Turecko - Železniční sektor, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2024/2025
Turecko disponuje 6. nejdelší sítí vysokorychlostních železnic v Evropě a 8. na světě, velice ovšem zaostává v oblasti městské kolejové dopravy. Jakožto země s nejvíce milionovými městy v Evropě (23), mladou a dynamicky se vyvíjející populací má velké problémy s přelidněním a dopravou v městských oblastech. Většina měst proto do svých strategických plánů zahrnuje výstavbu nových linek metra či započetí staveb metra obecně. Na pořadu dne jsou ve většině měst i diskuze o zavedení tramvajové dopravy, která je v zemi spíše raritou, než pravidlem.
V současnosti se v Turecku staví nové linky metra v Izmiru a Istanbulu. Tramvajové linky se rapidně rozšiřují v Burse, Istanbulu i Gaziantepu. Možnosti rozšíření tramvajových linek jsou dále zkoumány v Eskisehiru a město Mersin má v plánech vybudování zcela nové tramvajové sítě. Dle předpokladů národního dopravce TCDD bude v následujících letech pro potřeby městské kolejové dopravy v zemi třeba pořídit cca 7000 kolejových souprav a vystavět ve městech 1500 km kolejí (v současnosti je v zemi 812 km kolejí). Při splnění těchto předpokladů by došlo ke zdvojnásobení nárůstu počtu městských kolejových souprav v zemi.
V současné době pokračuje stavba vysokorychlostní železniční tratě mezi Ankarou a Izmirem. Po dokončení projektu se doba jízdy mezi oběma městy vzdálenými 624 kilometrů zkrátí na 3,5 hodiny. Kromě toho je na konci roku 2024 plánované dokončení železniční tratě Mersin - Osmaniye - Adana - Gaziantep, která je ve výstavbě. Po dokončení této tratě tedy bude možné cestovat vysokorychlostním vlakem ze západní turecké hranice s Bulharskem až na syrské hranice.
Turecké ministerstvo dopravy také představilo „ Akční plán pro řízení energie a změnu klimatu “, v němž jedno z tří hlavních témat je „ Ekologická doprava na železnici ”. Ve střednědobém horizontu 4-10 let se v rámci plánu počítá s tím, že 35 % energie spotřebované na železnici bude pokryto z obnovitelných zdrojů. Zejména zajištění koordinace těchto druhů dopravy s inteligentními dopravními systémy může být dalším předmětem zájmu českých výrobců.
Na druhé straně pokračuje výstavba a rozšiřování systémů metra, tramvajových tratí a dalších lehkých kolejových systémů. Budují se nové linky metra v Ankaře, Izmiru, Istanbulu, Burse, Kayseri, Gaziantepu, Konyi, Antalyi, Samsunu, Kocaeli, Adaně. Ve všech těchto projektech mají čeští výrobci šanci na úspěch. Důležité je ale také přijít s komplexním řešením a nabídnout tureckému partnerovi možnosti financování. Právě ucelená řešení mají v tureckých poměrech největší potenciál uspět.
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Zprávy a články ke koronaviru a nemoci COVID-19
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz