Česko mohlo již příští
rok hospodařit vyrovnaně, aniž by se cokoli měnilo na dosavadním vývoji mandatorních výdajů
státního rozpočtu. Jak to?
Počítejme.
Sečteno, podtrženo, znovuzavedení superhrubé
mzdy by veřejným
rozpočtům v příštím roce přineslo dodatečných přibližně 137 miliard korun. Z toho tedy státnímu rozpočtu zhruba 90 miliard a obcím a
krajům 47 miliard korun.
Schodek státního rozpočtu, plánovaný nyní na zmíněných 230 miliard, by se tudíž smrskl na 140 miliard. Realisticky by tak
státní rozpočet v příštím roce hospodařil se
schodkem 135 miliard (při předpokladu, že nebude naplněn maximální limit schodku).
Obce a kraje by tedy měly k dispozici navíc 47 miliard korun. Letos v polovině roku hospodařily s přebytkem zhruba 83 miliard korun. Lze předpokládat, že ke konci letoška budou v přebytku přibližně 90 miliard korun. Vždyť loni v polovině roku vykazovaly přebytek 61 miliard, ke konci
roku 2023 pak už přibližně 72 miliard. Předpokládejme dále konzervativně, že stejný předpokládaný přebytek jako letos vykáží i v roce 2025. Tedy 90 miliard korun. Pokud by navíc měly k dispozici
výnosy z obnovené superhrubé
mzdy, tedy oněch 47 miliard, vykáží roku 2025 přebytek 137 miliard korun.
Dohromady by tak státní
rozpočet a rozpočty krajů a obcí vykazovaly v příštím roce zhruba vyrovnané hospodaření, neboť schodek státního rozpočtu (135 miliard) by kompenzovaly přebytkově hospodařící kraje a obce (s přebytkem v souhrnu 137 miliard korun). Schodek hospodaření
zdravotních pojišťoven, další součásti soustavy veřejných rozpočtů, který má letos činit zhruba osm miliard korun, by
výsledek hospodaření veřejných financí stáhl do mírně záporného pásma kolem minus pěti až deseti miliard korun.
Pokud připočteme nějakých zhruba deset miliard korun, které by roku 2025 veřejné kase mohlo vynést hypotetické obnovení
EET, zůstávají tuzemské veřejné rozpočty – tedy celkové veřejné
finance ČR – pro příští rok nejen vyrovnané, ba v mírném přebytku několika jednotek miliard korun.
České veřejné
finance by tedy mohly být vyrovnány, ba v mírném přebytku, i při úplně stejném dosavadním vývoji mandatorních výdajů. Přesně to má dokumentovat zde uvedený
výpočet. Není voláním po obnovení superhrubé
mzdy nebo
EET, má zato demonstrovat, že „
jádro pudla“ netkví v mandatorních výdajích. I když se často vina za stávající schodek veřejných financí svaluje právě na prudký
nárůst mandatorních výdajů, v praxi prakticky nezvratitelný. Přitom ale mandatorní výdaje státního rozpočtu činily v
roce 2014 zhruba 21 procent
HDP; a v
roce 2022 činily – světe, div, se – opět 21 procent
HDP, jak plyne z
dat ministerstva financí. Podíl mandatorních výdajů na
HDP se tudíž mezi
lety 2014 a
2022 prakticky nezměnil. Přestože mezitím došlo k demografickému zestárnutí tuzemské populace, které zvýšilo nároky na mandatorní výdaje například v oblasti starobních
penzí, jež jsou suverénně největší výdajovou položkou státního rozpočtu.
Proč se vina za deficit státního rozpočtu svaluje na mandatorní výdaje? Protože se tím odvádí pozornost právě od „ne-mandatorních výpadků“ typu toho z ukončení superhrubé mzdy či ze
zrušení EET.
Proč se takto odvádí pozornost? Protože navrácení superhrubé mzdy by znamenalo ztrátu tváře jedné vládní
strany, která její zrušení ještě v opozici pomohla prosadit. A říkala přitom, že její zrušení vykompenzuje škrty ve výdajích – na něž ale ve slibovaném rozsahu nikdy nedošlo. Pročež právě se nynější deficit svádí na údajný prudký růst mandatorních výdajů z doby působení minulé
vlády či vlád, a nikoli na nedodržení slibu dostatečných škrtů v podání
vlády současné.
Navrácení superhrubé mzdy by značilo definitivní
přiznání porážky. Porážky v tom smyslu, že zkrátka nedošlo v dostatečném rozsahu na slibované výdajové škrty. Proto se vina svaluje na mandatorní výdaje „naprogramované“ předchozími
vládami.
Jenže pravicové není snižování
daní samo o sobě, nýbrž teprve snižování
daní doprovázené odpovídajícími škrty.
Lukáš Kovanda, Ph.D.
Hlavní ekonom / Chief Economist, Trinity Bank
TRINITY BANK
Trinity Bank působí na finančním trhu již 25 let a vznikla transformací Moravského Peněžního Ústavu – spořitelního družstva. Má více než 92 000 klientů a její bilanční suma přesahuje 65 miliard Kč.
Trinity Bank se specializuje na privátní a korporátní bankovnictví, u fyzických osob se zaměřuje především na vkladové a spořicí produkty, které nabízejí nadstandardní zhodnocení úspor.
Více informaci na: www.trinitybank.cz