Spolkové země kývly na urychlení výstavby dopravní infrastruktury
Německo zcela zásadně usnadní pravidla pro strategicky důležité stavby. Spolkové ministerstvo hospodářství a klimatu uvádí, že právě takový bude dopad dvou klíčových novel zákonů, které prošly legislativním procesem v polovině června. Stavební řízení, dlouhodobě největší brzda nové výstavby, by mohlo výrazně zrychlit u staveb, které pomohou s úsporami emisí.
Foto: Shutterstock
Spolkový sněm a Spolková rada po velmi dlouhých jednáních schválily novely dvou klíčových zákonů – Zákona o silniční dopravě (Straßenverkehrsgesetz – StVG) a Zákona o výstavbě železniční infrastruktury (Bundesschienenwegeausbaugesetz – BSWAG). Po dlouhém vyjednávání tzv. Zprostředkovacího výboru byly v zákonech zohledněny kompromisy pro jednotlivé spolkové země. Tyto dva zákony mají podle Spolkového ministerstva digitalizace a dopravy představovat největší změny v usnadnění výstavby za poslední dekády.
KLÍČOVÉ JSOU ZELENÉ CÍLE
Nejedná se však o usnadnění zdaleka pro všechny stavby, nýbrž pro ty, které pomáhají naplnit zelené cíle pro rok 2030. Zejména se tak jedná o sanaci vedoucí k energetickým úsporám, výstavbu elektrické či vodíkové infrastruktury a vysokorychlostní koridory.
První ze zákonů bude v jednotlivých hlediscích daleko více zohledňovat environmentální prvky. Nové možnosti se otevírají například u vyčleněných dopravních pruhů pro nové formy mobility. Druhý ze zákonů počítá také s usnadněním výstavby nových kapacit čekáren a nástupišť, které poslouží zvýšenému zájmu o železnici. Nově také bude nastaveno sdílení nákladů za náhradní autobusovou dopravu při uzavření železniční trati.
Paralelně k tomuto usnadnění však v rámci schvalování spolkového rozpočtu na rok 2025 dojde ke škrtům v oblasti výstavby dálnic. Během posledních schůzek ministra digitalizace a dopravy Volkera Wissinga s ministrem financí Christianem Lindnerem (oba FDP) bylo pravděpodobně dohodnuto mírné krácení právě v této oblasti.
ŠIRŠÍ PLÁN URYCHLENÍ VÝSTAVBY
Novelizace je součástí širšího plánu ministerstva, jak výstavbu infrastruktury urychlovat. Magický čtyřúhelník mají tvořit: Tzv. Stichtagsregelung, tedy stanovení mezního data, ke kterému mají být všechny podklady pro vydání stavebního rozhodnutí hotovy, a to bez ohledu na případné měnící se předpisy, dále zajištění dostatečného množství expertů na ministerstvech prostřednictvím externích spolupracovníků, sdílení expertních kapacit a digitalizace stavebního povolení.
Od stanoveného mezního data také nebudou připuštěny další opravné prostředky, jako jsou stížnosti dotčených subjektů. Právě rychlost procesu je projektanty a investory napříč Německem dlouhodobě kritizována jako největší bariéra výstavby. „Spojením rekonstrukcí a digitalizace docílíme co nejrychleji zvýšení kapacity na kolejích,“ uvádí spolkový ministr dopravy.
ŠANCE PRO ČESKÉ FIRMY
I pokud dojde k určitým rozpočtovým korekturám, v následujících letech budou do rozvoje železniční dopravy, zejména vysokorychlostních tratí a prioritních koridorů, vloženy enormní částky v řádech desítek miliard eur. S tím bude souviset zmiňovaná výstavba infrastruktury jakožto příležitost pro české firmy. Deutsche Bahn bude v následujících měsících uveřejňovat jednotlivé soutěžní výzvy. Pro zájemce o novinky z oblasti železniční dopravy je v Berlíně každoročně připraven veletrh Innotrans (letošní ročník v termínu 24. – 27. 9. 2024), kde bude kromě části věnované kolejovým vozidlům část programu věnována i nízkoemisní dopravě a související infrastruktuře, zabezpečovacím zařízením a dalším prvkům.
Lukáš Janura, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Berlíně
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Export:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
U nehod bez zimních pneumatik mohou pojišťovny krátit plnění
Lukáš Raška, Portu
Portu vydělalo svým uživatelům už přes 5 miliard, spravuje jim více než 36 miliard korun
Iva Grácová, Bezvafinance
Inflace a její dopad na osobní finance: Jak se připravit na rok 2025?
Richard Bechník, Swiss Life Select