Německo - Železniční sektor, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2024/2025
Spolková vláda si rozvoj kolejové dopravy vytkla jako jednu ze svých priorit a do roku 2030 má železnice zdvojnásobit svůj podíl na osobní dopravě a zvýšit tržní podíl v oblasti nákladní dopravy do roku 2030 na 25 % (ze současných 19 %). V plánu jsou velké investice do železniční infrastruktury. V roce 2023 dosáhly rekordní výše 423 miliard CZK. U železniční dopravy byly též sníženy daně a poplatky za energii (daně z elektřiny, příspěvek na obnovitelné zdroje tzv. EEG a emisní poplatky).
Spolkový plán dopravních cest do roku 2030 předpokládá investice do 1 000 infrastrukturních projektů ve výši 7,25 bil. CZK (železniční projekty: 3 bil. CZK, silniční projekty: 3,5 bil. CZK, vodní doprava: 661 mld. CZK). I tyto částky jsou však v přepočtu na obyvatele poměrně nízké, dokonce nižší než v ČR.
Investice do údržby a modernizace stávající železniční sítě budou financovány prostřednictvím modernizačního programu, který do roku 2030 počítá s investicemi v celkové výši 2,1 bil. CZK .
Další zdroje budou k dispozici na základě Plánu ochrany klimatu do roku 2030, kde pro posílení role železnice budou do roku 2030 investovány finanční prostředky ve výši 269,5 mld. CZK. Nezbytná opatření jsou definována ve společném prohlášení spolkové vlády a Deutsche Bahn a prostředky budou využity výhradně na opatření v oblasti infrastruktury. Polovina z nich je určena na navýšení kapitálu společností v oblasti železniční infrastruktury vlastněných Spolkem a druhá polovina je určena na dotace. Zdroje budou využity v následujících 4 oblastech: robustní síť – 98 mld. CZK (součástí bude elektrifikace tratí pro nákladní železnice, infrastruktura pro alternativní pohony a investice do terminálů pro kombinovanou dopravu apod.), digitální železnice (98 mld. CZK), atraktivní vlaková nádraží (24,5 mld. CZK), interní infrastrukturní opatření Deutsche Bahn (49 mld. CZK).
Podle Plánu elektrifikace železnic Spolkového ministerstva dopravy z roku 2021 se budoucí investice zaměří na elektrifikaci a zavádění alternativních pohonů (baterie, vodík). Německo se roku 2022 stalo první zemí s pravidelným provozem vodíkového vlaku.
V příštích letech lze očekávat modernizaci železnice, rekonstrukci, rozšiřování a údržbu (rozšiřování a modernizace železniční sítě, obnova vozového parku, rekonstrukce železničních mostů).
Německo je perspektivním trhem pro české výrobce železniční a kolejové techniky. Dopravní podniky německých měst v rámci obnovy dopravního parku a snižování emisí škodlivin i CO 2 v ovzduší budou vypisovat výběrová řízení na dodávky kolejové techniky.
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Zprávy a články ke koronaviru a nemoci COVID-19
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
11.09.2024 Investiční pohled na Apple: Budou nové iPhony…
10.09.2024 Jak začít investovat? Tomáš Vranka z XTB zná…
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz