Kdo nese zodpovědnost za chyby v daňových přiznáních? Firma, podnikatel, nebo daňový poradce?
Zákonná lhůta pro podání daňového přiznání prostřednictvím daňového poradce vyprší již za několik dní. Jaké výhody má spolupráce s daňovým poradcem pro poplatníky a kdo nese za případné nedostatky v daňovém přiznání zodpovědnost?
Již 1. července vyprší lhůta pro podání daňového přiznání pro několik set tisíc subjektů, kteří mají zákonem uloženou povinnost mít auditovanou účetní závěrku nebo které ho podávají prostřednictvím daňového poradce. Ve stejné lhůtě je třeba daň uhradit, přičemž rozhodným dnem je datum, kdy má finanční úřad platbu na účtu, nikoli datum odeslání platby. Jaké výhody má pro poplatníky spolupráce s poradcem a kdo nese zodpovědnost za případné nedostatky, které mohou vyústit až v doměření daně a penále, vysvětluje Martina Šotníková, daňová poradkyně z kanceláře Rödl & Partner, vyhlášené dvanáctkrát v řadě Právnickou firmou roku v oboru daňového práva.
Největšími výhodami spolupráce s daňovými odborníky jsou jejich odborné znalosti a zkušenosti, minimalizace chyb v komplikovaných daňových přiznáních, posunutý termín pro podání přiznání a platbu či případná optimalizace daňové zátěže. Daňoví poradci jsou ze zákona pojištěni a za svoji práci ručí. Na druhé straně je třeba počítat s dodatečnými náklady na jejich služby, jejichž výše závisí na složitosti přiznání a sazbě, kterou si poradce nebo poradenská kancelář účtují.
Komora daňových poradců České republiky registruje v současné době 5 222 poradců jako fyzických osob a 1 371 poradenských společností. Podmínkou členství jsou kromě jiného i náročné zkoušky, které podle údajů Komory úspěšně zvládne necelá třetina uchazečů.
„Daňový poradce pomáhá klientům, ať už fyzickým osobám nebo podnikům, podat daňové přiznání řádně a včas, optimalizovat daňové povinnosti a postupovat přitom v souladu s platnými zákony,“ shrnuje Martina Šotníková, Associate Partner kanceláře Rödl & Partner. „Daňové předpisy nejsou jednoduché, často se mění a výklad některých ustanovení není jednoznačný. Zkušený poradce pracuje nejen se zákony, ale i s aktuální judikaturou, což může být obzvlášť důležité, pokud má firma nebo podnikatel více druhů příjmů, vytváří příjmy v zahraničí nebo pokud řeší složité obchodní transakce.“
Spolupráce s daňovým poradcem přináší podnikatelům nejen úsporu času a administrativy včetně zaměstnanců, ale v mnoha případech i odvodů. „Poradci pomáhají identifikovat slevy a odpočty, na které mají plátci daně nárok, což podnikatelům šetří peníze,“ dodává Martina Šotníková. „Poradí jim, jak legálně a v souladu se zákonem optimalizovat daňové povinnosti.“
I při využití služeb daňového poradce se může stát, že finanční úřad doměří při následné daňové kontrole podnikateli daň. Pokud se tak stane, za doměrek daně je zodpovědný podnikatel, který však může náhradu škody na daňovém poradci vymáhat. Daňoví poradci jsou povinni při zjednání nápravy spolupracovat a úlevou pro podnikatele je i to, že za něj převezmou komunikaci se správcem daně.
„Daňoví poradci jsou ze zákona na riziko způsobené škody pojištěni,“ uzavírá Martina Šotníková z poradenské kanceláře Rödl & Partner. „Je však důležité si uvědomit, že poradce nemůže za správnost přiznání ručit, pokud mu klient dodal neúplné, zkreslené nebo nesprávné údaje. Maximální otevřenost klienta vůči daňovému poradci je v tomto případě podmínkou.“
Povinnost uzavřít před zahájením činnosti pojištění profesní odpovědnosti za škodu způsobenou třetím stranám ukládá daňovým poradcům – na rozdíl např. od účetních – zákon, přičemž platnost pojistky se na základě pojistného listu a dokladu o úhradě pravidelně kontroluje. Pojistka pokrývá mj. případnou škodu způsobenou doměřením daně, pokud ovšem k pochybení nedošlo v důsledku nesprávných, neúplných či nepřesných údajů poskytnutých klientem.
V červenci 2023 evidovala finanční správa celkem 2,9 miliónu finančních přiznání, většinou od fyzických osob, z nichž zhruba šestina byla podána v prodloužené lhůtě.
V letošním roce skončila lhůta pro podání přiznání v tištěné podobě 2. dubna a lhůta pro elektronická podání 2. května. Prodloužená lhůta pro subjekty s povinným auditem závěrky a podnikatele, kteří podávají přiznání prostřednictvím daňového poradce, vyprší 1. července.
Rödl & Partner
Rödl & Partner je mezinárodní poradenská kancelář, která se řadí k vedoucím poradenským společnostem na evropském trhu. Poskytuje služby ve všech oblastech podnikání; propojuje právní, daňové, auditorské, účetní a podnikové sféry poradenství. Kancelář je zastoupena ve všech významných průmyslových zemích světa. Silnou pozici si vybudovala především na trhu ve střední, východní a západní Evropě, v Asii i USA. Poradenský servis poskytuje více než 5 200 poradců ve 107 pobočkách v 50 zemích světa.
V České republice Rödl & Partner působí od roku 1991, pobočky má v Praze a Brně. Poradenský servis nabízí díky své síti více než 320 poradců v oborech právní poradenství, daňové poradenství, audit, business proces outsourcing a podnikové poradenství.
Je dvanáctinásobným držitelem prestižního ocenění Právnická firma roku v oboru daňového práva v letech 2012 až 2023.
Více informaci na: www.roedl.cz
Daně a daňová přiznání - informace, termíny, formuláře
Více zpráv k tématu Daně
Poslední zprávy z rubriky Daně a účetnictví:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.06.2024 Streamovací platformy z pohledu investora:…
21.06.2024 Ceny nových iPhonů letí dolů. Teď jsou v…
21.06.2024 Investujte a vybudujte si dodatečný příjem…
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Apple se stává první značkou s celosvětovou hodnotou 1 bilion dolarů
Štěpán Křeček, BHS
Ceny v zemědělství dál klesají. Data z České republiky vévodí evropským statistikám
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Ali Daylami, BITmarkets
Miroslav Novák, AKCENTA
Domácí ekonomika v 1. čtvrtletí vzrostla, ale čekala se trochu lepší čísla
Okénko pro podnikatele
Ing. Tomáš Slavík, SLUTO
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.
Kdy a Kde Rezervovat Zimní Dovolenou, aby Vaše Peníze Pracovaly pro Vás?"
Okénko finanční rady
Lukáš Raška, Portu
Martin Steiner, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Jaké jsou nejčastější chyby v nahlašování pojistných událostí?
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Fair Credit definitivně přišel o licenci. Problémy začaly již před 2 lety
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Úsporná klimatizace a levná elektřina: Kombinace, která vám může ušetřit tisíce!
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Nechcete ji potkat, snažíte se jí vyhnout, a přesto si vás najde. Exekuce
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Josef Pavelec, Dálnička.cz
Richard Bechník, Swiss Life Select