Německo připravuje bezbariérový digitální prostor, je to šance i pro české IT experty
Německá spolková vláda se pustila do plnění dalšího ze svých volebních slibů. Týká se zavedení bezbariérovosti v digitálním prostoru. V červnu příštího roku má vstoupit v platnost nový zákon, který lidem s handicapem ulehčí aktivity v digitálním světě a umožní jim přístup ke všem online službám. V Česku vstoupil zákon o bezbariérovosti digitálního prostoru již v roce 2019, tuzemským IT expertům se tak díky získanému know-how nabízí šance na spolupráci.
Ilustrace: Shutterstock
To, co je pro většinu lidí samozřejmostí, je pro ostatní spojeno se značnými překážkami, ať už kvůli chybějícím titulkům, nebo absenci funkce hlasitého čtení. Podle studie poradenské společnosti Accenture pro ekonomický deník Handelsblatt je téměř 90 % německých webových portálů nedostupných pro osoby s handicapem. Nejen, že tím dochází k závažné diskriminaci, ale podnikatelské subjekty tím zároveň přichází o obrovský potenciál zákazníků. V EU představují lidé s handicapem kupní sílu ve výši 2,3 bilionu eur ročně. Jen v Německu má handicap 12,4 milionu osob. Tyto osoby jsou například odkázány k tomu, že mohou pouze pomocí klávesnice ovládat systém internetového bankovnictví nebo měnit velikost písma v internetovém obchodě.
IMPLEMENTACE SMĚRNICE EU
Zákon o zlepšení bezbariérovosti v digitálním prostoru (tzv. „Barrierefreiheitsstärkungsgesetz“) bude implementací evropské směrnice do národního práva. Zákon stanoví, že každý provozovatel digitálních služeb bude povinen zajistit provoz těchto svých služeb v souladu se zákonem i pro osoby s handicapem. Pokud tak neučiní, budou provozovateli hrozit vysoké pokuty. V souvislosti s webovými stránkami přístupnost znamená, že musí být vnímatelné, ovladatelné a srozumitelné i pro osoby s tělesným a mentálním handicapem.
Zákon předepisuje minimální standard v podobě stupně konformity AA. Zákon neupravuje jen podobu webových stránek, ale nařizuje také povinnost bezbariérovosti u hardwarových systémů včetně operačních systémů, platebních terminálů, elektronických čteček a dalších.
SLOŽITÁ A NÁKLADNÁ REALIZACE
Technická realizace digitální bezbariérovosti je však složitá a nákladná. Po proškolení pracovníků IT a zjištění problémů je nyní mnoho německých společností v procesu implementace technických požadavků. To je pro většinu společností nejobtížnější část. Čím větší rozmanitost společnost ve svých systémech a programech má, tím je přechod na bezbariérový digitální prostor složitější a nákladnější. Přibližně 50 % překážek lze odhalit automaticky. Velkou část je však třeba udělat ručně.
Společnosti tak budou muset v budoucnu znovu a znovu testovat, zda jsou přístupné i nové funkce na jejich webových stránkách a v aplikacích. Dozor nad trhem bude provádět pravidelné namátkové kontroly. Na spolkové úrovni je odpovědný „Federální úřad pro přístupnost informačních technologií“ (Überwachungsstelle des Bundes für Barrierefreiheit von Informationstechnik). Na úrovni jednotlivých spolkových zemí vykonávají dozor „dohledové úřady” (Überwachungsstellen) jednotlivých spolkových zemí, které prověřují webové stránky a aplikace všech veřejných institucí. Mezi tyto veřejné instituce se řadí ministerstva, zemské úřady, okresy, města, veřejně financované dopravní svazy a sdružení, stejně jako meziobecní účelové svazy. Společnosti jsou však povinny bezbariérovost svých digitálních služeb samy testovat a dokumentovat.
ČEŠI MAJÍ TROCHU NÁSKOK
V Česku vstoupil zákon o bezbariérovosti digitálního prostoru již v roce 2019. Čeští IT experti tak mají před těmi německými trochu náskok, a může to být pro ně příležitost pro navázání nové spolupráce a výměnu technického know-how. Příležitost k tomu nabízí například online konference Barrierefreie Webseiten v termínu od 30.09. do 01.10.2024, která se bude věnovat přímo novému zákonu, nebo digitální veletrh IT-Tage v termínu od 09. do 12.12.2024 ve Frankfurtu nad Mohanem. České subjekty musí být zároveň v pozoru a zajistit, že německé verze jejich digitálních služeb budou odpovídat zákonem stanoveným podmínkám.
Hana Švédová, ekonomická specialistka, Velvyslanectví ČR v Berlíně
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Export:
Přečtěte si také:
Prezentace
11.10.2024 RoboMarkets upravuje svůj evropský obchodní…
11.10.2024 Buďte v zisku. Využívejte řízení…
02.10.2024 Inflace nezmizí. I 2,2 % vás v čase může…
Okénko investora
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ztracené dekády. Jak ustát nevyhnutelné výkyvy a vyjít z nich silnější
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Index STOXX 600 dosáhl rekordní úrovně: Pomohly mu čínské stimuly a zisky v luxusním sektoru*
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
?