MF ČR (Ministerstvo financí ČR)
Státní rozpočet  |  02.09.2024 14:00:00

Hospodaření státního rozpočtu skončilo na konci srpna deficitem ve výši 175,8 mld. Kč. - Plnění státního rozpočtu ČR za leden až srpen 2024

Hospodaření státního rozpočtu skončilo na konci srpna deficitem ve výši 175,8 mld. . Po očištění o příjmy a výdaje na projekty z Evropské unie a finančních mechanismů činil schodek 187,6 mld. .

Meziroční zlepšení salda o 18,8 mld. , resp. o 41,5 mld. bez prostředků z Evropské unie a finančních mechanismů, bylo taženo více než 7% nárůstem výběru daní a pojistného. I přes značné navýšení mandatorních výplat převyšují výdaje rozpočtu loňský objem jen mírně (+0,4 %).

V průběhu srpna se podařilo stejně jako v minulém roce udržet hospodaření státního rozpočtu v přebytku - měsíční příjmy byly vyšší než výdaje o 16,5 mld. .

"V průběhu srpna se podařilo stejně jako v minulém roce udržet hospodaření státního rozpočtu v přebytku - měsíční příjmy byly vyšší než výdaje o 16,5 mld. . V souhrnném pohledu uplynulých osmi měsíců je pro mě pozitivní zprávou stagnace celkových výdajů za situace, kdy poměrně výrazně rostou povinné platby do sociální oblasti, zdravotního systému, bezpečnosti státu a bohužel i na obsluhu státního dluhu. Na příjmové straně vidíme nárůst daňových příjmů, kde se začínají projevovat změny nastavené ozdravným balíčkem,“ uvedl k průběžným výsledkům plnění rozpočtu ministr financí Zbyněk Stanjura. "Do konce roku zbývají čtyři měsíce, nicméně schválený celoroční deficit 252 mld. bychom měli dodržet, pokud jako vláda budeme nadále přistupovat k výdajům zodpovědně," dodal.

Detailní informace jsou po uzávěrce finančních výkazů uvedeny obvykle 25. den po skončení měsíce v systému Monitor.

Příjmy státního rozpočtu:

Příjmy státního rozpočtu byly na konci srpna o 2,0 % (+24,9 mld. ) vyšší než před rokem. Zvýšily se čistě daňové příjmy (+32,3 mld. ), k čemuž přispěla také změna rozpočtového určení daní (+6,7 mld. ), a příjmy z pojistného (+42,0 mld. ). Saldo naopak zhoršovaly přijaté prostředky z Evropské unie a finančních mechanismů (-27,3 mld. ), nejvíce z titulu meziročně nižších refundací prostředků z Národního plánu obnovy (-23,9 mld. ), a převody výnosů z majetkových účastí státu (-27 mld. ).

Inkaso daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti (+17,1 %, +12,0 mld. ) táhl růst mezd a změny přijaté v rámci ozdravného balíčku, jako například snížení hranice pro druhou sazbu daně či úprava zdanění vybraných nepeněžních benefitů. Nicméně řada změn z konsolidačního balíčku se projeví až při ročním zúčtování daně, tedy v následujícím roce.

Na inkaso daně z příjmů právnických osob (-10,9 %, -13,5 mld. ), podobně jako u daně z příjmů fyzických osob placené poplatníky (+3,0 %, +0,1 mld. ), měl v srpnu dopad doběh za zdaňovací období roku 2023. Meziroční pokles inkasa ze zdanění právnických osob byl způsoben loňskou vysokou srovnávací základnou, kterou navýšilo vyrovnání daně za zdaňovací období 2022. Zálohy v roce 2022 byly hrazeny dle daňových povinností za zdaňovací období 2020 a 2021, avšak rok 2022 byl mimořádně ziskový, a proto i vyrovnání daně za zdaňovací období 2022 bylo nezvykle vysoké.

Inkaso daně z neočekávaných zisků (18,2 mld. ) bylo ovlivněno vyrovnáním za zdaňovací období roku 2023. Další záloha bude splatná v září.

Příspěvky z pojistného na sociální zabezpečení jsou v tomto roce zvýšeny znovuzavedením nemocenského pojištění zaměstnanců ve výši 0,6 % s dosavadním dopadem necelých 7 mld. , kterým by mělo dojít k vyrovnání schodku nemocenského pojištění. Pozitivní vliv na inkaso bude mít i zvýšení minimálního vyměřovacího základu pojistného na sociální pojištění osob samostatně výdělečně činných. Objem pojistného meziročně vzrostl o 9,2 % (+42,0 mld. ).

Do inkasa daně z přidané hodnoty (+6,2 %, +14,2 mld. ) se promítá meziročně nižší dynamika nominálních výdajů domácností. Zároveň se projevují dopady změn účinných od ledna 2024, především redukce počtu sazeb daně z přidané hodnoty na základní 21 % a sníženou 12 % a přesunutí vybraného zboží a služeb ze snížené do základní sazby daně z přidané hodnoty.

Inkaso spotřebních a energetických daní (+9,6 %, +9,3 mld. ) vzrostlo hlavně díky spotřební dani z minerálních olejů a tabákových výrobků. Meziroční růst inkasa spotřební daně z minerálních olejů (+14,6 %, +6,7 mld. ) je způsoben vrácením sazby spotřební daně z motorové nafty od 1. srpna 2023 na původní úroveň počátku roku 2022 (9,95 /l z 8,45 /l). Vývoj inkasa spotřební daně z tabákových výrobků (+6,5 %, +2,4 mld. ) odráží navýšení sazby spotřební daně z tabákových výrobků a zavedení daně z některých dosud nezdaněných výrobků. Meziroční růst daní z elektřiny a zemního plynu je odrazem zrušení některých osvobození. Výběr ostatních spotřebních a energetických daní nezaznamenal ve srovnání s loňským rokem významnější výkyvy.

Příjmy státního rozpočtu za leden až srpen

DPH - daň z přidané hodnoty
SD - spotřební daně z minerálních olejů, tabákových výrobků včetně surového tabáku a zahřívaných tabákových výrobků, piva, vína a meziproduktů, lihu a také včetně tzv. energetických daní a odvodu z elektřiny
DPPO - daně z příjmů právnických osob z přiznání a vybíraná srážkou
DPFO - daně z příjmů fyzických osob zahrnující daň ze závislé činnosti, z přiznání a vybíranou srážkou
Mimořádné daně - daň z neočekávaných zisků (windfall tax) a odvod z nadměrných příjmů;
Pojistné - pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti. Nezahrnuje pojistné na veřejné zdravotní pojištění odváděné zdravotním pojišťovnám
EU/FM - příjmy z Evropské unie a finančních mechanismů, které představují již proplacený podíl EU/FM na financování společných programů s ČR
Ostatní - dopočet do celku daňových i ostatních příjmů nedaňové povahy.

Výdaje státního rozpočtu:

Celkové výdaje meziročně vzrostly o 6,0 mld. (+0,4 %). Pro jejich tempo byl určující vývoj běžných výdajů (+1,4 %, +18,8 mld. ) tažený transfery státním fondům (+20,3 mld. ), dávkami důchodového pojištění (+20,1 mld. ), obsluhou státního dluhu (+11,5 mld. ), platbou veřejného zdravotního pojištění za státní pojištěnce (+8,6 mld. ), nákupy Ministerstva obrany (+7,1 mld. ) a výdaji na výzkum, vývoj a inovace (+3,5 mld. ). Dynamiku výdajů naopak snižovala podpora poskytovaná v oblasti energií (-47,7 mld. ) a investice (-12,7 mld. ).

Na objemově nejvýznamnějších sociálních dávkách (+4,4 %, +25,5 mld. ) se nejvíce podílely výplaty důchodů (+4,4 %, +20,1 mld. ). Jejich výši kromě loňského mimořádného navýšení ovlivnila lednová řádná valorizace o 1,8 %. Vzrostl i příspěvek na bydlení (+2,0 mld. ), podpory v nezaměstnanosti (+1,5 mld. ) a nemocenské (+1,4 mld. ). Rostoucí objem příspěvků na péči (+1,3 mld. ) souvisí s navýšením částek v návaznosti na změnu zákona o sociálních službách platnou od července tohoto roku. Naopak klesla výplata rodičovského příspěvku (-1,3 mld. ). Čerpání ostatních dávek prozatím nevybočuje od standardního vývoje předchozího roku.
Výrazný nárůst neinvestičních dotací státním fondům (+60,9 %, +20,3 mld. ) určovaly prostředky poskytnuté Státnímu fondu dopravní infrastruktury (+15,0 mld. ) a Státnímu zemědělskému intervenčnímu fondu (+4,0 mld. ).

Obsluha státního dluhu představovala pro státní rozpočet výdaj v objemu 51,6 mld. (+28,8 %, +11,5 mld. ). Při očištění o úrokové výnosy z protiinflačních státních dluhopisů, které byly v nejvyšších objemech vyplaceny loni v lednu, by tempo růstu dosahovalo vyšších hodnot.

Valorizačním mechanismem upravené zvýšení měsíčních plateb veřejného zdravotního pojištění za tzv. státní pojištěnce z 1 900 na 2 085 vedlo k posílení zdrojů veřejného zdravotního systému z prostředků státního rozpočtu o 8,6 mld. (+9,3 %).

Běžné nákupy (bez obsluhy státního dluhu), které meziročně vzrostly o 6,6 mld. (+14,2 %), byly nejvíce navýšeny výdaji Ministerstva obrany (+7,1 mld. ) souvisejícími s pořizováním víceúčelových nadzvukových letounů F-35 (+3,8 mld. ) a činnostmi a rozvojem bojových sil Armády České republiky.

