Slovensko - Automobilový sektor, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2024/2025
Automobilový průmysl je hnací silou slovenské ekonomiky, přičemž vytváří 13 % HDP. V současnosti tvoří automobilový sektor na Slovensku čtyři automobilky, 350 dodavatelů a agregovaně tento sektor zaměstnává 261 tisíc lidí. Slovensko je největším výrobcem automobilů na obyvatele na světě. Dochází také k rozvoji elektromobility. V roce 2030 by mělo na Slovensku jezdit podle odhadu 30 - 40 tisíc elektrických automobilů. Na Slovensko přichází již pátá automobilka (Volvo Cars), která bude od roku 2026 vyrábět u Košic 250 tisíc elektromobilů ročně.
Automobilová výroba je pilířem slovenského průmyslu, vytváří 13 % HDP, 54 % celkové průmyslové výroby a 42 % slovenského exportu. Tvoří jej čtyři automobilky: Volkswagen, Kia, Stellantis (dříve PSA Group), Jaguar Land Rover a více než 350 dodavatelů. Automobilový průmysl zaměstnává přímo 176 tisíc lidí, přičemž agregovaně je to až 261 tisíc lidí.
Na Slovensku se v roce 2023 vyrobilo 1,08 mil. automobilů, což představuje meziroční nárůst o téměř 100 tis. vozů. Slovensko je největším výrobcem osobních aut na světě v přepočtu na 1.000 obyvatel, v roce 2023 to bylo 198 nových automobilů na 1.000 obyvatel.
Automobilový trh na Slovensku prochází strukturálními a technologickými změnami. V následujících letech se očekává příchod velkých výzev, k nimž patří především další snižování limitů emisí CO2/km, rozvoj digitalizace a zejména elektrifikace modelů. Právě schopnost adaptovat se na nové systémy a elektrifikaci vyráběných aut bude klíčová pro dodavatele. V současné době vyrábí na Slovensku elektromobily automobilka Volkswagen (modely Volkswagen e-up, Škoda e-Citigo a Seat Mii electric) a Stellantis (Peugeot e-208). Zbývající automobilky (Kia, Jaguar Land Rover) výrobu elektrických aut postupně připravují a zavádějí.
Zcela nový výrobní závod na výrobu elektromobilů postaví na východě Slovenska švédská automobilka Volvo Cars. Investice dosáhne celkem 1,2 mld. EUR, z toho celou pětinu tvoří předpokládaná podpora státu. Volvo se tak stane již pátou automobilkou, která bude mít výrobní závod na Slovensku. Společnost Volvo bude u Košic vyrábět pouze elektromobily. Nový výrobní závod Volvo Cars bude umístěn ve strategickém průmyslovém parku Valaliky u Košic na východním Slovensku. Zahájení výstavby košického závodu je plánováno v roce 2024, s instalacemi zařízení a výrobních linek se počítá v průběhu roku 2025. Se sériovou výrobou v nové továrně by měla společnost začít v roce 2026. Velkým plusem této lokality je skutečnost, že tento průmyslový park nabízí rovněž prostor pro další růst i rozšiřování. Roční kapacita nového výrobního závodu bude 250 tisíc elektromobilů. Očekává se vytvoření až 13 tisíc nových pracovních míst, přičemž v samotném závodě najde práci 3300 pracovníků. V rozmezí let 2024-2027 proinvestuje Volvo na Slovensku téměř 2 mld. EUR.
Výstavba zcela nového výrobního závodu na výrobu elektromobilů Volvo na Slovensku představuje rovněž zcela nové příležitosti pro české firmy. Jedná se jak o možnosti subdodávek v průběhu výstavby samotné továrny a instalace výrobních linek v letech 2024-2025, tak i následných dodávek celé škály komponentů pro výrobu elektromobilů po spuštění sériové výroby v roce 2026.
Exportní příležitosti existují pro dodavatele autodílů a příslušenství pro klasické automobily se spalovacími motory, hybridními motory i pro elektromobily. V oblasti elektromobility se nabízí exportní potenciál u baterií, energeticky úsporných a zároveň ultra rychlých nabíjecích systémů, vysokonapěťových systémů, výzkumu inteligentních sítí či softwaru potřebného k řízení baterií.
Potenciál nabízí rovněž budování rychlonabíjecích stanic pro elektromobily na dálnicích a hlavních silničních tazích, budování čerpacích stanic pro auta na zkapalněný plyn (LPG), stlačený plyn (CNG) a vodík.
Další příležitosti nabízí tzv. oběhová ekonomika v automobilovém průmyslu. Jedná se například o lepší management při recyklaci odpadů z výroby aut, větší využívání použitých materiálů, recyklaci složitých kompozitních materiálů a lithium-iontových autobaterií nebo zvýšení kapacity autobaterií.
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Zprávy a články ke koronaviru a nemoci COVID-19
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz