Itálie - Automobilový sektor, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2024/2025
Podle údajů z r. 2023 má italský automobilový trh hodnotu 46,2 miliardy EUR. Přestože se výroba neumisťuje na předních místech žebříčku, zůstává pro ekonomiku země klíčovým odvětvím. Díky historickým značkám, jako jsou Fiat, Alfa Romeo, Maserati a Ferrari, si Itálie vybudovala pověst země s vynikajícím designem a kvalitou automobilů. V r. 2023 bylo v Itálii vyrobeno 796.394 vozidel, což je téměř stejně jako v roce předchozím. Itálie se řadí na šesté místo v Evropě, pokud jde o výrobu vozidel.
Velikost trhu automobilového průmyslu měřená obratem činí v roce 2023 43,8 miliardy EUR. Předními výrobci automobilů v Itálii jsou společnosti Stellantis a Volkswagen (Bugatti, Lamborghini). V odvětví motocyklů se v Itálii ročně vyrobí přibližně 300.000 kusů. V r. 2023 činil prodej motocyklů 289.067 vozidel, což Itálii řadí na první místo v Evropě. Dodavatelský řetězec pro automobilový průmysl generuje v Itálii obrat přes 90 mld. EUR, což odpovídá 9,3 % výrobního obratu v Itálii a 5,2 % HDP. Počet společností se pohybuje kolem 5.200 s téměř 270.000 zaměstnanci.
Dle předpovědí trhu bude v roce 2030 v Itálii v provozu přes 6 milionů plně elektrických vozidel (aktuálně je v Itálii v provozu celkem kolem 52 milionů aut, z nichž více než 60 % je starších deset a více let). Dle vládního dokumentu má být instalováno rovněž 100 experimentálních nabíjecích stanic s novými technologiemi pro skladování energie. Stát i firmy investují do elektromobility a elektrifikace aut. Stát vyčlenil 23,78 mld. EUR (z toho 3,6 mld. EUR z Plánu obnovy) na přebudování současné distribuční sítě pohonných hmot v rámci přechodu na elektromobilitu. Automobilka Stellantis investuje 240 mil. EUR do Mirafiori Automotive Park 2030. V historickém průmyslovém areálu v Turíně byla zahájena výroba elektrifikovaných dvouspojkových převodovek (eDct). Fiat v roce 2023 zvýšil celosvětový objem prodeje o 12 %.
Italská vláda vyčlenila na období 2022–2026 částku 2 mld. EUR na pobídky na nákup vozidel s nízkými emisemi CO2. Počítá rovněž s rozsáhlým plánem šrotovného na omlazení vozového parku, především na odstranění vozů euro 0 1-2-3. Itálie zvolila cestu biopaliv, která jsou na rozdíl od syntetických paliv vyráběna fermentací biomasy nebo odpadu. Jsou považována za uhlíkově neutrální, protože spalováním vyvíjejí oxid uhličitý již přítomný ve výchozí biomase. Očekává se, že Eni během 7 let pětinásobně zvýší produkci biopaliv, ze současných 1,1 milionu tun ročně na více než 3 v roce 2025, až na 5 do roku 2030.
Příležitosti lze nalézt ve výrobě, budování infrastruktury či softwaru pro nabíječky. Zároveň se zvyšuje poptávka po zavedených a funkčních modelech provozu. Do rychlodobíjecích stanic investují aktuálně také italské dálnice. Prostřednictvím své dceřiné společnosti FreeToX otevírají první ze 100 plánovaných rychlodobíjecích stanic s výkonem 300 kW a průměrnou dobou nabíjení 15–20 minut. Celkově budou italské dálnice investovat přes 45 mil. EUR do stanic pro rychlodobíjení a na zkapalňování zemního plynu a vodíku pro těžká vozidla, do rozvoje intermodálních služeb a městské mobility, a platforem pro sdílení automobilů mezi jednotlivci a výměnu volné kapacity mezi dopravci.
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Zprávy a články ke koronaviru a nemoci COVID-19
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
04.09.2024 Akciové portfolio Tomáše Vranky: Alphabet má…
02.09.2024 Nvidia opět překonala očekávání! Investoři…
29.08.2024 Změny v povinném ručení se blíží. Řidiči,…
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Ropa padá na roční minima! Kam až poklesnou ceny pohonných hmot?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz