mzv.cz (MZv ČR)
Makroekonomika  |  17.07.2024 20:54:15

Hongkong - Zemědělství a potravinářství, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2024/2025

Hongkong není potravinově soběstačný a přes 95 % zemědělských produktů se dováží ze zahraničí. Vysoká koncentrace špičkových restaurací činí ze země významné gastronomické centrum Asie, kde najdou uplatnění luxusní potraviny. Trendem jsou náhražky masa, biopotraviny a zdravá strava. Pivo je ceněným nápojem, stoupá zde obliba malých pivovarů a trendem je i vlastní domácí výroba piva. Přestože je trh s vínem na asijské poměry relativně velký, je zde již mnoho dovozců z Austrálie, Nového Zélandu, Chile, Francie, Itálie a Španělska. Příležitosti lze proto spatřovat spíše v dražších segmentech či v zaměření na biovýrobu a naturální vína.

S podílem HDP na obyvatele dosahujícím téměř 50 000 USD měsíčně je Hongkong velice zajímavým spotřebitelským trhem. Tato vysoká kupní síla místního obyvatelstva se projevuje i při výběru potravin a nápojů. V Hongkongu je více než 790 supermarketů, 1300 obchodů se smíšeným zbožím a více než 100 tradičních trhů, takže nakupování potravin je velmi pohodlné. Hongkongští spotřebitelé tradičně nakupují denně kvůli preferenci čerstvých potravin a malým skladovacím prostorům. Velká část nákupů se stále provádí na tradičních trzích, včetně pouličních trhů, a v místně vlastněných obchodech. Celkově prodej na pouličním trhu směřuje k čerstvým potravinám, zatímco supermarkety dominují ve zpracovaných, chlazených a mražených potravinách s vysokou přidanou hodnotou a konzervovaných potravinách. Tržní podíl supermarketů nicméně stále stoupá. Důležitou roli sehrála i pandemie covid-19, která vedla k masivní popularizaci online nákupu potravin.

Hongkong je celosvětově znám jako přední asijská destinace pro fine dining, což lze ilustrovat například počtem michelinskými hvězdami ověnčených restaurací, jejichž počet dosáhl v roce 2024 úctyhodných 79. Zastoupena je nejen kuchyně asijská, ale i západní. Stravování v restauračních zařízeních je pro místní rezidenty běžnou součástí života, přičemž často velmi zcestovalí obyvatelé s vysokými příjmy neváhají utratit nemalé sumy za exkluzivní potraviny a nové, nevyzkoušené nápoje. Nemalou část klientely tvoří turisté z pevninské Číny, okolních zemí, ale i zbytku světa

Čím dál tím důležitějším aspektem je i otázka bezpečnosti potravin a jejich benefitů pro lidský organismus. Dlouhodobý trend lze vypozorovat ve zvýšeném zájmu o nízkokalorické nápoje, kvalitní náhražky masa, potraviny s vysokým obsahem vlákniny a tzv. superpotraviny. S tímto vývojem souvisí i zvýšený zájem konzumentů o potraviny v bio kvalitě a organické produkty. Zajímavým segmentem trhu jsou nepochybně i potraviny pro osoby s alimentárními intolerancemi. Z kontrolovaných potravin, které podléhají přísnějšímu režimu při dovozu, má ČR s Hongkongem uzavřený protokol o vepřovém mase, který platí pouze pro schválené/notifikované výrobní závody.

V roce 2008 zrušila hongkongská vláda dovozní cla a daně na řadu alkoholických nápojů (pro alkohol pod 30 %), od té doby každoročně stoupá dovoz vín. V posledních letech začali obchodníci s vínem v Hongkongu přijímat nové a diverzifikované strategie. Mnoho obchodníků s vínem se již nesoustředí pouze na místní trh, ale expandují na pevninu a sami investují do zámořských vinic. Online prodej s dovážkou je stoupajícím trendem. Někteří obchodníci se pokusili zapojit své spotřebitele prostřednictvím aktivit, jako jsou kurzy ocenění vína nebo diskuzní skupiny na platformách sociálních médií. Samostatnou kategorii tvoří nápoje (hlavně whisky a víno), které jsou nakupovány k investičním účelům.

Při vstupu na místní trh s vínem se jako perspektivní jeví dvě strategie – levnější či středně drahá vína ve velkých objemech, přičemž je potřeba mít na paměti vysokou úroveň konkurence z Francie, Španělska, Itálie, Nového Zélandu, Austrálie. Jižní Afriky, Chile a Argentiny; nebo zaměření na specifické segmenty jako prime, bio a naturální produkci. Hlavní vinařské veletržní akce jsou Hong Kong International Wine & Spirits Fair, ProWine a Wine Hong Kong & Vinexpo Asia.

V pivovarnictví je na vzestupu popularita malých pivovarů a domácí výroby. Příležitosti jsou tedy nejen v dovozu piva samotného, ale i v samotné technologii výroby piva.

Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Zprávy a články ke koronaviru a nemoci COVID-19


Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:

Pá 14:37  Nezaměstnanost klesla podle očekávání (6.9.2024) ČSOB-Dealing (ČSOB-Dealing)
Pá 14:22  Český průmysl stále hlavním rizikem probíhajícího oživení ČSOB-Dealing (ČSOB-Dealing)




Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688