Digitální prodej v Německu významně posiluje
Speciální průzkum Celostátního svazu německých pojišťoven GDV ukázal, že prodej digitálního pojištění v uplynulém roce výrazně vzrostl. Současně nicméně zůstává důležité osobní poradenství a podpora.
Prodej digitálního pojištění v loňském roce výrazně zvýšil svůj podíl. „V roce 2023 bylo 19,1 % všech pojistných smluv uzavřeno digitálně,“ sdělil Jörg Asmussen, výkonný ředitel Celostátního svazu pojišťoven v Německu (GDV). O rok dříve činil tento podíl 16,7 %, v roce 2021 to bylo pouze 15,3 %. „To je pozoruhodný vývoj, který sleduje obecný trend digitalizace každodenního a spotřebitelského chování,“ komentoval čísla Jörg Asmussen.
Výsledky pocházejí ze speciálního průzkumu, který GDV provedl mezi svými členskými společnostmi, jež se na příjmech z pojistného podílejí zhruba 80 %. Údaje se týkají obchodů se soukromými zákazníky (retailu). Za digitální smlouvy se zde považují takové, které jsou uzavírány bez lidské podpory nebo poradenství – například prostřednictvím webových stránek, srovnávacího portálu nebo aplikace.
Osobní poradenství a podpora zůstávají nezastupitelné
Na druhou stranu to také znamená, že osobní poradenství je stále velmi důležité a podílí se přibližně na 80 % nových smluv. „Zprostředkovatelé samozřejmě využívají i digitální nástroje,“ poznamenal Asmussen. Spotřebitelé vyhledávají podporu a poradenství zejména v případě zajištění existenčních rizik nebo produktů finančního zabezpečení, jako je životní pojištění. V tomto segmentu podíl digitálních smluv již několik let stagnuje na necelých 3 %.
Pojištění motorových vozidel s vysokým podílem digitálních služeb
Naopak u pojištění motorových vozidel je podíl digitálních smluv pravidelně vysoký: přibližně čtvrtina (24,4 %) smluv v tomto segmentu je již sjednávána on-line. Tento podíl se na této úrovni drží již několik let a oproti roku 2022 jen mírně vzrostl (23,9 %).
V segmentu pojištění majetku, odpovědnosti a úrazového pojištění byl podíl nových smluv uzavřených digitálně v roce 2023 na úrovni 15,5 %, což je o 2,5procentního bodu více než v roce 2022. Příkladem pojistných smluv v tomto segmentu, které jsou sjednány digitálně obzvláště často, jsou pojištění ochrany zařízení a prodloužené záruky. „Takové pojistky se často uzavírají současně s nákupem drahého spotřebního zboží on-line,“ bilancuje Jörg Asmussen z GDV.
Smíšený vývoj v případě zdravotního pojištění
Soukromé zdravotní pojištění – podobně jako životní nebo penzijní pojištění – se zřídkakdy uzavírá bez osobního poradenství. Výjimkou jsou segmenty doplňkového zdravotního připojištění a mezinárodního zdravotního pojištění. Jedná se zpravidla o pojištění s malými částkami. Mnoho spotřebitelů si je rádo koupí samostatně on-line na několik kliknutí. Proto podíl digitálně uzavřených smluv v celém segmentu zdravotního pojištění nyní činí 29,4 %, což je o 2,8procentního bodu více než v roce 2022. Měřeno objemem pojistného však podíl digitálních smluv tohoto druhu byl v roce 2023 jen něco málo přes 10 %.
oPojištění.cz
informace ze světa pojištění a risk managementu
Zpravodajský portál, který poskytuje komplexní zpravodajství ze světa pojištění a risk managementu. Denně přináší aktuální zprávy o vývoji pojistného trhu, odborné analýzy, informace o nabízených pojistných produktech a rozhovory s významnými osobnostmi pojišťovnictví.
Více informací na: www.opojisteni.cz
Poslední zprávy z rubriky Pojištění:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.09.2024 Inflace nezmizí. I 2,2 % vás v čase může…
18.09.2024 Klíčový okamžik pro globální ekonomiku: Sníží…
16.09.2024 Cena ropy je nejnižší za poslední 3 roky.
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Snaha o navrácení lesku Barbie v době klesajícího prodeje. Barbie telefon jako tahák sezóny?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Mgr. Timur Barotov, BHS
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Okénko finanční rady
Aleš Rothbarth, Klik.cz
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Mám malou spotřebu elektřiny, vyplatí se mi měnit dodavatele?
Marek Pokorný, Portu
Průzkum: Většina mladých Čechů si přivydělává kvůli finanční nezávislosti
Martin Steiner, BNP Paribas Cardif Pojišťovna