Nové investiční příležitosti na řece Dunaj v Bratislavě
04.10.2024 / 10:54 | Aktualizováno: 04.10.2024 / 11:06
Ministerstvo dopravy Slovenské republiky vypracovalo projekt rozsáhlé modernizace bratislavských přístavů. Celková obnova přes 100 ha plochy přístavů, a to jak osobního, tak i nákladního, včetně obslužné železniční tratě, by měla vyjít na téměř 180 mil. EUR. Vzhledem k tomu, že vodní doprava má představovat významnou součást v rámci rozvoje celkové dopravní infrastruktury Slovenska a zároveň je Dunajská vodní doprava důležitou součástí sítě TEN-T, slovenská vláda aktuálně schválila projekt modernizace bratislavských přístavů jako strategickou investici. Plánovaný termín zahájení celkové modernizace je březen 2025, přičemž s ukončením se počítá v březnu 2030.
Projekt modernizace bratislavských přístavů
I když prozatím nebyl realizován ohlášený projekt osobní vodní dopravy po Dunaji „Dunajbus“, který měl odlehčit silniční dopravě na trase Šamorín – Bratislava a tento cíl poměrně rychle nahradilo vybudování části rychlostní silnice R7, podpora vodní dopravy s cílem zlepšení životního prostředí je na Slovensku vysoce aktuální.
Po mnoha letech v podstatě zanedbávání či nedostatečného využívání možností, které mezinárodní řeka Dunaj protékající hlavním městem Slovenska nabízí, se vodní doprava a s ní související služby stávají slovenskou prioritní záležitostí.
Bratislavský přístav, který v současnosti plní funkci univerzálního nákladního i osobního přístavu, leží na křižovatce Rýnsko-Dunajského a Baltsko-Jadranského koridoru na Transevropské dopravní síti. Má dobrou dostupnost k přístavům ve Vídni a v Budapešti. Především nákladní přístav má výhodné přímé propojení na hospodářské a průmyslové oblasti na Slovensku, ale i v České republice, Rakousku a Maďarsku.
Připravený projekt modernizace bratislavských přístavů je kromě modernizace existujícího nákladního a osobního přístavu, včetně obslužné železniční tratě, zaměřen na chybějící infrastrukturu a nevyhovující technický stav infrastruktury vodní dopravy zařazené do základní sítě TEN-T.
Zařazení projektu jako strategické investice znamená zjednodušení a urychlení přípravných procesů, což v praxi znamená, že povolovací procesy, či vyvlastňování pozemků, budou výrazně zrychlené. Rovněž to znamená, že investici nemusí posuzovat Útvar hodnoty za peníze, který patří pod Ministerstvo financí SR. Posuzovat ji bude jen konkrétní ministerstvo, tedy v tomto případě Ministerstvo dopravy SR, které projekt modernizace přístavů předložilo slovenské vládě ke schválení. Podle ministra dopravy J. Ráže se má jednat, po dokončení modernizace, o jeden z největších a nejmodernějších přístavů na Dunaji.
Připravuje se rovněž výstavba LNG terminálu
Vedle aktuálně již schváleného projektu se připravuje rovněž projekt LNG terminálu, který by měl být součástí přístavů v Bratislavě. Výstavba LNG terminálu jakožto součást přístavu by měla jednak přispět k modernizaci služeb, ale zároveň by byla i podpůrným řešením pro alternativní paliva. LNG terminál v bratislavském přístavu by měl sloužit jako čerpací stanice pro říční plavidla.
Mnoholeté zanedbávání, či absolutní nevyužívaní možností, které poskytuje a nabízí řeka Dunaj přímo v hlavním městě Slovenska, se snad již stane minulostí. Současnost, s již schváleným plánem modernizace a rozvoje využití možností, které vodní infrastruktura nabízí, se tak může stát
rovněž vhodnou obchodní i investiční příležitostí pro české firmy z různých sektorů.
Autor: Hildegarda Horská, ekonomická specialistka, Velvyslanectví ČR v Bratislavě
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.10.2024 Inflace nezmizí. I 2,2 % vás v čase může…
26.09.2024 Technologický gigant Intel na kolenou! Co…
24.09.2024 XTB představuje Zlatana Ibrahimoviće jako…
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Miroslav Novák, AKCENTA
Utlumená aktivita v tuzemském výrobním sektoru pokračuje – PMI (září 2024)
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ocelářská krize v Číně: Ceny železné rudy čelí prudkému oslabení
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři