Jezdit bez zelené karty? Kontrola bude probíhat on-line
Od podzimu 2024 nebude potřeba u vozidel registrovaných v ČR mít u sebe při jízdě na českých silnicích zelenou kartu v žádné podobě. Kontrola bude probíhat on-line, takže již postačí mít u sebe jen průkaz totožnosti, třeba i ten elektronický. V případě pojištění uzavřených po 1. 10. 2024 lze novinku využít hned, smlouvy uzavřené před 1. 10. 2024 budou evidované v informačním systému České kanceláře pojistitelů (ČKP) a dostupné pro on-line kontrolu nejpozději ve druhé polovině listopadu. Takže i v případě starších pojištění bude během podzimu možné využívat toto vylepšení.
Přinášíme přehled těch nejdůležitějších změn:
- Pojištění bude platné ihned po sjednání a zaplacení; evidované bude on-line v informačním systému.
- Při registraci vozidla již nebude potřeba povinně předkládat zelenou kartu, registr silničních vozidel (RSV) bude on-line propojen se systémem ČKP a bude ověřovat platnost pojištění.
- Policie ČR bude provádět kontrolu pojištění tuzemského vozidla na základě údajů od ČKP dle zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (do 1. 10. 2024 řidič povinně předkládal zelenou kartu).
- Po uplynutí 30 dnů, kdy vozidlo nebude mít pojištění, bude ČKP zasílat tuto informaci do RSV, kde budou připraveny sestavy vozidel k vyřazení z provozu. RSV bude umožňovat generování rozhodnutí o vyřazení a oznámení o přestupku, pokud nebude splněna povinnost odevzdání RZ a ORV.
- Přechodné období: u pojištění sjednaného do 1. 10. 2024 budou informace o sjednání pojištění dostupné v informačním systému ČKP s odstupem cca 45 dnů (§ 15 odst. 1 zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou provozem vozidla).
Změnu přináší zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla včetně doprovodného zákona, který vešel v účinnost 1. dubna 2024. Přechod na online systém výměny dat a s tím související zrušení zelené karty pro vnitrostátní účely jsou realizovány po uplynutí šestiměsíčního přechodného období, tedy od 1. října 2024. Nová právní úprava reaguje na příslušnou evropskou směrnici a přináší klíčové změny do právního rámce týkajícího se pojištění odpovědnosti z provozu vozidla.
Zákon zahrnuje několik významných změn, které bylo potřeba provést v právní úpravě pojištění odpovědnosti z provozu vozidla na základě novely tzv. motorové směrnice a které reagují na zkušenosti s aplikací dosavadní právní úpravy. Jedná se především o rozšíření okruhu vozidel podléhajících povinnosti pojištění odpovědnosti – vozidlem se nově rozumí vozidlo, jehož maximální konstrukční rychlost je vyšší než 25 km/h, resp. je vyšší než 14 km/h, pokud je jeho provozní hmotnost větší než 25 kg, a také přípojná vozidla. Zákon zároveň v souladu se směrnicí stanovuje, že za motorová vozidla pro účely pojištění se považují ta, kde je motor hlavním zdrojem pohybu. Nově tak bude povinnost pojištění dopadat např. na elektrické koloběžky či Segwaye. Nebude tedy dopadat na elektrokola, protože jejich primárním zdrojem energie je šlapání, a ne pouze přípojný motor.
Zákon upravuje řadu výjimek z povinnosti pojištění odpovědnosti. Nově se týká v případě provozu neregistrovaných vozidel mj. uzavřených objektů a prostor i prostor, které sice ve fyzicky uzavřeny nejsou, ale jsou nepřístupné veřejnosti na základě jiných zákonů. Výjimku tak budou mít např. zahradní traktory, které se pohybují výhradně na soukromém pozemku, nepřístupném veřejnosti. Pokud ovšem vyjedou mimo něj na silnici, musí mít pojištění.
Výjimka z povinnosti pojištění odpovědnosti se rovněž týká provozu vozidel při jejich účasti na organizovaném motoristickém závodu ve vymezeném prostoru mimo běžný provoz vozidel na uzavřených motoristických tratích nebo trasách, při kterých řidič není povinen dodržovat pravidla provozu na pozemních komunikacích, přičemž bude povinností pořadatele motorsportu zajistit pojištění motorsportu podle zvláštního ustanovení.
Nově se vymezuje provoz vozidla – tím se nyní rozumí jakékoli použití vozidla odpovídající jeho obvyklé funkci jako dopravního prostředku bez ohledu na vlastnosti vozidla a bez ohledu na terén, ve kterém je vozidlo použito, a na to, zda stojí, nebo je v pohybu. Povinnost sjednat pojištění odpovědnosti se nově přenáší z vlastníka vozidla na jeho skutečného provozovatele. Povinnost pojištění z provozu vozidla se bude týkat vždy provozovatele a ne řidiče, který si ho například dočasně půjčil. To platí i v případě krátkodobého využívání sdílených koloběžek.
Nejčastější otázky a odpovědi:
1. Musím dokládat při přepisu vozidla zelenou kartu?
Pokud bylo pojištění odpovědnosti sjednané u pojišťovny po 1. 10. 2024, zelenou kartu není nutné předkládat. Bylo-li ale pojištění uzavřeno před 1. 10. 2024, bude platné, ale ještě cca do poloviny listopadu 2024 nemusí být v informačním systému evidované. V tomto případě bude nadále nezbytné pojištění prokazovat zelenou kartou nebo pojistnou smlouvou.
2. Jaké nařízení (zákon) toto umožňuje?
Zákon č. 30/2024 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, ve znění platném od 1. 4. 2024, zrušil předchozí zákon č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Novela tohoto zákona platná od 1. 10. 2024 zavádí změnu v přenosu informací o pojištění v reálním čase, tedy na on-line bázi.
3. Jak řidič prokáže uzavření pojištění odpovědnosti z provozu vozidla v ČR?
Už dnes si řidiči mohou vybrat, zda budou mít zelenou kartu v listinné, nebo elektronické podobě. Od 1. 10. 2024 bude stačit, když bude uzavřeno platné pojištění a je v informačním systému České kanceláře pojistitelů (ČKP). Policie a úřady si platnost povinného ručení (pojištění odpovědnosti) ověří on-line (v registru silničních vozidel), tudíž na území ČR řidiči zelenou kartu nebudou potřebovat.
4. Jak řidič prokáže uzavření pojištění odpovědnosti z provozu vozidla v zahraničí?
Do zemí EU je nadále potřeba zelenou kartu mít u sebe. Od roku 2025 bude stačit digitální verze. V zemích mimo EU zůstává povinnost mít u sebe zelenou kartu fyzicky vždy.
5. Od kdy je platné pojištění odpovědnosti?
Dosud platilo, že pojištění odpovědnosti (tzv. povinné ručení) mohlo být sjednané i o několik dnů dříve, než bylo toto pojištění pojišťovně zaplacené. Od 1. 10. 2024 budou vozidla, za která nebylo pojištění uhrazené, považována za nepojištěná. Policie a úřady budou existenci pojištění zjišťovat on-line, nikoliv ze zelené karty. Pojištění odpovědnosti tak nevznikne uzavřením pojistné smlouvy, ale okamžikem připsání úhrady za pojištění na účet pojišťovny, která následně tuto informaci předá ČKP, jež dále poskytuje údaje dle potřeby.
6. Jsou výjimky z pojištění?
Ano, stejně jako dříve se pojištění netýká provozu vozidel integrovaného záchranného systému, státem provozovaných vozidel, vozidel ozbrojených sil, vozidel sboru dobrovolných hasičů obce a vozidel odcizených nebo vozidel vyřazených z provozu. Prokazování těchto výjimek se změnou zákona nezměnilo.
7. Zůstává možnost přerušit placení pojištění odpovědnosti při vyřazení vozidla z provozu?
Ano, na této možnosti se nic nezměnilo a je opět obsažená i v § 12 nového zákona č. 30/2024 Sb. O vyřazení vozidla z provozu může požádat jeho vlastník na kterémkoli obecním úřadě obce s rozšířenou působností, kde se vykonávají registrace vozidel, a při tomto úkonu na úřadě odevzdat všechny tabulky s registrační značkou a osvědčení o registraci vozidla. Poté může ukončit či přerušit pojištění odpovědnosti. Trvá-li vyřazení vozidla z provozu déle než 12 měsíců, je vlastník vyřazeného silničního vozidla povinný bez zbytečného odkladu po uplynutí této lhůty oznámit úřadu, který vyřadil vozidlo z provozu, adresu místa, kde je vyřazené silniční vozidlo umístěné a účel jeho využití. Při ukončení vyřazení vozidla z provozu (až se vozidlo bude vracet do provozu) úřad, který vozidlo vyřadil z provozu, vydá vlastníkovi tabulky s registrační značnou a osvědčení o registraci vozidla poté, co on-line ověří splnění povinnosti pojištění odpovědnosti, resp. zda pojištění bylo pojišťovně uhrazené.
