ČSOB-Dealing (ČSOB-Dealing)
Investice  |  23.10.2024 08:27:47

Proč evropský automotive ztrácí globální tržní podíl?

Několik úvah ke konkurenceschopnosti evropského automotive.

skutečnost, že eurozóna bez Německa vlastně nevypadá až tak špatně. Kromě cyklického útlumu globální průmyslové poptávky německá průmyslová ekonomika zaostává bohužel také kvůli ztrátě konkurenceschopnosti některých klíčových exportních odvětví. Pojďme se dnes podívat na některé z nich blíže.

Na prvním místě jde o německý automotive, jehož výkon jde trendově dolů již od aféry Dieselgate na konci roku 2016. V posledních pěti letech však ztráta globálního tržního podílu německých automobilek zesílila. Zatímco v roce 2019 se z Německa vyváželo zhruba 300 tisíc aut měsíčně, dnes je to přibližně 270 tisíc. Zcela opačný vývoj zaznamenala Čína, odkud se v roce 2019 vyváželo lehce přes 50 tisíc aut měsíčně a dnes je to přibližně 500 tisíc! Německý průmysl se zatím zdaleka tak dobře nedokázal adaptovat na nástup elektromobility, a to hned z několika důvodů. Za prvé, výroba v Číně má daleko lépe zajištěné klíčové vzácné materiály - zejména dodávky vzácných minerálů v čele s kobaltem a lithiem. Za druhé, německý průmysl tahá za kratší konec provazu i při “vývoji software”, který je stále důležitější při spotřebitelském výběru. A za třetí, v Číně v uplynulé dekádě vzniklo velké množství výrobních kapacit v segmentu automotive (jak elektro, tak spalovací motory) a na velmi konkurenčním trhu jsou ve výrobě schopné nabídnout nižší cenu než “evropská výroba”. I proto “vyrobeno v Číně” nemusí vždy znamenat, že se jedná o “čínskou značku automobilu”. Naopak, jak upozornila naposledy zpráva Maria Draghiho, mezi dovozy aut z Číny do Evropy dominují evropské a americké značky automobilek.

V takové situaci není úplně divu, že se evropské automobilky bránily v posledním roce výraznějšímu zavedení cel na dovozy aut z Číny (dalším důvodem je i strach ze ztráty stále důležitého čínského trhu). A bohužel se nelze ani divit plánům některých skupin uzavřít natrvalo některé nejméně efektivní výrobní linky v Evropě.

Region: AN


Poslední zprávy z rubriky Investice:

Ne 11:42  V roce 1989 činil měsíční nájem průměrného bytu v Praze 358 korun. Lukáš Kovanda, Ph.D. (Trinity Bank)
So   8:00  Vtip na víkend: Máslo nad zlato Redakce (Kurzy.cz)





Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688