Vyplatí se dnes oslovit externího konzultanta, nebo vychovat kmenového zaměstnance?
Firmy denně čelí stovkám požadavků od svých zaměstnanců, jako jsou schvalování nákupů, onboarding nových pracovníků, IT podpora nebo kontrola kvality. S růstem firmy se tyto žádosti hromadí a jejich správa se stává složitější. Špatně nastavené procesy mohou vést k zastavení výrobní linky nebo zpoždění dodávek zákazníkům. Na trhu chybí kvalifikovaní administrátoři a architekti, kteří by tyto procesy správně nastavili a udržovali. Řešením může být pomoc zvenčí.
Narážíme na dva základní scénáře. V prvním je potřeba nahradit odcházejícího administrátora, architekta nebo jiného IT specialistu, za kterého se dlouho nedaří najít náhradu. U některých klientů trvá hledání několik měsíců až rok. Druhým jevem je provozní slepota. Po několika letech lidé ve firmách ztrácejí nadhled a schopnost se kriticky zamyslet i nad jednoduchými každodenními postupy. Zároveň se firmy soustředí na optimalizaci výrobních procesů, které znají nejlépe. Přitom opomíjejí ty podpůrné, jako údržba strojů a zařízení, kontrola kvality nebo zaškolení nových pracovníků.
Výzkumy dokládají, že největší úspory ve výrobních firmách přináší digitalizace a optimalizace právě těchto procesů. Například studie Industry 4.0 technologies for manufacturing sustainability* uvádí, že péče o podpůrné procesy může snížit provozní náklady o více než 30 % a eliminovat ztrátu prodejů o více než 60 %. V dnešní době je ale velmi těžké zaměstnat odborníka na procesní a technologické konzultace. Rychlým a ve výsledku i levnějším řešením může být výpomoc externisty, který navíc přináší nový pohled a inovativní řešení.
Přemýšlejte nad hodnotou
Samozřejmostí je pečlivý výběr externího konzultanta. Kromě důrazu na kvalitu je dobré myslet i na další dovednosti. Měl by být týmovým hráčem a jeho myšlení by mělo být v souladu s firemní kulturou. Konzultanty z MoroSystems Orchestra alokujeme na základě konkrétní hodnoty, kterou mají projektu přinést. V poslední době se zvyšuje poptávka po intenzivním zapojení našich konzultantů u klienta, a to až na úrovni plného úvazku.
Hledali jsme takový obchodní model, který naplní zákaznické očekávání, a zároveň zajistí, že naši konzultanti budou nadále plnohodnotnými členy našeho týmu, v kontaktu s naší firemní kulturou. V praxi to vypadá tak, že konzultant čtyři dny v týdnu pracuje na projektu u klienta a jeden den tráví s týmem Orchestra. Díky tomu sdílí zkušenosti s ostatními Atlassian experty a sleduje nejnovější technologie. Tento model zajišťuje, že konzultanti nejsou izolovaní a mohou se dále profesně i osobnostně rozvíjet. Až třetina našich konzultantů funguje tímto způsobem.
Konzultanti se dokážou rychle adaptovat a onboardovat, protože mají zkušenosti z různých firemních prostředí. Navíc disponují širokým spektrem znalostí a know-how z předcházejících projektů, díky čemuž jsou efektivnější a agilnější při řešení nových problémů. Zároveň platí, že se konzultant věnuje pouze jednomu projektu pro jednu firmu v daném období. To mu umožňuje se plně soustředit na jednu problematiku, téma a kontext.
Jan Špatenka, inovační stratég v MoroSystems Orchestra
*) https://www.mdpi.com/2227-9717/11/1/96
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Podnikání:
Přečtěte si také:
Prezentace
11.11.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?