SOVA varuje před nákupem ojetého vozu přes soukromý inzerát – až v 80% inzerátů ojetin se neuvádí po pravdě veškeré informace
Podle odhadů společnosti Cebia u zhruba 80% inzerátů ojetých vozů na veřejných inzertních serverech prodejci neuvádí správně veškeré informace a v mnoha případech dokonce zatajují historii havárií, počet předchozích majitelů, původ ojetiny nebo skutečný kilometrový nájezd.
“Hlavní problém je v tom, že velké inzertní servery, které slouží jako platformy pro soukromou inzerci použitého zboží včetně ojetých automobilů, zůstávají v České republice bez legislativní povinnosti provádět kontroly nabízeného zboží a nehlídají ani totožnost prodávajících,” uvádí Zbyněk Veselý předseda sdružení SOVA a dodává: “Zatímco renomované autobazary svá auta prověřují, u soukromé inzerce tato praxe není běžná. Spotřebitelé tak nemají jistotu, zda je nákup ojetin z těchto zdrojů bezpečný.”
Cebia upozorňuje na fakt, že prodejci typicky neuvádějí, že auto bylo havarované, ale často naopak u těchto aut říkají, že jsou v perfektním stavu, nebo dokonce nebouraná. U dvou třetin inzerátů, v nichž prodejci uvádějí, že je vůz po prvním majiteli, to není pravda. U 21% vozidel je uvedená falešná země původu a dokonce 19% ojetin je uměle omlazeno o rok či dva.
„Tyto statistiky z Cebia jsou skutečně šokující a jen potvrzují naše odhady o četnosti nekalých praktik u v drtivé většině naprosto neprověřených prodejců. Velké inzertní servery neposkytují kupujícím žádnou ochranu prověření vozu ani onoho prodejce,“ dodává Zbyněk Veselý.
Sdružení SOVA radí jak si prověřit ojetinu ještě před koupí a na co si v inzerci dát pozor:
1. Inzerát se vám na první pohled jeví jako klamný, typicky obsahující gramatické chyby a špatnou češtinu. Seriózní prodejce si ohlídá správnost jazyka i hodnověrnost inzerátu.
2. Chybný či chybějící VIN kód. Pokud inzerent neposkytuje kód, zpozorněte. VIN kód je pro správné prověření ojetého vozu naprosto zásadní. Jedná se prakticky o rodné číslo vozidla a díky němuž si můžete prověřit historii vozu, prodělané havárie, skutečný kilometrový nájezd, kontroly na STK, zda-li je na voze exekuce, jestli bylo hlášeno jako kradené, pro jakou zemi bylo vyrobené a mnoho dalšího.
3. Zpozorněte i ve chvíli, kdy prodejce trvá na rychlém řešení celé situace a nabízí řadu slev. Seriózní prodejce se nechce zbavit kvalitní ojetiny rychle a lacino. I tohle je tedy varovným signálem.
4. Přečtěte si příručku pro bezpečný nákup ojetiny a ušetřete spoustu peněz i starostí: https://www.sdruzeni-sova.cz/prirucka.pdf
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Jak se připravit na nečekané výdaje: Tipy na vytvoření a správu nouzového fondu
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
U nehod bez zimních pneumatik mohou pojišťovny krátit plnění
Lukáš Raška, Portu
Portu vydělalo svým uživatelům už přes 5 miliard, spravuje jim více než 36 miliard korun