EU ukládá cla na nespravedlivě subvencovaná elektrická vozidla z Číny
Konečná cla na dovoz bateriových elektrických vozidel z Číny
Evropská komise dnes uzavřela své antisubvenční šetření a uložila konečná vyrovnávací cla na dovoz bateriových elektrických vozidel z Číny na období pěti let. Jak již bylo zveřejněno dříve, Komise na základě šetření dospěla k závěru, že hodnotový řetězec bateriových elektrických vozidel v Číně těží z nespravedlivého subvencování, což představuje hrozbu hospodářské újmy pro výrobce těchto vozidel v EU. Výsledná cla začnou platit od prvního dne po vyhlášení v Úředním věstníku.
Současně EU a Čína nadále usilují o nalezení alternativních řešení slučitelných s pravidly WTO, která by účinně reagovala na problémy zjištěné v rámci šetření. Komise je rovněž nadále otevřena jednáním o cenových závazcích s jednotlivými vývozci v souladu s pravidly EU a WTO.
Uložení vyrovnávacích cel na dobu pěti let
Od vstupu opatření v platnost budou čínští vyvážející výrobci zařazení do vzorku podléhat těmto vyrovnávacím clům:
- BYD: 17,0 %
- Geely: 18,8 %
- SAIC: 35,3 %
Na ostatní spolupracující společnosti se bude vztahovat clo ve výši 20,7 %. Na základě odůvodněné žádosti o individuální zjišťování bude společnosti Tesla uloženo clo ve výši 7,8 %. Všechny ostatní nespolupracující společnosti budou podléhat clu ve výši 35,3 %.
Konečná cla budou vybírána ode dne vstupu v platnost. Prozatímní cla uložená na dovoz bateriových elektrických vozidel z Číny dne 4. července 2024 nebudou vybrána.
Zajištění účinnosti a spravedlivosti opatření
Komise bude nyní sledovat účinnost platných opatření, mimo jiné s cílem zajistit, aby nebyla obcházena.
Každý vyvážející výrobce, který spolupracoval a na kterého se vztahuje průměrná sazba cla pro společnosti zařazené do vzorku nebo který je novým vývozcem, má právo požádat o urychlený přezkum za účelem stanovení individuální celní sazby.
Platnost opatření skončí na konci pětiletého období, pokud nebude před tímto datem zahájen přezkum před pozbytím platnosti.
Dovozci mohou požádat o vrácení cla, pokud se domnívají, že jejich vyvážející výrobce není subvencován, nebo pokud je příslušné subvenční rozpětí nižší než částka cla zaplacená dovozci. Tato žádost by měla být řádně odůvodněna a podložena příslušnými důkazy.
Souvislosti
O zahájení šetření informovala předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová dne 13. září 2023 ve svém projevu o stavu Evropské unie. Toto rozhodnutí vycházelo z četných důkazů ohledně nedávného rychlého nárůstu levného vývozu elektrických vozidel pocházejících z Číny do EU. Komise se řídila přísnými právními postupy v souladu s pravidly EU a WTO a umožnila všem dotčeným stranám, včetně čínské vlády a společností/vývozců, předložit připomínky, důkazy a argumenty.
Další informace
Politika EU na ochranu obchodu
Quote
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Evropská unie:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz