Komentář Moore: Maloobchod pokračuje v mírném růstu
„V červenci maloobchodní tržby v podstatě zkopírovaly červnový vývoj. Vyplývá to z dnes zveřejněných dat ČSÚ. Zatímco v červnu se tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel reálně zvýšily meziročně o 4,4 %, v červenci to bylo o 4,5 %. Meziměsíční vývoj pak byl identický, v obou měsících maloobchodní tržby vzrostly o 0,7 %. Tržby za nepotravinářské zboží vzrostly meziročně o 5,9 %, potraviny si polepšily o 4,0 % a pohonné hmoty o 0,6 %. V meziměsíčním srovnání tržby za nepotravinářské zboží vzrostly mírně o 0,4 % a tržby za potraviny o 1,3 %; naopak tržby za pohonné hmoty nepatrně poklesly, a to konkrétně o 0,1 %,“ popisuje Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.
„Meziměsíční snížení zaznamenaly tržby za prodej a opravy motorových vozidel (o 0,8 %). V meziročním srovnání pak poklesly o 2,1 %, nicméně zatímco tržby za prodej motorových vozidel včetně náhradních dílů klesly o 3,3 %, tržby za opravy motorových vozidel vzrostly o 2,6 %. Meziročně se dařilo především tržbám ve specializovaných prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky, které vzrostly o 9,9 %. Tržby v prodejnách s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím pak zaznamenaly nárůst o 9,6 %. Tržby v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin se zvýšily o 4,8 %, dařilo se také tržbám v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží, kde došlo k nárůstu tržeb o 14,3 %. Ve specializovaných prodejnách potravin se tržby snížily o 3,1 % a k poklesu došlo také u tržeb v prodejnách s oděvy a obuví a v prodejnách s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci. Ukazuje se však, že Češi mají velmi v oblibě internetové obchody. V červnu tržby internetovým a zásilkovým obchodům vzrostly meziročně o 17,2 %, o měsíc dříve dokonce zaznamenaly nárůst tržeb o 22 %,“ vysvětluje Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.
„V červenci se přitom podle konjukturálních průzkumů snížil souhrnný indikátor důvěry v českou ekonomiku, a to na hodnotu 95,1, přičemž indikátor důvěry podnikatelů poklesl o 2,9 bodu na hodnotu 94,5 a indikátor důvěry spotřebitelů o 2,6 bodu na hodnotu 98,4. Do maloobchodních tržeb se však pesimismus Čechů propisuje zatím jen pozvolna. Výdaje na domácnost a s tím spojené tržby obchodníků zatím pokračují v mírném růstovém trendu, jejich tempo nicméně od května zpomalilo. Zmíněný vývoj indikátoru důvěry pak představuje riziko, že se růst tržeb v maloobchodě na podzim zcela zastaví nebo dokonce začne v meziměsíčním srovnání klesat,“ dodává Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.
Moore Czech Republic
Společnost Moore Czech Republic je součástí jedné z největších mezinárodních sítí nezávislých auditorských a poradenských firem. Moore Global Network Limited (do září 2019 Moore Stephens International Limited) zaměstnává po celém světě přes 30 000 odborníků ve více než 260 nezávislých firmách a 110 zemích.
Moore Czech Republic sídlí v Praze a je vedena jednateli a společníky Petrem Kymličkou a Radovanem Haukem. Ti s sebou pod značku Moore přivedli kromě svých pracovníků z dřívější společnosti BDO Advisory také specializované dceřiné společnosti Servodata, DataScript a S-COMP, které se orientují na poskytování komplexních služeb v oblasti IT a vzdělávání.
Více informaci na: www.moore-czech.cz
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
04.09.2024 Akciové portfolio Tomáše Vranky: Alphabet má…
02.09.2024 Nvidia opět překonala očekávání! Investoři…
29.08.2024 Změny v povinném ručení se blíží. Řidiči,…
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Ropa padá na roční minima! Kam až poklesnou ceny pohonných hmot?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz