Myanmar otevřel novou námořní trasu z jižního Thajska
Ilustrační foto Shutterstock
Nové přepravní schéma spočívá v dopravě zboží do thajského Ranongu, kde je přeloženo na myanmarské lodě a přibližně za čtyři dny dopraveno do Rangúnu v režimu vnitrostátní plavby. V současné době po trase Rangún – Ranong plují oběma směry dvě lodi týdně, každá s kapacitou 60 kontejnerů. Předpokládá se další posilování této linky, zejména po chystaném rozšíření přístavu Ranong, které thajská strana zamýšlí v rámci projektu takzvaného pozemního mostu mezi Thajským zálivem a Andamanským mořem.
Jednodušší procedura i zrychlení obchodu
Nová trasa je pro exportéry výhodná zejména proto, že zboží bude do země vstupovat ve zjednodušeném režimu příhraničního obchodu jako u pozemních přechodů, nikoliv v režimu mezinárodního obchodu, který platí pro rangúnský přístav (a letiště). Při vstupu zboží do země prostřednictvím mezinárodního přístavu v Rangúnu je třeba dosud žádat o dovozní (i vývozní) povolení měsíce dopředu a po udělení licence nelze měnit složení ani cenu dodávky. Takovým podmínkám mohou vyhovět například závody zahraničních firem, které v rámci svých dodavatelských řetězců podle pravidelného harmonogramu dovážejí materiál a vyvážejí hotové výrobky. Nehodí se ale pro jednotlivé dodávky strojů a vybavení připravené na míru do konkrétního myanmarského podniku, které tvoří výraznou část českého exportu.
Čeští vývozci (a řada dalších) proto dosud využívají zdlouhavý a dražší postup, kdy se zboží doveze do přístavu v Thajsku (nejčastěji Bangkok) a odtud putuje kamiony do Myanmaru, kam vstupuje po zemi v režimu příhraničního obchodu. V případě nové vodní trasy bude zboží procházet stejnou zjednodušenou procedurou, jaká probíhá na pozemních hranicích mezi městy Ranong v Thajsku a Kawthaung v Myanmaru. Odtud dále bude přeprava posuzována jako vnitrostátní a v Rangúnu bude zboží vyloženo v domácí části přístavu bez dalších celních procedur.
Zatím jen pilotní projekt
Projekt je zatím v pilotní fázi a novou trasu využívají pouze myanmarští a thajští dopravci. Nicméně několik evropských logistických firem již požádalo o povolení užívat tuto novou linku a lze očekávat, že v nejbližších týdnech bude tato rychlejší, levnější a spolehlivější přepravní trasa dostupná také pro přepravu zboží z evropských přístavů.
Kamil Pikal, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Rangúnu
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Export:
Přečtěte si také:
Prezentace
04.09.2024 Akciové portfolio Tomáše Vranky: Alphabet má…
02.09.2024 Nvidia opět překonala očekávání! Investoři…
29.08.2024 Změny v povinném ručení se blíží. Řidiči,…
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Ropa padá na roční minima! Kam až poklesnou ceny pohonných hmot?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
?
Okénko pro podnikatele
Pavel Macek, Credit Check
Ing. Tomáš Slavík, SLUTO
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.
Kdy a Kde Rezervovat Zimní Dovolenou, aby Vaše Peníze Pracovaly pro Vás?"