Naopak výrazně klesly běžné transfery podnikatelům (-51,5 %, -50,6 mld. ). Velká část jejich objemu i poklesu byla spojená s dotacemi do oblasti energetiky (-47,7 mld. ). Kompenzace za dodávku elektřiny a plynu zákazníkům a na ztráty z důvodu zastropování jejich cen dosáhly 8,2 mld. (-32,2 mld. ), podpora obnovitelných zdrojů energie 12,1 mld. (-0,5 mld. ) a dotace provozovateli přenosové soustavy 1,3 mld. (-10,3 mld. ). Pomoc firmám v energeticky náročných odvětvích v tomto roce není vyplácena (-4,6 mld. ). Z ostatních transferů klesla i dotace akciové společnosti Podpůrný a garanční rolnický a lesnický fond (-1,1 mld. ).

Neinvestiční transfery územním rozpočtům se meziročně snížily o 8,4 mld. (-4,4 %). Jejich součástí jsou dotace regionálnímu školství v objemu 134,9 mld. (+3,6 mld. ) zahrnující prostředky na platy pedagogických a nepedagogických pracovníků na základních a středních školách. Výdaje na spolufinancování sociálních služeb (25 mld. ) se meziročně nezměnily a jejich objem již téměř dosáhl celoročního plánu. Za snížením transferů stálo prozatím nižší zapojení prostředků společných programů s EU (-7,9 mld. ), v prvé řadě OP Jan Amos Komenský (-7,0 mld. ), klesající kompenzační příspěvek na ubytování osob s dočasnou ochranou (-4,2 mld. ) a loňské prezidentské volby (-0,6 mld. ).

Odvody vlastních zdrojů do rozpočtu Evropské unie, jejichž výše je mimo jiné odvislá od úrovně hrubého národního důchodu a daně z přidané hodnoty, meziročně klesly o 2,9 mld. (-7,7 %).

Kapitálové výdaje v objemu 103,1 mld. představují meziroční pokles o 11,0 % (-12,7 mld. ), který odpovídá tempu stanovenému rozpočtovým plánem. Do průběhu uvolňování a realizace investic státu se v tomto roce promítá i skutečnost, že v letošním roce přecházíme na novou víceletou finanční perspektivu u evropských strukturálních a investičních fondů. Více než polovinu těchto prostředků (52,4 mld. ; -4,1 mld. ) představovaly výdaje spolufinancované z rozpočtu Evropské unie. Na poklesu se nejvíce podílely nepravidelně poskytované dotace Státnímu fondu dopravní infrastruktury (-10,4 mld. ), Státnímu fondu životního prostředí (-8,7 mld. ) a Státnímu zemědělskému intervenčnímu fondu (-1,7 mld. ). Naopak vzrostly investiční nákupy Ministerstva obrany (+5,7 mld. ) zaměřené na udržení a rozvoj schopností Armády České republiky. Transfery vysokým školám (+3,6 mld. ) a územním rozpočtům (+2,0 mld. ) navyšovala především realizace projektů Národního plánu obnovy a Integrovaného regionálního operačního programu.

Výdaje státního rozpočtu za leden až srpen

Platy - platy a související výdaje vyplácené na úrovni organizačních složek státu (tj. bez platů vyplácených ve školství, zdravotnictví, příspěvkových organizacích)
NT SS - neinvestiční transfery soukromoprávním subjektům směřované podnikatelským subjektům a neziskovým a podobným organizacím (např. spolkům, fundacím, ústavům, obecně prospěšným společnostem, církvím, politickým stranám a hnutím)
NT VRÚÚ - neinvestiční transfery veřejným rozpočtům ústřední úrovně, které zahrnují především odvod veřejného zdravotního pojištění za státní pojištěnce a transfery státním fondům
NT ÚSC - neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně představují z velké části dotace na platy v regionálním školství, transfery podle zákona o sociálních službách a příspěvěk na výkon státní správy.
NT PO - neinvestiční transfery příspěvkovým a podobným organizacím představují zejména příspěvky na činnost zřízeným příspěvkovým organizacím, ale i dotace vysokým školám a veřejným výzkumným institucím
Sociální dávky - zejména výdaje na starobní, invalidní, vdovské, vdovecké a sirotčí důchody, ale i vyplacené dávky nemocenského pojištění, státní sociální podpory, pěstounské péče, pomoci v hmotné nouzi, dávky pro příslušníky ozbrojených sil při skončení služebního poměru či osoby se zdravotním postižením
Jiné NV - ostatní neinvestiční výdaje (dopočet do celku), které zahrnují především běžné provozní výdaje, výdaje na obsluhu státního dluhu, odvody do rozpočtu Evropské unie, kompenzace dopravcům za slevy nařízené státem apod.
Investice - kapitálové výdaje realizované organizačními složkami státu v podobě přímých investic nebo transferů zejména státním fondům, municipalitám, podnikatelským subjektům, příspěvkovým a neziskovým organizacím, vysokým školám či veřejným výzkumným institucím.

Dokumenty ke stažení

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář






?
Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688