V Jihlavě začala stavba centrálního dopravního terminálu
Slavnostní zahájení stavby centrálního dopravního terminálu v Jihlavě
Stavba moderního terminálu v Jihlavě, který propojí vlaky s autobusy i MHD, dnes začala. Cestující se mohou těšit mimo jiné na novou budovu, která bude mít dvě podlaží. V prvním je v plánu společná odjezdová a příjezdová hala a ve druhém pak samostatná čekárna pro přestupující cestující.
Zrekonstruovanou stanici budou tvořit dvě nová nástupiště, ke kterým zajistí bezbariérový přístup podchod s výtahy. Nový podchod povede pod celým kolejištěm a v budoucnu se počítá s jeho vyústěním až v Mostecké ulici na druhé straně nádraží.
Celou tuto část modernizace centrálního dopravního terminálu zajišťuje Správa železnic. „Cestující získají pohodlný přestup mezi jednotlivými druhy veřejné dopravy, v nové nádražní budově najdou veškeré potřebné zázemí. V budoucnu budou tuto stanici navíc obsluhovat také vysokorychlostní vlaky z Prahy do Brna, které tam budou zajíždět po nové trati postavené podél dálničního přivaděče,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Dokončení stavby v režii Správy železnic se plánuje v polovině roku 2026 a její celkové investiční náklady dosahují 1 754 527 446 Kč.
O přestavbu přednádražního prostoru se v rámci projektu Centrální dopravní terminál (CDT) Jihlava - I. etapa postará město, konkrétně společenství firem IMOS, GEOSAN a Metrostav DIZ, které vyhrálo výběrové řízení.
V plánu je přestupní terminál pro potřeby MHD a veřejné linkové dopravy, parkoviště P+R s 68 místy a komunikace podél centrálního dopravního terminálu včetně dopravního napojení na ulici Havlíčkova a třídu Legionářů.
Součástí projektu je rovněž výstavba přístupových chodníků, opěrných zdí, zastávek náhradní dopravy, veřejného osvětlení, odvodnění komunikací a dešťové kanalizace, informačního systému pro cestující a mobiliář, řešena bude také veřejná zeleň a další technická infrastruktura. „Přínosem nového dopravního terminálu bude jeho větší komfort pro cestující, lepší dopravní dostupnost Jihlavy po železnici, posunutí hlavního vlakového nádraží do centra města a v neposlední řadě také revitalizace veřejného prostoru v této oblasti Jihlavy,“ uvedl primátor Petr Ryška.
Na I. etapu CDT navíc naváže i vybudování nového trakčního trolejového vedení, které zajistí napojení moderního terminálu na stávající úseky trolejbusových tratí na ulici Havlíčkova a třídu Legionářů. Toto nové trolejové vedení je spolu s plánovanou modernizací navazující trolejbusové trati na třídě Legionářů a vybudováním nové zastávky MHD „U Soudu“ součástí samostatného projektu Vybudování trolejového vedení CDT - I. etapa a napojení na stávající systém MHD, Jihlava.
Evropské dotace
Projekt výstavby I. etapy CDT bude spolufinancován dotací ve výši 120,79 milionu Kč z Integrovaného regionálního operačního programu. Vzhledem ke svému rozsahu a mimořádnému významu je tento projekt zařazen mezi strategické projekty EU. „Důležitost nového terminálu pro Jihlavu i celý region je neoddiskutovatelná, stejně jako zásadní role evropských peněz, které projekt získá prostřednictvím IROP. Bez této podpory by podobně nákladné projekty buďto vůbec nevznikaly, nebo v mnohem menším počtu a výrazně delším čase. Za 20 let našeho členství v EU se v Česku vybudovalo už 248 dopravních terminálů. Jen v Jihlavě jde už o čtvrtý (rozhodně nejvýznamnější) terminál, na kterém s městem spolupracujeme,“ řekla Renáta Marková, ředitelka jihlavské pobočky Centra pro regionální rozvoj, které projekty IROP v regionech zastřešuje od pomoci příjemcům s žádostmi až po administraci a kontrolu hotových projektů.
Výstavba nového trolejového vedení na CDT a modernizace navazující trolejbusové trati na třídě Legionářů bude spolufinancována dotací z Programu Doprava 2021-2027 v předpokládané výši 68,7 milionu Kč (finanční podpora z Fondu Soudržnosti EU). Oba projekty budou podpořeny prostřednictvím Integrované teritoriální investice Jihlavské aglomerace.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Z regionů:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Jak se připravit na nečekané výdaje: Tipy na vytvoření a správu nouzového fondu
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
U nehod bez zimních pneumatik mohou pojišťovny krátit plnění
Lukáš Raška, Portu
Portu vydělalo svým uživatelům už přes 5 miliard, spravuje jim více než 36 miliard korun