Letní dovolenou letos plánuje 73 % Čechů. Polovina z nich ji stráví v zahraničí, uzpůsobují tomu i své nákupy
Češi mají letos v plánu v průměru čtyři letní výlety, 54 % z nich vyrazí do zahraničí, 39 % bude cestovat po Česku a 44 % stráví letní dovolenou doma. Vyplývá to z průzkumu [1] nákupní platformy Allegro z června letošního roku. Data dále ukazují, že se letní období promítá i do nákupních trendů. Nejvíce tak zákazníci o prázdninách nakupují oblečení a kosmetiku – právě za ni Češi dle Allegra utrácí nejčastěji kolem 300 Kč měsíčně.
Období letního cestování je v plném proudu, přičemž alespoň nějakou dovolenou plánuje více než 70 % Čechů. I přes zvyšující se ceny v oblasti ubytování a letenek či jízdenek 63 % z nich své dovolenkové návyky nemění, do zahraničí cestuje více než dříve jen 8 % Čechů, naopak méně zahraničních výjezdů než v minulosti plánuje pětina z nich.
Vede cestování za jídlem a turistikou, někteří vyjíždí i za alkoholem
Průzkum platformy Allegro ukazuje, že většina Čechů (72 %) pojí své plány s návštěvou konkrétní destinace, během které více jak polovina z nich objíždí své příbuzné či kamarády. Necelá třetina (29 %) vyjíždí také za ochutnávkou místních potravin a delikates, někteří pak mají cesty spojené i s ochutnáváním alkoholu. Vedle toho se však v Češích nezapře ani láska k turistice, za přírodou totiž vyráží více než polovina z nich. V rámci akčních dovolených se lidé zdaleka nejvíce (67 %) věnují chůzi a turistice obecně, 28 % z nich ji chce trávit v cyklistickém sedle. Obecně si pak plány na léto častěji tvoří mladší generace, která do nich kromě sportu zahrnuje i kulturní vyžití – 43 % chce navštívit zajímavá muzea či památky a 27 % plánuje vyrazit i na některý z letních festivalů.
S obdobím letních výletů se podle dat Allegra mezi Čechy mění zároveň i charakter nákupů. V čase od června do září je totiž přizpůsobují svým sezónním aktivitám, nejčastěji tak nakupují kosmetiku (43 %), plavky (41 %) či letní obuv (29 %). V kosmetice zákaznicí sahají mimo jiné po přípravcích na opalování, které však více než polovina Čechů používá spíše příležitostně – tedy když si zrovna vzpomene.
Češi se nejčastěji mažou třicítkou a padesátkou, ženy berou ochranu zodpovědněji
Právě v používání přípravků s ochranným faktorem mají Češi stále co zlepšovat – více než pětina (22 %) SPF výrobky na tělo vůbec nepoužívá. Když už si lidé na ochranu před sluncem vzpomenou, nejčastěji sáhnou po faktoru s číslem 30 a 50 (46 %) nebo 15-25 (38 %). Přes polovinu z nich absenci SPF ve své denní rutině odůvodňuje tím, že ji nepotřebuje, 36 % pak hlásá, že ji používat vůbec nechce. Zapomínání je pak vcelku překvapivě důvodem jen pro 15 % Čechů. Naopak motivace k dostatečné ochranně se mezi nimi příliš neliší – primárně jde o strach z UV záření (87 %), u žen pak také o snahu oddálit celkové stárnutí kůže (34 %). Data však napovídají tomu, že osvěta zabírá a stereotyp, že muži o sebe pečují méně než ženy, přestává platit. Přes 48 % českých mužů uvádí, že SPF používají již několik let a dalších 14 % s tím nedávno začalo.
Letním nákupům dominuje oblečení a doplňky, zájem je také o sportovní výbavu
Kromě kosmetiky však Češi při svých letních online nákupech sahají třeba i po sportovním vybavení. Z průzkumu Allegra vyplývá, že 18 % z nich kupuje během sezóny trekové boty, 11 % cyklistickou výbavu a zodpovědní cestovatelé investují i do turistických příruček či cestovní sadě pro první pomoc. Nechybí ani zmíněné nákupy plavek nebo slunečních brýlí (28 %) - ty se těší větší oblibě u žen než u mužů, a to téměř dvojnásobně. Kromě toho zjevně chtějí být Češi pečlivě vybaveni i na pobyt na svých chatách, chalupách či ve stanu, 31 % z nich bude totiž nakupovat přípravky proti klíšťatům a komárům, 11 % pak i výbavu na kempování.
[1] Na základě průzkumu „Allegro nákupní trendy“ uskutečněného pro Allegro společností DANAE Sp. z o.o., a to v červnu roku 2024 na vzorku 500 respondentů nakupujících online.
Zprávy k cestování
Poslední zprávy z rubriky Výsledky:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Mzda za dovolenou 2020 - Kolik dostanete? Záleží na hrubé mzdě a počtu dnů dovolené.
- Změna času - střídání času 2019, konec střídání času, letní a zimní čas
- Zaplacená dovolená u CK: Statisíce Čechů zaplatily letní dovolenou. Na tu však letos nedojde. Co s tím? - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Zaplacená dovolená u CK: Statisíce Čechů zaplatily letní dovolenou. Na tu však letos nedojde. Co s tím? - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Češi plánují použít největší část svých úspor na letní dovolenou, tvrdí průzkum ING
- Přes 60 % Čechů si kvůli zaplacení letní dovolené plánuje přivydělat - vyplývá z průzkumu
- Letní dovolenou v České republice plánuje téměř 70 % lidí, utratí za ni víc a plánují ji v průměru na 12,5 dne
- Češi letos za letní dovolenou utratí v průměru 23 000 Kč, o tisícikorunu více než loni. Na dovolenou míří sedm z deseti Čechů.
- Češi letos za letní dovolenou utratí v průměru 23 000 Kč, o tisícikorunu více než loni. Na dovolenou míří sedm z deseti Čechů.
- Více než polovina Čechů letos vynechá letní dovolenou – převážně z finančních důvodů
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Jak reagovat na konec smlouvy s dodavatelem? Pozor na vyšší ceny
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Flotilové pojištění ušetří firemní finance i starosti, které se týkají služebních i soukromých cest
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Jak se připravit na nečekané výdaje: Tipy na vytvoření a správu nouzového fondu
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
?