Firmy na lepší časy pořád čekají a utahují opasky – objem transakcí meziročně klesl o 13 %
Náklady českých firem se v srpnu snížily meziročně o 13,2 %. Ukázal to pravidelný Index firemních nákladů, který společnost Fidoo ze skupiny Direct sleduje na vzorku více než tisícovky malých a středních firem. Navzdory tomu ale firmy nakupovaly o 7,1 % častěji než loni, i když srpen bývá jedním z byznysově nejslabších měsíců.
Firmy šetří na nemandatorních provozních výdajích, a to dokonce více než v první polovině léta. Celkový objem firemních nákladů podle dat Fidoo klesl jak meziročně o 13,2 %, tak meziměsíčně o 9,6 %. Je to přitom poprvé po dvou letech, kdy pokles objemu nákladů přetrvává i v průběhu srpna – jindy už touto dobou firmy naplno rozjely proces zásobování pro podzimní projekty. Zároveň ale počet transakcí meziročně vzrostl o 7,1 %.
„Srpnová data ukazují, že české malé a střední podniky jsou stále odhodlanější hlídat náklady. K jejich poklesu v obou prázdninových měsících dochází poprvé od odeznění dozvuků pandemie koronaviru v roce 2022,“ říká Petr Herzmann, CEO Fidoo. „Zároveň ale firmy nakupují častěji než loni v srpnu , což značí, že vyhledávají levnější alternativy vstupů.“
Přetrvává ekonomická nejistota. V e vzduchu visí mnoho neznámých : rostoucí náklady na energie a investice do inovací, které budou zapotřebí, pokud firmy mají získat ve svém odvětví náskok nebo třeba jen uspokojit regulaci. Koncem října totiž na tisíce českých firem dopadnou nové bezpečnostní požadavky v rámci nařízení NIS 2.
Firmy ale pořád čekají na ekonomické oživení a pokud k němu dojde, potřebují mít naakumulované zdroje k pokrytí vstupů na nové zakázky. V některých případech se očekávání lepších ekonomických zítřků zdá jako oprávněné – ceny průmyslových výrobců rostou už posledních 6 měsíců, což značí důvěru v odbyt. Zároveň se na českém trhu opět vzmáhá kupní síla zájemců o vlastní bydlení – objem hypoték sjednaných v srpnu byl podle Hypoindexu ČBA nejvyšší od ledna 2022, na což v srpnu reagovaly meziměsíčním růstem o 1,7 % ceny ve stavebnictví. Ekonomické oživení si přeje trh i finanční regulátoři včetně ČNB, ECB a amerického Fedu, který analytiky překvapil snížením základní úrokové sazby o půl procentního bodu – dvakrát víc, než se čekalo.
„České firmy se nemohou připravit na menší či větší ekonomické černé labutě. Díky efektivnímu řízení nákladů si ale dokážou zajistit, že případný neblahý ekonomický vývoj zvládnou a že na něj budou schopny reagovat v reálném čase, ne s měsíčním zpožděním,“ říká Petr Herzmann. „ A s tím, jak centrální banky točí kormidlem, přichází pro firmy další příležitost lépe plánovat. Kurzy samozřejmě nikdo předem neodhadne, ale je mimořádně důležité, aby měly firmy partnera, který se nebude přiživovat na volatilitě měn, ale naopak bude garantem férových a transparentních transakcí.“
Metodika Fidoo Indexu firemních nákladů
„Náš index sleduje náklady s výjimkou nájmů a mezd. Ty si totiž firma dokáže ohlídat, denní náklady ale spíše ne – přitom jsou nutné pro podnikání a generování zisku. Obecně jde o transakce, které pracovníci potřebují k výkonu své práce. Takže nákup materiálů, pohonných hmot, kancelářského vybavení, produkční náklady a jiné. Nejde tedy jen o mandatorní výdaje, ale také výdaje spojené s realizací zakázek a podnikáním, které mají přímou výpovědní hodnotu o ekonomice firmy. Liší se odvětví od odvětví, každopádně jsou to přesně ty náklady, které se ke konci měsíce nasčítají ,“ vysvětluje Petr Herzmann, CEO Fidoo.
Fidoo je český fintech, který zjednodušuje finanční správu firem. Prostřednictvím chytrých řešení automatizuje správu zaměstnaneckých výdajů a nabízí jednoduché, rychlé, výhodné a bezpečné zahraniční platby a směnu měn. Díky tomu šetří podnikům čas i peníze, aby se mohly naplno věnovat svému byznysu. Jako vydavatel karet Mastercard, s licencí od ČNB a ve spolupráci s KB, stojí jako renomovaný a stabilní partner. Direct Fidoo je členem skupiny Direct family, kde společně s Direct pojišťovnou, Direct auto, Direct technologies a Direct nadací přináší lehkost do oborů, které nefungují tak, jak by měly.
Poslední zprávy z rubriky Podnikání:
Přečtěte si také:
Prezentace
12.11.2024 Motorola má nový hit Black Friday, svůj…
11.11.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
?