Trvalo-li vyřazení silničního vozidla z provozu déle než 3 po sobě jdoucí roky, úřad přidělí vozidlu novou registrační značku a vydá tabulky s touto registrační značkou a nové osvědčení o registraci vozidla, pokud vlastník vozidla před uplynutím této lhůty nepožádá o zachování původní registrační značky.
8. Vyřazení vozidla z provozu se dříve zapisovalo do technického průkazu. Jak je to nyní?
Informace o vyřazení vozidla z provozu (datum vyřazení a datum ukončení vyřazení) zapisuje registrační úřad jen do registru silničních vozidel, a tím je tato informace dostupná např. i policii. Potvrzení o tomto úkonu, resp. o době vyřazení vozidla z provozu, vydá registrační úřad na žádost, pokud bude potřeba. Stejnou informaci je možné získat i z Portálu dopravy nebo na webu www.dataovozidlech.cz.
9. Může úřad rozhodnout o vyřazení vozidla z provozu z moci úřední?
Ano. ČKP eviduje všechny informace od pojišťoven o splnění povinnosti pojištění odpovědnosti, a pokud vozidlo 30 dní po sobě nesplňuje tuto podmínku, informaci předá registru silničních vozidel. Příslušný registrační úřad pak podle § 12 odst. 1 písm. b) zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění platném od 1. 10. 2024, vyřadí silniční vozidlo z provozu z moci úřední. Rozhodnutí o tomto vyřazení vozidla z provozu může být vydané jako první úkon správního orgánu v řízení. Rozhodnutí o vyřazení vozidla z provozu se doručuje na adresu evidovanou v základních registrech, nebo do datové schránky a je možné se proti němu odvolat do 15 dnů. Další postup úřadu se řídí zákonem č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů.
10. Může mě úřad potrestat za neodevzdání tabulek s registrační značkou, osvědčení o registraci vozidla nebo za to, že neoznámím adresu místa a účel využití vyřazeného vozidla nebo když provozuji nepojištěné vozidlo?
Za kterékoliv vyjmenované jednání lze v přestupkovém řízení uložit pokutu až 50 000 Kč a v odůvodněných případech i propadnutí věci.
11. Na koho může žadatel obrátit v případě řešení otázek spojených s pojištěním odpovědnosti z provozu vozidla?
Zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla má na starosti Ministerstvo financí.
oPojištění.cz
informace ze světa pojištění a risk managementu
Zpravodajský portál, který poskytuje komplexní zpravodajství ze světa pojištění a risk managementu. Denně přináší aktuální zprávy o vývoji pojistného trhu, odborné analýzy, informace o nabízených pojistných produktech a rozhovory s významnými osobnostmi pojišťovnictví.
Více informací na: www.opojisteni.cz
Poslední zprávy z rubriky Pojištění:
Přečtěte si také:
Prezentace
11.10.2024 RoboMarkets upravuje svůj evropský obchodní…
11.10.2024 Buďte v zisku. Využívejte řízení…
02.10.2024 Inflace nezmizí. I 2,2 % vás v čase může…
Okénko investora
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ztracené dekády. Jak ustát nevyhnutelné výkyvy a vyjít z nich silnější
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Index STOXX 600 dosáhl rekordní úrovně: Pomohly mu čínské stimuly a zisky v luxusním sektoru*
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Richard Bechník, Swiss Life Select
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Iva Grácová, Bezvafinance
Finanční gramotnost v digitální éře: Na co si dát pozor při používání online bankovnictví?
Lukáš Raška, Portu
Nejdéle se vydělává na nový byt v Praze. Potřeba je 14,4 ročních platů