Jihočeský kraj patří v nehodovosti k nejlepším, ale i zde je prostor ke zlepšení. Známe slabá místa silničního provozu
Jihočeši mohou být na sebe hrdí – z hlediska počtu nehod přepočtených na rozlohu kraje a délku silniční sítě i počet obyvatel paří k premiantům. Přesto i zde se vyplatí při řízení zvýšená pozornost – ročně se na území kraje stane přibližně 3949 nehod.
„Zajímavé je přitom to, že vedle nejčastější příčiny, kterou je nesprávný způsob jízdy ze strany řidiče (59,2 %), je zde ve srovnání s ostatními kraji poměrně vyšší podíl nehod, které jsou zaviněny nedáním přednosti v jízdě (12,7 % nehod) a jízdou nepřiměřenou rychlostí (22,4 % nehod). Ukazuje to na to, že na silnicích Jihočeského kraje řidiči často uhánějí rychleji, než by měli, a více riskují při dávání přednosti v jízdě. Doménou takového chování je zejména tranzitní silnice první třídy číslo 1/3 směřující z krajského města na jih k rakouským hranicím. Je to ta stejná komunikace, na které právě z důvodu nepřiměřené rychlosti došlo 8. března 2003 k tragické nehodě autobusu u osady Nažidla, která si vyžádala 20 obětí na lidských životech,“ řekl Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která je provozovatelem Portálu nehod.
K nejvíce nehodám v Jihočeském kraji dochází poměrně logicky v okrese a krajském městě České Budějovice (podíl na počtu nehod 31,31 %, 1237 nehod ročně), na druhém místě se pak s velkým odstupem umístil okres Tábor (podíl na počtu nehod 15,46 %, 611 nehod ročně), následovaný okresy Jindřichův Hradec (podíl na počtu nehod 12,75 %, 504 nehod ročně ), Český Krumlov (podíl na počtu nehod 11,53 %, 456 nehod ročně), Strakonice (podíl na počtu nehod 10,16 %, 402 nehod ročně), Písek (podíl na počtu nehod 9,57 %, 378 nehod ročně) a Prachatice (podíl na počtu nehod 9,21 %, 364 nehod ročně).
V rámci celé České republiky si Jihočeský kraj vede dobře, ale vždy je prostor pro zlepšení. Necelé 4 tisíce nehod ročně je také vysoké číslo. Nicméně při přepočtu počtu nehod na rozlohu za poslední dva roky je s 90 nehodami na 100 km2 na posledním, nejlepším místě. Podobné je to při přepočtu na délku silniční sítě (nejlepší umístění v rámci ČR se 147 nehodami na 100 km za poslední dva roky). Také při přepočtu na počet obyvatel je Jihočeský kraj mezi nejlepšími – a to hned na druhé pozici od konce za Jihomoravským krajem, kdy se jedná o 1389 nehod na 100 tisíc obyvatel za poslední dva roky. Oproti nejhorším krajům jsou tyto ukazatele u Jihočeského kraje přibližně poloviční až třetinové.
Vyplývá to z údajů Portálu nehod (www.portalnehod.cz), který již více než dva roky výrazně napomáhá v bezpečnosti silničního provozu, pravidelně hodnotí rizikovost jednotlivých lokalit častých dopravních nehod v České republice.
Nepřiměřená rychlost a dej přednost v jízdě – hlavní bolístky jihočeského provozu
Největší podíl na příčinách dopravních nehod v Jihočeském kraji – 59,2 % – mají samotní řidiči, a to způsobem jízdy, jakým se pohybují na tamních komunikacích. A právě zde pak již Jihočeský kraj v jednotlivých ukazatelích příčin nehod svou premiantskou pozici trochu ztrácí. Například u nehod zaviněných nepřiměřenou rychlostí je u celkového počtu nehod Jihočeský kraj s cca 884 nehodami ročně šestý nejhorší v České republice za kraji Středočeským, Ústeckým, Moravskoslezským, hlavním městem Prahou a Jihomoravským krajem. Podobně to platí u nerespektování přednosti v jízdě, kde Jihočeský kraj skončil s přibližně 501 nehodami ročně přesně v polovině na 7. místě v rámci srovnání krajů ČR.
Počtem nehod dominují České Budějovice
Měřeno celkovým počtem nehod v Jihočeském kraji podle analýzy Portálu nehod od roku 2010 do roku 2023 došlo k největšímu počtu karambolů poměrně logicky v okrese a v krajském městě České Budějovice (celkem 17 307 nehod s podílem 31,31 % na celkovém počtu nehod v Jihočeském kraji za měřené období). České Budějovice jsou přirozeným centrem kraje, jsou zde také univerzity a řada lidí sem dojíždí do zaměstnání nebo právě do škol a silný provoz je také na území samotného města – a to jak tranzitní, dojížďkový, tak i vnitroměstský. Nicméně riziková místa jsou i v dalších okresech.
Jak uvedl Marek Sibal ze společnosti DataFriends, která je provozovatelem Portálu nehod, jedním z těch nejrizikovějších míst v kraji je například podjezd pod tratí u Chýnova na Táborsku. Tady za poslední pět let došlo celkem k 27 nehodám. V uplynulých dvou letech to bylo nehod 17.
Na lepší časy by se mohlo blýskat těm, kteří jezdí z Českých Budějovic do Kaplice, konkrétně u odbočky na Římov. I toto místo je totiž na seznamu deseti nejrizikovějších míst v kraji. „V posledních pěti letech zde došlo k devatenácti nehodám. Za poslední dva roky to bylo osm nehod, v letošním roce to byla jedna nehoda. Nejčastější příčinou je nedání přednosti, tak tomu bylo v téměř padesáti procentech případů. Druhým důvodem je nedodržení bezpečné vzdálenosti,“ komentuje Marek Sibal z Portálu nehod s tím, že zde bylo za tu dobu evidováno 14 lehkých, tři těžká zranění a 1 úmrtí.
Detaily týkající se počtu nehod v Jihočeském kraji za období let 2010–2023
Pramen: Portál nehod
V Jihočeském kraji bylo identifikováno deset nejrizikovějších míst na silnicích podle dat za posledních pět let, která vykazují nejvyšší počet dopravních nehod a zranění. Smutným premiantem je okres Český Krumlov se 40% podílem nejvíce rizikových míst.
- V okrese Tábor, na silnici I/19 a v podjezdu pod tratí u města Chýnov, došlo k 27 nehodám, při kterých bylo zraněno 8 osob. Nejčastější příčinou bylo nepřizpůsobení rychlosti dopravně-technickému stavu vozovky.
- V okrese České Budějovice, na křižovatce ulic Nádražní a Rudolfovská třída v Českých Budějovicích, došlo k 24 nehodám, při kterých bylo zraněno 14 osob, přičemž nejčastější příčinou byla jízda na červenou.
- V okrese Český Krumlov, na křižovatce silnic I/3 a II/155 u vesnice Holkov, došlo k 19 nehodám, při kterých bylo zraněno 18 osob. Nejčastější příčinou bylo nedání přednosti proti příkazu „Stůj, dej přednost v jízdě“.
- V okrese Český Krumlov, na křižovatce silnice I/3 a ulice Omlenická ve městě Kaplice, došlo k 15 nehodám, při kterých bylo zraněno 15 osob. Nejčastější příčinou bylo nedání přednosti proti příkazu „Stůj, dej přednost v jízdě“.
- V okrese České Budějovice, na křižovatce silnice I/20 a ulice Labská v Českých Budějovicích, došlo ke 14 nehodám, při kterých bylo zraněno 17 osob, přičemž nejčastější příčinou bylo nedání přednosti při odbočování vlevo.
- V okrese Strakonice, na úseku silnice II/139 u vesnice Brusy, došlo k 11 nehodám, při kterých bylo zraněno 12 osob. Nejčastější příčinou byla jízda po nesprávné straně vozovky, vjetí do protisměru.
- V okrese Český Krumlov, na oblouku silnice II/160 v Novém Spolí (části města Český Krumlov), došlo k 11 nehodám, při kterých bylo zraněno 11 osob. Nejčastější příčinou bylo nepřizpůsobení rychlosti dopravně-technickému stavu vozovky.
- V okrese Český Krumlov, na křižovatce silnice II/163 na sypané hrázi v Lipně nad Vltavou, došlo k 10 nehodám, při kterých bylo zraněno 10 osob, přičemž nejčastější příčinou bylo to, že se řidič plně nevěnoval řízení vozidla.
- V okrese Prachatice, na úseku silnice II/141 u osady Blažejovice, došlo k 10 nehodám, při kterých bylo zraněno 6 osob. Nejčastější příčinou bylo nepřizpůsobení rychlosti dopravně-technickému stavu vozovky.
- V okrese Tábor, při vjezdu na most „Bechyňská duha“ přes řeku Lužnici u města Bechyně, došlo k 9 nehodám, při kterých bylo zraněno 7 osob, přičemž nejčastější příčinou bylo nezvládnutí řízení vozidla.
Právě zlepšení bezpečnosti na silnicích a upozornění na místa, kde se stává nejvíce nehod, se věnovala regionální dopravní konference, která se uskutečnila 25. června 2024 na Krajském úřadě Jihočeského kraje pod záštitou hejtmana Jihočeského kraje MUDr. Martina Kuby a primátorky statutárního města České Budějovice, doc. Dr. Ing. Dagmar Škodové. Rozebíralo se na ní výše uvedených deset nejrizikovějších míst na cestách Jihočeského kraje, ale i případové studie dalších lokalit, které se už i díky těmto konferencím v minulosti podařilo lépe zabezpečit. Organizátory konference jsou společnosti RSE Project a DataFriends. Projekt je financován z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.
Datoví analytici Portálu nehod zpracovávají pro každý kraj analýzy dopravní nehodovosti včetně nejrizikovějších míst v daném regionu. Na finálním výběru a pořadí rizikových míst se následně shoduje expertní komise složená ze zástupců BESIP, Policie ČR a RSE Project. „Cílem konference v Českých Budějovicích bylo nabídnout široké veřejnosti ucelený empiricky doložený pohled na nehodová místa v regionu. Zároveň se chceme dívat na to, zda opatření, která byla v daném místě provedena, přinesla v čase požadované výsledky,“ uvádí Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která provozuje Portál nehod, a dodává: „Některá nehodová místa ale z mapy rizikových míst nezmizí, pokud řidiči v daném úseku nezmění své chování. Proto na ně nesmíme zapomínat a musíme apelovat na řidiče.“
Portál nehod
Cílem Portálu nehod – www.portalnehod.cz – je přispět k posílení bezpečnosti silničního provozu a k prevenci dopravních nehod. Tento portál přináší užitečné informace jak pro širokou veřejnost, tak pro novináře či zástupce samosprávy a další, kdo se zabývají prevencí nehodovosti na českých silnicích.
Nejvýraznějším prvkem portálu je interaktivní mapa rizikových míst, na které si lze naplánovat trasu cesty a zobrazit si riziková místa, která se na ní nacházejí. Kromě toho je možné si na portálu zobrazit videa ze zásahů na nehodových místech. A právě na tato riziková místa upozorňuje i navigace Mapy.cz.
Portál nehod
Cílem Portálu nehod – www.portalnehod.cz – je přispět k posílení bezpečnosti silničního provozu a k prevenci dopravních nehod. Tento portál přináší užitečné informace jak pro širokou veřejnost, tak pro novináře či zástupce samosprávy a další, kdo se zabývají prevencí nehodovosti na českých silnicích. Nejvýraznějším prvkem portálu je interaktivní mapa rizikových míst, na které si lze naplánovat trasu cesty a zobrazit si riziková místa, která se na ní nacházejí. Kromě toho je možné si na portálu zobrazit videa ze zásahů na nehodových místech.
Více informací na: www.portalnehod.cz
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Nejlepší kurzy měn v bankách a směnárnách
- Předdůchod - možnost odejít dříve do důchodu, ale za vlastní
- Jaký je dnes mezinárodní den?
- Stravenky a stravenkový paušál - Aktuální informace ke stravenkám
- Stravenky a mzda 2020 - Jsou pro vás stravenky výhodnější než zvýšení mzdy?
- Výpočet důchodu - Jak vysoký budete mít důchod?
- Mzda, mzdy - Aktuální informace ke mzdám a platům
- Měřítko - měřítko mapy. Co znamená měřítko na mapě a kolik kilometrů v reálu je jeden centimetr na mapě
- Nejlepším městem pro podnikání v Jihočeském kraji je Třeboň
- Jihočeský kraj je druhým nejlepším místem pro život v naší zemi. Lidé jsou však nejspokojenější právě u nás
- Odhad sklizně k 15. červenci v Jihočeském kraji se oproti červnu zvýšil, meziročně je ale nižší
- Jihočeský kraj vydal publikaci, která je pozvánkou na objevitelskou cestu po jihočeských muzeích a galeriích
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Jak reagovat na konec smlouvy s dodavatelem? Pozor na vyšší ceny
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Flotilové pojištění ušetří firemní finance i starosti, které se týkají služebních i soukromých cest
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Jak se připravit na nečekané výdaje: Tipy na vytvoření a správu nouzového fondu
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna