Petice, která byla ministerstvu postoupena Českou inspekcí životního prostředí
Ministerstvo se záležitostmi kolem pyrotechniky pečlivě zabývalo a bedlivě sledovalo názory veřejnosti i odborníků k dané věci a na základě širší diskuse napříč některými ministerstvy připravilo úpravu zákona o pyrotechnice.
Ministerstvo průmyslu a obchodu zveřejňuje podle § 5 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), informaci poskytnutou dne 4. června 2024 na žádost, týkající se peticí (ČIŽP/RDT/2023/18), která byla ministerstvu postoupena Českou inspekcí životního prostředí
Ministerstvo po posouzení žádosti poskytlo žadateli podle § 4 a § 14 odst. 5 písm. d) zákona v souladu s § 4a odst. 2 písm. a) zákona sdělení, že Česká inspekce životního prostředí postoupila dne 3. 1. 2023 Ministerstvu průmyslu a obchodu petici „Za ukončení používání a prodeje zábavní pyrotechniky, petard a ohňostrojů“, podanou politickou stranou Demokratická strana zelených – ZA PRÁVA ZVÍŘAT. Postoupení za ministerstvo vyřizoval odbor řízení resortních organizací, v jehož gesci je zákon č. 206/2015 Sb., o pyrotechnických výrobcích a zacházení s nimi (dále jen ‚zákon o pyrotechnice‘), který vedle národní úpravy pyrotechnických výrobků zahrnuje i transpozici směrnice Evropského parlamentu a Rady 2013/29/EU o harmonizaci právních předpisů členských států týkajících se dodávání pyrotechnických výrobků na trh (dále jen ‚směrnice‘). Zákon o pyrotechnice především stanovuje základní bezpečnostní požadavky, které musí pyrotechnické výrobky splňovat, aby mohly být dodány na trh a omezení prodeje či používání z hlediska věku nebo odborné způsobilosti.
Ačkoliv autor petice žádal zákaz používání a prodeje zábavní pyrotechniky, dělobuchů, petard a ohňostrojů, a především poukazoval na různé možnosti ohrožení zvířat i osob nebo únik jedovatých látek do ovzduší, půdy a vod, tak své argumenty nepodložil žádnými relevantními zdroji, o která by svá tvrzení opíral. Přesto se příslušný odbor ministerstva obsahem petice intenzivně zabýval a jelikož se autorem petice uváděné důvody pro zákaz pyrotechnických výrobků dotýkaly více oblastí, které jsou již mimo působnost ministerstva (např. mířící na údajně značnou škodlivost pyrotechniky pro mnoho druhů zvířat, kontaminaci půdy, vody a ovzduší jedovatými látkami i odpadem nebo negativní zdravotní dopady vůči lidem), požádal na pracovní úrovni pro ujasnění si dané problematiky o stanovisko k petici i jiné dotčené orgány státní správy, a to Ministerstvo životního prostředí, Ministerstvo zemědělství, Ministerstvo zdravotnictví, Ministerstvo práce a sociálních věcí, Českou inspekci životního prostředí a Český úřad pro zkoušení zbraní a střeliva. Dále byli pro větší názornost neformálně osloveni zástupci členských států EU, zabývajících se implementací harmonizačních předpisů z oblasti pyrotechnických výrobků, s dotazem, zda je v jejich členském státě nějak regulován prodej a používání zábavní pyrotechniky.
Stanovisko ministerstva k dotyčné petici pak bylo jejímu autorovi odesláno dne 3. 2. 2023, kde mu bylo mj. sděleno, že ministerstvo se musí na věc dívat objektivně a rovněž s ohledem na svou oblast působnosti. Předně tu máme základní princip společného trhu EU, kdy by členské státy neměly zakazovat, omezovat nebo bránit dodávání na trh výrobkům, které splňují požadavky právních předpisů. Rovněž je třeba vzít v potaz podnikatelské zájmy dovozců a prodejců pyrotechniky, pro něž je prodej zábavní pyrotechniky hlavním zdrojem příjmu a větší regulace prodeje pyrotechniky by je výrazně poškodila. A nelze zapomínat
ani na zájmy nemalé skupiny spotřebitelů, kteří používání pyrotechniky stále považují za tradiční zábavu. Dále je třeba vzít v úvahu i skutečnost, že zásadní omezení dostupnosti zábavní pyrotechniky by mohlo vést k rozsáhlejším pokusům o neodbornou výrobu pyrotechniky tzv. podomácku, se všemi nechtěnými důsledky s tím spojenými. Úplný zákaz používání a prodeje zábavní pyrotechniky bohužel ani nelze realizovat, neboť by to bylo v rozporu se směrnicí. Jisté zákonné omezení směrnice za určitých podmínek členským státům umožňuje (na základě článku 4 odst. 2), ale jen některé státy toto využily, ostatní mají obdobně nastavenou zákonnou úpravu jako Česká republika. Naše současná právní úprava pyrotechnických výrobků je v souladu s evropským právem, pyrotechnické výrobky uváděné na trh musí splňovat vedle jiných požadavků i základní bezpečnostní požadavky, což deklaruje označení CE na výrobku. Dále i harmonizované evropské normy pro zábavní pyrotechniku specifikují zakázané chemické látky, které nelze použít ve výrobcích a které by závažně ohrožovaly lidské zdraví nebo životní prostředí. Vedle toho i obce mají do určité míry možnost omezit používání zábavní pyrotechniky na svém území v určitém čase, rovněž pak i některé obchodní řetězce již samy přistupují k ukončení prodeje zábavní pyrotechniky.
Ministerstvo poskytlo žadateli podle § 12 zákona doprovodnou informaci ve smyslu § 3 odst. 6 zákona, že od předmětné petice již uběhlo téměř 1,5 roku a po celou dobu se ministerstvo záležitostmi kolem pyrotechniky pečlivě zabývalo a bedlivě sledovalo názory veřejnosti i odborníků k dané věci a na základě širší diskuse napříč některými ministerstvy připravilo ministerstvo úpravu zákona o pyrotechnice, která by měla přinést širší omezení prodeje a používání té nebezpečnější (a hlučnější) kategorie pyrotechnických výrobků. Novela zákona je ve stavu před schválením vládou.
Poslední zprávy z rubriky Z domova:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?