Tři z deseti českých uživatelů elektrokoloběžek přiznávají jízdu pod vlivem alkoholu, téměř každý druhý viník nehody pil
Více než 28 % respondentů z Česka, kteří využívají elektrokoloběžky, přiznává občasnou jízdu na elektrokoloběžce pod vlivem alkoholu. Vyplývá to z mezinárodního průzkumu, který byl proveden v roce 2023 a který v České republice podpořilo Centrum dopravního průzkumu. V evropských zemích se k jízdě na elektrokoloběžce pod vlivem alkoholu přiznalo 20,8 % respondentů – elektrokoloběžkářů. Analýzou šetřených nehodových dat z roku 2023 se mimo jiné zjistilo, že u 46,5 % viníků nehod na elektrokoloběžkách byla zjištěna přítomnost alkoholu (případně řidič odmítl dechovou zkoušku). Na tento fakt upozorňuje článek „Vliv alkoholu na nehodovost řidičů elektrokoloběžek“(*), který byl zveřejněn v květnovém vydání Silničního obzoru.
Jízdním kolem se z hlediska provozu na pozemních komunikacích rozumí i koloběžka viz zákon č. 361/2000 Sb. Řidiči elektrokoloběžek jsou tedy považováni za řidiče nemotorových vozidel, pro které také platí tzv. nulová tolerance alkoholu. Konzumace alkoholu a jízda na elektrokoloběžce jsou dvě aktivity, které se však velmi často prolínají, což vyvolává obavy o bezpečnost, zhoršení stavu a potenciální rizika pro jejich uživatele, ale také ostatní účastníky silničního provozu (zejména chodce). „Téměř tři z deseti českých uživatelů elektrokoloběžek, kteří se mezinárodního průzkumu postojů účastníků silničního provozu ESRA 3 zúčastnili, přiznalo (28,4 %), že v uplynulých 30 dnech jeli alespoň jednou na elektrokoloběžce pod vlivem alkoholu. V roce 2023 bylo evidováno 354 zraněných osob na elektrokoloběžkách, 288 z nich (81,4 %) pak bylo Policií ČR shledáno za viníky těchto nehod. U 134 z nich byla zjištěna přítomnost alkoholu (příp. řidič odmítl dechovou zkoušku), tj. 46,5 % osob na elektrokoloběžkách, které zavinily dopravní nehodu a byly zraněny pod vlivem alkoholu,“ říká Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního průzkumu. Jak si vede Česko ve srovnání s jinými zeměmi v jízdě na elektrokoloběžce pod vlivem alkoholu lze vysledovat z níže uvedeného grafu.
Obrázek 1 Podíl jezdců na elektrokoloběžce, kteří v uplynulých 30 dnech jeli alespoň jednou po požití alkoholu [ESRA3, https://www.esranet.eu/]
Průzkumu se ve 39 zemích zúčastnilo více než 37 000 účastníků silničního provozu, v rámci Evropy participovalo 22 států (Belgie, Bosna a Hercegovina, Česká republika, Dánsko, Finsko, Francie, Irsko, Itálie, Lotyšsko, Lucembursko, Německo, Nizozemsko, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Řecko, Srbsko, Slovinsko, Spojené království, Španělsko, Švédsko a Švýcarsko). V České republice vyjádřilo své postoje 965 respondentů ve věku 18–74 let, z toho 67 uživatelů elektrokoloběžek.
