Dotace EU (dotaceeu.cz)
Dotace  |  14.10.2024 09:19:00

Cesta vlakem z Ostravy na Slovensko je bezpečnější. Na ETCS přispěly fondy EU (Kde fondy EU pomáhají) (video)

14. 10. 2024

Tuzemské železnice jsou průběžně vybavovány moderním zabezpečením, které výrazně zvyšuje bezpečnost provozu vlaků. Tento systém byl zaveden i na severu Moravy a Slezska. Díky pomoci z fondů EU získal nové zajištění také úsek mezi Dětmarovicemi a hranicí se Slovenskem.

ETCS (European Train Control System) je zkratka pro evropský vlakový zabezpečovací systém . Ten na naše koleje přináší vyšší bezpečnost, protože neustále hlídá, aby obsluha vlaku nechybovala, a v případě problémů vlak dokáže i zastavit. Díky novému zařízení mohou vlaky jezdit také rychleji. Zavádění jednotného evropského zabezpečení, které bude v budoucnu sloužit na železnicích ve všech zemích Unie, v Česku podporují fondy EU. Na jedné z částí koridoru z Dětmarovic do Mostů u Jablunkova, což je přechodová stanice na Slovensko, evropské fondy na jeho zavedení přispěly 451 miliony korun.

„V tuto chvíli máme instalováno ETCS zhruba na 1200 kilometrech tratí. Z toho jsme vloni ukončili úsek Dětmarovice-Mosty u Jablunkova v délce 60 kilometrů. Této stavbě předcházelo vybudování dálkového ovládání zabezpečovacích zařízení, aby trať byla dálkově obsluhována z dispečerského střediska v Přerově,“ popisuje Vladimír Říha z Centra telematiky a diagnostiky Správy železnic (SŽ) .

Celá stavba, která obnášela především výměnu zabezpečovacích zařízení na tomto úseku, stála 531 milionů korun. Fondy EU pokryly náklady z více než 80 procent.



Rychlost až 160 kilometrů v hodině
Výhody společného zabezpečení železnic ocení cestující i pracovníci drah. Vlaky jsou díky němu rychlejší i proto, že odpadá nutnost výměn lokomotiv na hranicích. Jeho rozšířením se v příštím desetiletí zvýší rychlost především na vysokorychlostních tratích a tranzitních koridorech. „Systém ETCS je moderní vlakový zabezpečovač. Lidově řečeno nedovolí strojvedoucímu projet červenou, neboli takzvanou návěst. V každém místě a okamžiku kontroluje jeho rychlost. Tento systém potřebujeme, když chceme zvedat rychlost nad 160 kilometrů za hodinu,“ říká Vladimír Říha.

Ve zmíněném úseku na severu Moravy a Slezska přitom pravidelně projíždějí soupravy Pendolino, kterému naklápěcí systém umožňuje dosahovat této rychlosti už nyní. V budoucnu by takto rychle mohly jezdit i další soupravy.

Plán moderního zabezpečení české železniceimplementace ETCS do roku 2040 stanovuje harmonogram dalšího zavádění evropského zabezpečovače ETCS různých úrovní na všechny tuzemské tratě. Každá úroveň ETCS je přitom vybavena schopností vlak zastavit. Tento plán počítá s náklady ve výši 90 miliard korun a významnou roli při jeho financování sehrají prostředky z evropských fondů.

Na trati mezi Dětmarovicemi a Mosty u Jablunkova přinesl systém ETCS vedle potenciální vyšší rychlosti také vyšší průchodnost tratě. Tímto úsekem tedy může projíždět větší počet vlaků, což zvyšuje kapacitu osobní i nákladní dopravy. Dalším pozitivem je i racionalizace práce na železnici. Dlouhé úseky obsluhují specialisté ze vzdálených dispečinků a na místě pak může být nižší počet zaměstnanců.

Na část tratí už pouze s ETCS
„První leden 2025 bude milníkem v realizaci tohoto systému. Dojde k výhradnímu zavedení ETCS na 600 kilometrech tuzemských tratí. To je stav, kdy na trať nemůže vyjet jiné vozidlo než to, které je vybaveno aktivní palubní částí ETCS,“ vysvětluje Vladimír Říha.

Zařízení se skládá z traťové a vozidlové části. Informace mezi nimi probíhají přes rádiový systém GSM-R. Traťová část zahrnuje zejména balízy, což jsou nevelké krabičky umístěné mezi kolejemi, a radioblokovou centrálu (RBC). Právě jejich umístění bylo jádrem projektu na severu Moravy a Slezska.

Vozidlová část, kterou mají instalovanou lokomotivy nebo tažné vozy, pak zahrnuje centrální počítač, záznamovou jednotku, zobrazovací jednotku, přenosový modul balíz a také odometrii, tedy přesné měření rychlosti a ujeté vzdálenosti.

Systém stále sleduje, zda strojvedoucí vlaku dodržuje maximální možnou rychlost jízdy a reaguje správně na situaci na trati. Především však umí zastavit vlak před návěstí Stůj nebo při indispozici strojvedoucího. Aby systém dobře fungoval, musí se postupně vybavit infrastruktura i vozidla všech dopravců, kteří budou chtít na takové trati jet.

Celý článek naleznete na stránkách Deníku.cz.

Podrobnosti k projektům příjemce: "ETCS Mosty u Jablunkova - Dětmarovice" v Mapě projektů.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688