Peking tlačí na čínské automobilky, aby zastavily expanzi do EU. Je to zlá zpráva pro ty evropské politiky, kteří o čínské investice stojí (Meloniová či Sánchez)
Čínská vláda vyvíjí tlak na své domácí automobilky, aby zastavily dosud probíhající expanzi v zemích Evropské unie. Oficiálním důvodem má podle agentury Bloomberg být rostoucí napětí v obchodních vztazích EU a Číny. EU letos zavádí vysoká, až 45procentní cla na čínská elektroauta. Peking slibuje odvetu.
Podle některých expertů však Brusel chtěl cly docílit spíše toho, aby čínské automobilky ve větší míře přesunuly svoji výrobu přímo na evropský kontinent. O čínské investice velmi stojí například italská premiérka Giorgia Meloniová nebo její španělský protějšek Pedro Sánchez. Pokud by se čínské automobilky z EU měly stáhnout natolik, že ani nezbudují zamýšlené závody, půjde o „čáru přes rozpočet“ třeba i francouzského prezidenta Emmanuela Macrona. Ten letos na jaře nebývale hostil čínského prezidenta Si Ťin-pchinga, jejž po večeři v Elysejském paláci vzal na výlet do Pyrenejí, kam coby dítě jezdíval za babičkou. Důvod Macronovy péče o čínského prezidenta je zřejmý – snaha o více čínských investic ve Francii.
Peking však nyní čínským automobilkám doporučuje, aby přestaly aktivně vyhledávat místa pro vybudování nových závodů a aby na sebe obecně příliš neupozorňovaly. Své plány na výrobu aut v Itálii už podle zdrojů Bloombergu „dala k ledu“ čínská státní automobilka Dongfeng. Důvodem je právě pekingské varování.
Skutečných důvodů čínského stažení z trhu EU ale může být více, včetně probíhajícího ochabnutí evropské poptávky po elektrovozech či související obavy z nadvýroby.
Přitom ještě letos v červenci vážil cestu do Číny italský ministr průmysl Adolfo Urso, aby tam loboval za čínské investice na Apeninském poloostrově. Sešel se i s vedením právě automobilky Dongfeng. V září pak Čínu navštívil zmíněný španělský premiér Sánchez, který loboval za nové investice – a výstavbu nových fabrik – čínských automobilek ve Španělsku. Dokonce během návštěvy zaskočil Brusel, když EU na dálku vyzval, ať ještě přehodnotí zavedení protičínských cel. Zřejmě takto otočil kvůli obavě právě ze ztráty možných čínských investic, která se tedy nyní zjevně začíná naplňovat.
I když ne zcela. Například další čínská automobilka BYD zatím od svých plánů na vybudování továrny v Maďarsku neustupuje.
Lukáš Kovanda, Ph.D.
Hlavní ekonom, Trinity Bank
TRINITY BANK
Trinity Bank působí na finančním trhu již 25 let a vznikla transformací Moravského Peněžního Ústavu – spořitelního družstva. Má více než 92 000 klientů a její bilanční suma přesahuje 65 miliard Kč.
Trinity Bank se specializuje na privátní a korporátní bankovnictví, u fyzických osob se zaměřuje především na vkladové a spořicí produkty, které nabízejí nadstandardní zhodnocení úspor.
Více informaci na: www.trinitybank.cz
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
16.10.2024 Od tisku dopisů po komplexní CDP. Cortex je…
11.10.2024 RoboMarkets upravuje svůj evropský obchodní…
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Radoslav Jusko, Ronda Invest
ČNB skóruje v poměru držených rezerv vůči HDP. Překážka k přijetí eura?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz