Do roku 2025 bude 80 % B2B prodeje probíhat v digitálních kanálech
Společnost Gartner očekává, že do roku 2025 bude 80 % prodejních interakcí mezi dodavateli a kupujícími v oblasti B2B probíhat v digitálních kanálech. B2B organizace přejdou od prodeje probíhajícího na bázi zkušeností a intuice k prodeji založenému čistě na datech. Své prodejní procesy, aplikace, data a analytiku tak spojí do jednotné provozní praxe.
V posledních letech se prodejní prostředí dramaticky mění. Gartner, přední výzkumná a poradenská společnost, identifikovala několik klíčových trendů, které budou formovat budoucnost prodeje. Tyto trendy zahrnují zvýšenou digitalizaci nákupních cest, růst počtu digitálních interakcí mezi kupujícími a dodavateli a přechod na data-driven prodejní strategie.
Digitalizace obchodního procesu
Jedním z hlavních trendů je tzv. multiexperience buying, kde se B2B zákazníci stále více obrací na digitální a samoobslužné kanály pro interakci s dodavateli. Gartner předpovídá, že do roku 2025 bude 80 % prodejních interakcí mezi dodavateli a kupujícími probíhat v digitálních kanálech. Tento posun je způsoben rostoucími preferencemi zákazníků k používání digitální komunikace a transakcí bez přímého kontaktu s prodejcem.
„73 % mileniálů na pracovním trhu se nyní podílí na ovlivňování nebo na samotném rozhodování o nákupních rozhodnutích ve firmách. Společnosti by tak měly zpozornět – tato vlna mileniálů na pracovním trhu má mnohem větší požadavky na digitální prostředí než předchozí generace. A co je nejdůležitější, mají velmi vysoká očekávání, pokud jde o interakci s online značkami," upřesňuje Tomáš Kocifaj, CEO společnosti Brilo.
„Ještě před pár lety řada firem, které se domnívaly, že mají unikátní produkt nebo službu, tvrdila, že se digitalizaci věnovat nemusí. Teď už jim dochází, že bez přítomnosti v digitálním prostoru si jejich zákazníci mohou najít snadno a rychle náhradu,“ říká Jiří Holoubek, člen představenstva Svazu průmyslu a dopravy ČR a dodává: „Firmy ještě plně nedoceňují přínosy digitální transformace v dodavatelských řetězcích. Její význam se projeví právě v období krize, jakou je například ta ukrajinská. Digitalizací společnosti získávají to nejdůležitější – flexibilitu.“
Orientace na data: Klíč k budoucímu úspěchu
Organizace B2B zaostávají za bezproblémovým, snadným a informativním standardem digitálních platforem B2C. Již dnes můžeme sledovat rostoucí trend hyperautomatizace – implementace doplňkových sad nástrojů, které automatizují a rozšiřují obchodní procesy. B2B prodejní organizace přechází z prodejních procesů založených na zkušenostech a intuici na prodej řízený daty, přičemž budou sloučeny jejich prodejní procesy, aplikace, data a analýzy do jednoho operačního celku. Gartner očekává, že do roku 2025 bude takto fungovat 60 % B2B společností.
„To znamená, že organizace budou muset investovat do technologií, které umožní sběr a analýzu dat o zákaznících a jejich nákupním chování, a implementovat AI řešení, která dokáží predikovat obchodní výsledky a detekovat nákupní signály,“ doplňuje Tomáš Kocifaj.
Zvýšený počet digitálních nákupů znamená více dat. Zvýšená digitální aktivita a systémy pro ukládání informací znamenají více a podrobnějších údajů o chování zákazníků a vzorcích používání produktů. Jen málo prodejních organizací však zatím dokáže tato data systematicky zachycovat, organizovat, čistit a dotazovat se na ně – nebo je využívat k nasazení, byť jen základního strojového učení či umělé inteligence (AI).
„AI nabízí širokou škálu nástrojů díky nim dokáží firmy digitalizovat procesy na míru. Na trhu je již dnes mnoho příležitostí, jak tyto pomocníky využít ke zvýšení efektivity práce a automatizaci rutinních úkonů. Dnes umělou inteligenci v ČR podle průzkumu společnosti Deloitte využívá 42 procent společností, což je méně ve srovnání s některými jinými zeměmi,“ doplňuje Jaromír Hanzal z Asociace pro aplikovaný výzkum v IT – AAVIT.
Potřeby moderního zákazníka
Klíčové je, aby firmy dokázaly efektivně využívat data ke zlepšení zákaznické zkušenosti. „Digitalizace nákupní cesty není jen o zavedení nových technologií, ale o transformaci celého prodejního procesu tak, aby byl co nejvíce přizpůsoben potřebám moderního zákazníka," říká Tomáš Kocifaj z Brilo. A dodává: „Úspěšné firmy jsou ty, které dokáží rychle reagovat na měnící se preference a chování zákazníků a implementovat inovativní řešení, která zvyšují jejich spokojenost a loajalitu."
Firmy, které se rychle přizpůsobí těmto trendům a investují do digitalizace a automatizace, budou mít konkurenční výhodu na trhu. Budoucnost prodeje je digitální a organizace musí být připraveny tuto změnu nejen akceptovat, ale také aktivně podporovat a implementovat.
Poslední zprávy z rubriky Podnikání:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Kalendář jmen 2025 - svátky
- Prázdniny 2025/2026 nezveřejněny
- Státní svátky 2025
- Výpočet čisté mzdy v roce 2021 i v předchozích letech, změny v roce 2021
- Kalkulačka DPH - výpočet DPH pro rok 2019 i pro roky 1993-2018
- Nezaměstnanost v ČR, vývoj, rok 2020, Míra nezaměstnanosti v %
- Příspěvek na bydlení v roce 2021 - Kalkulačka
- Čísla účtů pro placení daní v roce 2020
- Daň z nemovitosti - daň z nemovitých věcí v roce 2020
- Kalkulačka přídavků na děti pro rok 2020 - Máte po zvýšení životního minima nárok na přídavky na děti? Kolik dostanete?
- Minimální mzda v roce 2021, 2020 i v minulosti, vliv na zaručenou mzdu
- Předčíslí bankovních účtů finančních úřadů pro placení daní v roce 2020
Prezentace
22.11.2024 Výsledková sezóna: Obhájila Nvidia svou…
18.11.2024 Nejlepší telefon za 2 990 Kč. Motorola má hit…
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Dvojnásobný růst prodeje bytů oproti loňsku: Co to znamená pro ceny?
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jak trh reagoval na volby v USA? Historická maxima, ale i prudké propady
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
?