Vladimír Urbánek
(Kurzy.cz)
Auto Moto  |  25.09.2024 10:00:15

Prodejci automobilů v Číně od začátku roku prodělávají 138 mld. juanů = 452 mld. Kč

Podle agentury Bloomberg čínští prodejci automobilů mají velké problémy a od začátku roku čelí jako sektor ztrátám ve výši cca 138 mld. juanů = cca 452 mld. . Důvodem jsou především odklady velkých nákupů a následné hromadění neprodaných vozů na prodejnách. Prodejci již v tomto směru vyzvali vládu, aby přišla s větší finanční podporou.

V Číně se daří prodeji elektromobilů, ale celý automobilový sektor jako takový se potýká s problémy na straně poptávky a zároveň růstu velkoobchodních zásob.

Pro září se odhaduje, že prodeje porostou meziročně o pouhá 4 %. V srpnu prodeje nových aut poklesly meziročně o 5 % na 2,45 milionu vozů. Prodeje domácích čínských značek se propadly meziročně o 9,4 % na 1,74 milionu.
Prodeje osobních vozů poklesly v srpnu meziročně o 1,1 % na 1,92 milionu. V červenci prodeje poklesly o 3,1 %.
Vozů s elektrickým, hybridním nebo jiným "new energy" pohonem (NEV) se prodalo 1,03 milionu, což odpovídá meziročnímu růstu o 43,2 %. Celkový podíl na prodejích dosáhl úrovně 53,5 %. Většinový podíl drží NEV druhý měsíc v řadě.

Výrazný růst prodeje NEV pramení především z masivní vládní podpory tohoto segmentu. Řidiči respektive noví majitelé vozů mohou čerpat podporu cca 20 000 juanů = cca 2 823 USD při přechodu na NEV. 15 000 juanů mohou získat ti, kteří v rámci spalovacích motorů přejdu na nižší motorovou kubaturu.

Vývoz čínských automobilů v srpnu rostl meziročně o 24 % oproti 20 % v červenci.

Podle dřívější studie americké Center for Strategic and International Studies (CSIS) Čína za poslední dekádu "narvala" do podpory rozvoje NEV kolem 230,8 mld. USD. Jinými slovy objem její podpory pro NEV by v letech 2009-2023 odpovídal cca 18,8 % celkových prodejů v tomto segmentu. Přitom do roku 2017 byl tento poměr nad 40 % a od té doby klesá směrem k 11 % pro rok 2023.

Podle některých statistik průměrná vládní podpora na jeden NEV v roce 2018 dosahovala 13 860 USD. V roce 2023 to bylo už jen 4 600 USD na vůz.

Podle analytiků CLSA v 1Q roku poklesla ziskovost na jeden vůz u výrobce BYD za poslední rok na cca 739 USD. U Tesly to bylo 2 919 USD.
Vladimír Urbánek
V oboru investic se pohybuje více než 25 let. Po několikaleté zkušenosti s obchodováním s cennými papíry se věnuje zpravodajství z domácích a zahraničních kapitálových trhů. Za důležité považuje především zkušenosti a sledování dlouhodobého ekonomického vývoje na českých i zahraničních kapitálových trzích.
K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Okomentovat na twitteru

Okomentovat na facebooku








Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688