evropská automobilka podle prodejů nezměnila své cíle pro rok 2030, kdy mají elektromobily tvořit 70 % prodejů v Evropě a 50 % v USA a Číně, přestože opakovaně varovala před zpomalující se poptávkou. V srpnu však její technologický šéf skupiny uvedl, že plány VW na výstavbu továren na baterie nejsou pevně dané a závisí na poptávce po elektromobilech.
- FORD: Ford v srpnu snížil podíl plánovaných ročních kapitálových výdajů na čistě elektrické vozy ze 40 % na přibližně 30 % vzhledem k rostoucímu důrazu na hybridy a uvedl, že ruší plánované elektrické SUV a odsouvá novou elektrickou verzi svého nejprodávanějšího pick-upu.
- PORSCHE: Německý výrobce prémiových automobilů v červenci zmírnil své ambice v oblasti elektromobilů a uvedl, že dříve oznámeného cíle 80 % prodeje plně elektrických vozů do roku 2030 by mohl dosáhnout pouze v případě, že to bude garantovat poptávka a vývoj v oblasti elektromobilů.
- RENAULT: Na začátku roku 2022 generální ředitel Luca De Meo stanovil, že do roku 2030 budou všechny prodeje značky Renault plně elektrické, ale o 2 roky později byl tento cíl změněn, když generální ředitel značky Fabrice Cambolive v rozhovoru pro ANE uvedl, že Renault vidí pro příštích 10 let, tedy po roce 2030, dvojí strategii s elektromobily i vozy se spalovacím motorem. V červenci De Meo rovněž vyjádřil pochybnosti o časovém plánu plného přesunu evropské výroby na elektromobily.
- GENERAL MOTORS: V červnu společnost GM snížila svou prognózu výroby elektromobilů pro rok 2024 a v červenci odmítla zopakovat svou prognózu výroby 1 milionu elektromobilů v Severní Americe do konce roku 2025.
- MERCEDES: Německý výrobce luxusních automobilů v únoru uvedl, že prodej elektromobilů, včetně hybridů, bude do roku 2030 tvořit až 50 % celkového prodeje, tedy o 5 let později, než předpokládal v roce 2021. Mercedes zpomalil také své plány na zvýšení kapacity bateriových článků, protože poptávka po elektromobilech se nezvýšila.
- BENTLEY MOTORS: Bentley si dříve dalo za cíl, že do roku 2030 bude mít v nabídce pouze elektromobily, ale v březnu tehdejší generální ředitel Adrian Hallmark uvedl, že hybridy budou v prodeji pravděpodobně i poté.
- ASTON MARTIN: Britská automobilka v únoru odložila uvedení svého prvního elektromobilu kvůli nízké poptávce.
oPojištění.cz
informace ze světa pojištění a risk managementu
Zpravodajský portál, který poskytuje komplexní zpravodajství ze světa pojištění a risk managementu. Denně přináší aktuální zprávy o vývoji pojistného trhu, odborné analýzy, informace o nabízených pojistných produktech a rozhovory s významnými osobnostmi pojišťovnictví.
Více informací na: www.opojisteni.cz
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Ondřej Vacek, Ušetřeno.cz
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Jak se připravit na nečekané výdaje: Tipy na vytvoření a správu nouzového fondu
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
U nehod bez zimních pneumatik mohou pojišťovny krátit plnění
Lukáš Raška, Portu
Portu vydělalo svým uživatelům už přes 5 miliard, spravuje jim více než 36 miliard korun