Ghana - Dopravní infrastruktura, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2024/2025
V Ghaně bylo v únoru 2017 zřízeno nové ministerstvo pro rozvoj železnice. Hlavním cílem ministerstva, definovaným v „Hlavním plánu pro železnice Ghany“ z roku 2013, je propojení největších měst. Dalším cílem je využití Ghany pro přepravu zboží z vnitrozemských států jako je Burkina Faso k přístavům v Temě a Takoradi a opačně. Spolu s tím se také jedná o poskytnutí přepravní cesty pro transport nerostných surovin z oblastí jak ve vnitrozemí (mangan, bauxit, železná ruda), tak i na pobřeží (ropa a zemní plyn). Železniční síť je rozdělena do 3 divizí, západní, východní a centrální. Současná železniční síť je charakterizována starými kolejemi, nedostatečnými železničními terminály a nástupišti. V současné době zůstává v provozu jen velmi málo úseků železniční sítě. Podle navrhovaného územního plánu železnice potřebuje zhruba 21 miliard USD investic, aby se mohla oživit. To by mohlo vést k vybudování železniční sítě přesahující délku 4 000 kilometrů po celé zemi. Ministerstvo železnic za prioritní projekt určilo vybudování celkové délky 1 394 kilometrů železniční sítě v příštích čtyřech letech. Odhadovaná investice do rozvoje železniční sítě v této době je 7,8 miliardy USD. Má jít o výstavbu nových dvoukolejových tratí, mostů, stanic, správních úřadů, parkovišť, dílen a obchodů. Nedostatečný rozvoj železničního sektoru nabízí alternativu, která by nabídla mnohem levnější formu dopravy.
Zároveň by mělo dojít k rozšíření dopravní infrastruktury, konkrétně k výstavbě silnic či k rekonstrukci klíčových mostů (v plánu je výstavba 500 mostů, které by měly propojit hůře dostupné oblasti s městy), nadjezdů a dalších staveb. České firmy se mohou uplatnit při stavbě silnic, železnic a mostů, v úvahu pak připadá také dodávka autobusů, tramvají nebo lokomotiv.
Infrastruktura silniční sítě představuje hlavní část systému ghanské vnitrozemské dopravy. Odhaduje se, že představuje více než 95 % veškeré osobní a nákladní dopravy a zasahuje většinu komunit v zemi. Ghanská silniční dopravní infrastruktura je navržena tak, aby se sítí asi 72 381 km spojovala celou zemi. Tato síť zahrnuje 13 367 km dálnic, 42 414 km přívodních silnic a 16 600 km městských silnic. Městská silniční síť, která představuje asi 18,5 % celé síťové infrastruktury, hraje velmi důležitou roli v národním rozvoji, protože většina ekonomických aktivit se odehrává v městských komunitách. Podle ministerstva silnic a dálnic má pouze 23 % silnic asfaltový povrch, 77 % silnic je nezpevněných. Odhaduje se, že přibližně 80 % ročního rozpočtu vlády na odvětví dopravy je směrováno do projektů silniční infrastruktury.
Soukromý sektor má příležitosti v rozvoji železniční sítě, v poskytování souvisejících služeb a v rozvoji přidružené infrastruktury. Vláda Ghany vítá různé formy spolupráce se soukromým sektorem při rozvoji železniční sítě, poskytování železničních služeb a související infrastruktury. Příležitost pro české firmy se také nabízí v celkovém řešení hromadné dopravy jednotlivých měst v podobě dodávky tramvají, autobusů, lokomotiv, silničních a železničních mostů.
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Zprávy a články ke koronaviru a nemoci COVID-19
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
04.09.2024 Akciové portfolio Tomáše Vranky: Alphabet má…
02.09.2024 Nvidia opět překonala očekávání! Investoři…
29.08.2024 Změny v povinném ručení se blíží. Řidiči,…
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Ropa padá na roční minima! Kam až poklesnou ceny pohonných hmot?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz