Arnika: Bylo zahájeno územní řízení na paralelní dráhu Letiště Václava Havla. Magistrát i kraj o tom ale mlčí
Úřad Středočeského kraje zahájil 30. září územní řízení na paralelní dráhu Letiště Václava Havla. O tomto významném kroku však, s výjimkou povinného vyvěšení na úřední desce, neinformoval veřejnost. Na zahájení územního řízení neupozornil ani pražský magistrát, ani dotčené obce a městské části. Jedná se přitom o naprosto zásadní stavbu, která hlukovou zátěží ovlivní celý severozápadní sektor Prahy a Středočeského kraje a svými negativními dopady na znečištění ovzduší, klima a nadměrný turismus život všech obyvatel metropolitního regionu.
„ Vyzýváme magistrát, Středočeský kraj i dotčené obce a městské části, aby na probíhající územní řízení na paralelní dráhu upozornili své obyvatele, aby rozsáhlou dokumentaci a dopady této stavby veřejnosti pravdivě a srozumitelně vysvětlili a aby se občané mohli aktivně účastnit procesu povolování a podat námitky , “ apeluje Anna Vinklárková z organizace Arnika.
„Oznámení o zahájení územního řízení bylo vyvěšeno na úřední desce krajského úřadu dne 30. 9. 2024. Účastníkům je doručeno dne 15. 10. 2024 (patnáctý den po vyvěšení) a teprve od tohoto dne plyne dvacetidenní lhůta pro podání námitek. Spolky se do řízení navíc musí přihlásit do 25. 10. 2024. Námitky mohou podávat i spolky, které se nijak aktivně neúčastnily předchozího posuzování vlivů na životní prostředí (EIA) , “ říká advokátka Petra Humlíčková.
Tohoto územního řízení se mohou účastnit i spolky, neboť je návazným řízením na posuzování vlivů na životní prostředí (EIA). Přitom samotné stanovisko EIA je už z roku 2011 a bylo již několikrát prodlouženo, naposledy v únoru tohoto roku. Letiště o prodloužení požádalo v létě 2021, z MŽP ale zatím žádné rozhodnutí nepřišlo. Projekt paralelní dráhy je tak dnes již značně zastaralý a podklady pro rozhodnutí EIA sahají až do roku 2005.
“Rozšiřování letiště vidím jako projekt odporující klimatickým závazkům hl. m. Prahy a přímo v rozporu se snahou snížit emise skleníkových plynů o 55 % do roku 2030. Měli bychom jít ve stopách dalších zemí, které se staví čelem ke klimatické krizi a rozhodují se nerozšiřovat svá letiště, jako například Francie, ” říká Valentýna Heřmánek z organizace Arnika.
Celkový počet přepravených cestujících se má zvýšit ze současných zhruba 15 milionů až na 21,2 ročně a celkový počet pohybů letadel se má vyšplhat až na 274 500 za rok. Letecká doprava je přitom jedním z odvětví, které výrazně přispívá k produkci skleníkových plynů. Podle prognóz Evropské environmentální agentury bude v roce 2050 letecká doprava zodpovědná za 22 % celosvětových emisí CO2.
Arnika se kauze výstavby paralelní dráhy Letiště Václava Havla dlouhodobě věnuje. Připomínkovala jej v rámci aktualizace Politiky územního rozvoje , komentovala úřední i soudní rozhodnutí , organizovala setkání dotčených spolků a městských částí a několikrát vyzvala Magistrát hl. m. Prahy i Ministerstvo životního prostředí , aby rozšiřování letiště zastavil.
Další informace o historii příprav paralelní dráhy Letiště Václava Havla najdete také na https://arnika.org/praha/nase-temata/kauzy-prazskeho-rozvoje/paralelni-draha-letiste-ruzyne .
Poslední zprávy z rubriky Z domova:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.10.2024 Inflace nezmizí. I 2,2 % vás v čase může…
26.09.2024 Technologický gigant Intel na kolenou! Co…
24.09.2024 XTB představuje Zlatana Ibrahimoviće jako…
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Miroslav Novák, AKCENTA
Utlumená aktivita v tuzemském výrobním sektoru pokračuje – PMI (září 2024)
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ocelářská krize v Číně: Ceny železné rudy čelí prudkému oslabení
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři