Ceny
námořní přepravy, tedy náklady na
přepravu zboží po celém světě, v posledních týdnech neustále rostou. Podle poradenské společnosti Drewry činí nyní náklady na
přepravu standardního námořního
kontejneru (76,2
m3, do kterého se vejde 25 europalet) v průměru 5318
USD, což je o 256 % více než před
rokem. Průměrná cena
přepravy za prvních šest měsíců letošního
roku činila 3579
USD, což je o 30 % více než průměr za posledních 10
let (2748
USD).
Útoky Hútíů na lodě v Rudém moři donutily
námořní nákladní lodě vyhnout se této oblasti a zvolit delší trasy. Alternativní
lodní trasy kolem jižní
Afriky nejenže prodlužují vzdálenost o přibližně 11 000 námořních mil (a dobu
přepravy o 1-2 týdny), ale také zvyšují náklady na
palivo přibližně o 1
milion dolarů na jednu plavbu. V důsledku toho se průměrné náklady na
přepravu na trase Šanghaj-Rotterdam zvýšily nejvíce ze všech 8 hlavních tras, a to o 458 % za posledních 12 měsíců. Na této trase chybí 10-15 % kapacity.
Ve světě se objevují i další omezení. V Panamském průplavu byla kvůli nízkému stavu
vody snížena rychlost lodí. Snížilo se také množství nákladu, které mohou lodě přepravovat. V důsledku toho trvá
přeprava zásilek z
Číny na východní pobřeží
USA přibližně o 7-10 dní déle.
Singapur, druhý největší přístav na světě, rovněž vykazuje známky přetížení. Obvykle se zde lodě zastavují na jeden nebo dva dny, ale nyní jsou některé z nich nuceny svůj pobyt prodloužit.
Všechny tyto podmínky spolu se silnou poptávkou z
USA a
Evropy ženou ceny výš. Z toho těží kontejneroví přepravci. Cena
akcií společnosti Hapag-Lloyd
vzrostla od začátku
roku o téměř 16 %, ačkoli za posledních 12 měsíců ztratila více než 15 %.
Akcie společnosti Maersk naopak za posledních pět dní posílily o více než 8 %, ale od začátku
roku klesly o 2 %.
Rostoucí náklady na
dopravu budou znamenat vyšší ceny většiny importovaných výrobků. Některé výrobky mohou dorazit se zpožděním, což může způsobit i dočasný nedostatek. A rostoucí ceny by mohly zvýšit
inflační tlaky. A to v době, kdy současné napětí mezi
USA/
Evropou a
Čínou může vést k dalším
clům nebo
obchodním omezením.
Paweł Majtkowski, analytik společnosti eToro