Zvyšující se penetrace elektrokoloběžek se promítá již také v evidenci dopravních nehod. Od ledna 2023 začala Policie ČR nově u šetřených dopravních nehod s účastí cyklistů rozlišovat jízdní kola a koloběžky také v detailu s/bez elektropohonu. V roce 2023 bylo evidováno 421 nehod s účastí elektrokoloběžek, při kterých byly 3 osoby usmrceny, 24 osob těžce a 327 osob lehce zraněno. Detailní informace poskytuje veřejně dostupná webová aplikace Dopravní nehody v ČR , ze které lze zjistit desítky informací ke každé evidované nehodě (pozn. nejen s účastí elektrokoloběžek). Lokalizace uvedených nehod v detailu se smrtelným (černá), těžkým (červená), lehkým zraněním (oranžová) a bez zranění (zelená) je zřejmá z následujícího obrázku. „Socioekonomické ztráty z nehod s účastí jezdců na elektrokoloběžkách dosáhly v loňském roce 1,4 mld. Kč. Uvedené ztráty dělíme na ty z osobních následků, což jsou náklady související se zraněním osob (vč. smrtelných), a na ztráty z dopravních nehod, což jsou primárně hmotné škody, důsledky kongescí a náklady související například se zásahem u dopravní nehody, kde jsou započteny náklady na hasiče a policii,“ uvádí Alena Daňková z oblasti Hodnocení dopadů dopravy, strategií a vzdělávání Centra dopravního výzkumu a dodává: „Bohužel v letošním roce bilanci nehodovosti na elektrokoloběžkách v Česku nelze považovat za pozitivní, což dokládají data za období leden– květen, kdy bylo evidováno 156 nehod (vs. 106 nehod v 1 – 5/2023), v jejichž důsledku bylo 12 osob těžce (vs. 7 osob) a 117 osob lehce zraněno (vs. 83 osob).“
Obrázek 2 Dopravní nehody v ČR s účastí elektrokoloběžek v roce 2023 [Dopravní nehody v ČR, https://nehody.cdv.cz/statistics.php?h=289k]
Během roku 2023 bylo evidováno 354 zraněných osob na elektrokoloběžkách, 288 z nich (81,4 %) pak bylo Policií ČR shledáno za viníky těchto nehod. U 134 z nich byla zjištěna přítomnost alkoholu (příp. řidič odmítl dechovou zkoušku), tj. 46,5 % osob na elektrokoloběžkách, které zavinily dopravní nehodu a byly zraněny byly pod vlivem alkoholu (pozn. u elektrokol byl ve stejném období evidován 34,9% podíl). Znepokojujícím faktem je, že v 91 ze 134 případů byla zjištěna přítomnost alkoholu nad 1,5 ‰.
„Alkohol z hlediska lidského selhání přispívá ke vzniku dopravních nehod se zraněním cyklistů 7,0 %, nejčetněji je zastoupena nepozornost (46,1 %), nesprávné vyhodnocení situace (13,9 %), vysoká rychlost (a nepřizpůsobení jízdy 11,3 %) a vědomé nerespektování pravidel silničního provozu (8,7 %),“ doplňuje nehodová data Kateřina Bucsuházy z oblasti Hloubkové analýzy dopravních nehod Centra dopravního výzkumu. Hloubková analýza dopravních nehod (HADN), je unikátní výzkumnou činností Centra dopravního výzkumu. Podrobně analyzuje vybrané dopravní nehody se zraněním v Jihomoravském kraji, a to jak z hlediska dopravní infrastruktury, tak vozidlové techniky i lidského faktoru. Jestliže policisté evidují u dopravní nehody nižší desítky informací, HADN několik tisíc.
(*) www.cdv.cz/cs/vliv-alkoholu-na-nehodovost-ridicu-elektrokolobezekLiteratura
[1] Průzkum postojů účastníků silničního provozu ESRA 3 (E-Survey of Road Users’ Attitudes) https://www.esranet.eu/
[2] KADULA, Lukáš, POSPÍŠILOVÁ, Dagmar, 2024. Vliv alkoholu na nehodovost řidičů elektrokoloběžek. Silniční obzor. 85 (5), 8-12. ISSN 0322-7154.
Centrum dopravního výzkumu
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. (CDV), je veřejnou výzkumnou institucí zřízenou podle zákona 341/2005 Sb., a jedinou výzkumnou organizací v působnosti Ministerstva dopravy. Bylo založeno rozhodnutím ministra dopravy k 1. lednu 1993 jako právní nástupce českých částí do té doby federálního Výzkumného ústavu dopravního v Žilině. CDV pokračuje v činnosti, která započala v roce 1954 a má tedy již více než šedesátiletou tradici.
Více informaci na: www.cdv.cz
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.06.2024 Streamovací platformy z pohledu investora:…
21.06.2024 Ceny nových iPhonů letí dolů. Teď jsou v…
21.06.2024 Investujte a vybudujte si dodatečný příjem…
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Miroslav Novák, AKCENTA
Červnové zasedání bankovní rady ČNB – poslední snížení úrokových sazeb o 50 bodů
Petr Lajsek, Purple Trading
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Ali Daylami, BITmarkets
Okénko finanční rady
Tomáš Rosenkranc, Ušetřeno.cz
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Lukáš Raška, Portu
Martin Steiner, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Jaké jsou nejčastější chyby v nahlašování pojistných událostí?
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Fair Credit definitivně přišel o licenci. Problémy začaly již před 2 lety
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Úsporná klimatizace a levná elektřina: Kombinace, která vám může ušetřit tisíce!
Josef Pavelec, Dálnička.cz
Richard Bechník, Swiss Life Select